تحمیل زندگی شهری به روستائیان، دام ها را از روستائیان نگیرید

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، خبرنگاران/همدان از هر کسی بپرسی روستایی چه ویژگی دارد ناخودآگاه یاد خانه های کاه گِلی، سختکوشی و تلاش شبانه روزی مردم در کشاورزی و دامپروری می افتیم و در واقع همه، روستایی را با کشاورزی و دامپروری می شناسند.

تحمیل زندگی شهری به روستائیان، دام ها را از روستائیان نگیرید

از آنجا که خانه های روستایی با خِشت و گِل ساخته شده، هر ساله با وقوع حوادث طبیعی شاهد تخریب و از دست دادن جان تعداد زیادی از روستائیان و حتی دام هایشان هستیم؛ به طور مثال در سالجاری با وقوع سیل با وجود اینکه مسئولان اعلام کردند استان همدان به خوبی سیل را مدیریت کرد و خسارت چندانی نداشت، این روستائیان استان بودند که با چالش روبرو شدند.

در برخی از روستاهای استان هنوز هم هستند روستائیانی که در خانه های خِشت و گِلی زندگی می کنند که در فروردین امسال در پی بارش های بهاره خانه هایشان تخریب و دام هایشان تلف شدند.

حال پس از گذشت ماه ها از تخریب خانه و دامداری های روستائیان هنوز هم درگیر ساخت و ساز و پیدا کردن سرپناهی برای نگهداری از دام هایشان هستند. روستائیان به این در و آن در می زنند تا شاید بتوانند علاوه بر مقاوم سازی مساکن خود به روال عادی زندگی خود برگردند و دام هایشان را در کنار خانه خود پرورش دهند اما متأسفانه آنچه از مسئولان می شنوند این است که بنیاد مسکن فقط برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت کرده و اصطبل نگهداری دام های روستائیان در نقشه دیده نشده است.

با مقاوم سازی مساکن زندگی شهری به روستائیان تحمیل می شود

دهیار روستای الفاوت ملایر گفت: در گذشته خانه های روستائیان به گونه ای بود که طبقه پایین محل نگهداری دام هایشان بود اما در حال حاضر با مقاوم سازی منازل زندگی شهری به روستائیان داده شده و دامداری های روستائیان از بین رفته است.

زهرا حاجیلو در گفت وگو با وبلاگ عینک سفارشی، با بیان اینکه جهادکشاورزی به روستائیانی که اصطبلشان تخریب شده نیز تسهیلات می دهد، اظهار کرد: جهادکشاورزی وام ساخت اصطبل به روستائیان می دهد اما اجازه این ساخت و ساز را در حیاط منازل نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی به ساخت دامداری در خارج از روستا وام می دهد، یادآور شد: 70 پرونده در روستای الفاوت وام دامداری های تخریب شده دریافت کردند و فقط اجازه ساخت و ساز محل نگهداری دام در حیاط دارند اما وام های دیگری که در مواقع عادی توسط جهادکشاورزی داده می شود، برای ساخت دامداری در خارج از منازل روستائیان است.

دهیار روستای الفاوت ملایر ادامه داد: خوشحالیم که مقاوم سازی مساکن روستایی اجرا شده اما آیا توانسته ایم در کنار این مقاوم سازی ها شغلی برای روستائیان ایجاد کنیم؟

وی با اشاره به ندادن مجوز ساخت اصطبل دام در محل سکونت روستائیان، شرح داد: روستایی از قدیم در کنار دام هایش بوده و هیچ مشکل بهداشتی نداشته است اما با مقاوم سازی مساکن زندگی شهری به روستائیان تحمیل می شود چرا که دام های روستائیان که به عنوان شغل مهم یک روستایی است، از آنها گرفته می شود.

دهیار روستای الفاوت ملایر بیان نمود: برای ساخت واحدهای دامپروری در خارج از محل سکونت روستائیان نیز دستگاه های خدمات رسان همکاری نمی کنند به طوریکه ما نتوانسته ایم از امور آب شهرستان برای دامداری مجوز بگیریم.

وی تأکید کرد: امسال سالی استثنایی بود و به علت خسارت سیل روستائیان توانستند تسهیلات بهسازی اصطبل های خود را دریافت کنند اما اینکه روستایی در جایی خارج از روستا و محل سکونت خود اصطبل بسازد باعث می شود در درازمدت روستایی با مشکل اقتصادی و اشتغال روبرو شود.

