با مه گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، سانی که در زمستان از عینک استفاده می نمایند، با مشکل مه آلود