مسئله ای برای بهسازی و نوسازی دامداری های روستایی وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز در این باره گفت: واحدهای دامپروری روستایی برای ما ارزشمند بوده و باید توسعه یابد.

محمد نظرپور با بیان اینکه 80 درصد از دامداری های استان همدان سنتی و روستایی است، اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی به روستائیانی که اصطبل آنها خِشت و گِلی است اجازه تخریب می دهد و به جای آن اصطبلی مقاوم بسازد.

وی با تأکید بر اینکه مسئله ای برای بهسازی و نوسازی دامداری های روستایی وجود ندارد، افزود: از نظر جهادکشاورزی مسئله ای برای احداث دامداری روستایی وجود ندارد.

نظرپور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تولیدات استان در دامداری های روستایی انجام می شود، تأکید کرد: 80 درصد از تولیدات استان در واحدهای روستایی انجام می گیرد و این از نظر ما ارزشمند است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه دامداری های روستایی نشان شاخص اقتصاد مقاومتی هستند، شرح داد: دامداری های روستایی نیازی به انشعاب جداگانه ندارد و روستایی از انشعابات منزل خود و با استفاده از نیروی خانوار به پرورش دام می پردازد بنابراین لازم است تولید حفظ شود تا جوان روستایی جذب کار شده و روستا را رها نکند.

وی گفت: تأکید داریم شرایط موجود باید ارتقاء یابد و اصطبل خشت و گلی به اصطبل های مقاوم و بهداشتی تبدیل شود اما اگر دستگاهی همکاری نکند موضوع را پیگیری می کنیم.

نظرپور درباره اینکه اجازه ساخت دامداری و اصطبل در کنار مقاوم سازی مساکن روستایی داده نمی شود، یادآور شد: در گذشته بنیاد مسکن در بحث مقاوم سازی روستاها دامداری را نمی دید اما در دو سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت جهادکشاورزی و بنیاد مسکن منعقد شده تا در صورت درخواست متقاضیان اصطبل دام های روستایی نیز در نقشه دیده شود.

تسهیلات بنیاد مسکن فقط برای فضاهای مسکونی روستائیان است

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان نیز در این باره گفت: تسهیلات بنیاد مسکن فقط برای فضاهای مسکونی روستائیان است و روستائیان برای فضاهای دامی باید آورده داشته باشند.

خوش کردار با بیان اینکه دوسال گذشته تفاهم نامه ای بین بنیاد مسکن و جهادکشاورزی مبنی بر اینکه در نقشه های مساکن روستایی فضاهای دامی دیده شود، منعقد شده است، افزود: براساس این تفاهم نامه وظیفه احداث فضاهای مسکونی با بنیاد مسکن و تسهیلات فضاهای معیشتی و دامی با جهادکشاورزی است اما عملاً تسهیلاتی برای مقاوم سازی واحدهای دامی در اختیار روستائیان قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه اجرایی نشده است، شرح داد: امسال به علت حوادثی که رخ داد تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی واحدهای دامی روستائیان داده شد اما در حالت عادی این تسهیلات پرداخت نشده است.

خوش کردار افزود: بنیاد مسکن طراحی واحد دامی را برای روستائیان انجام می دهد و اگر روستایی متقاضی فضای معیشتی و دامی در طبقات باشد بنیاد مسکن در طراحی مسکن آنها طبقه زیرین را به عنوان فضای معیشتی درنظر می گیرد اما تسهیلات بنیاد فقط برای فضای مسکونی است.

وی یادآور شد: وظیفه اعطای تسهیلات نوسازی واحدهای دامی روستائیان با جهادکشاورزی است بنابراین روستائیانی که متقاضی احداث واحد دامی در طبقه زیرین منزل مسکونی خود هستند یا باید آورده داشته باشند یا اینکه از تسهیلات جهادکشاورزی استفاده کنند اما بنیاد مسکن نمی تواند از تسهیلات نوسازی مسکن روستایی بابت فضاهای معیشتی روستائیان هزینه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تحمیل زندگی شهری به روستائیان، دام ها را از روستائیان نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحمیل زندگی شهری به روستائیان، دام ها را از روستائیان نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید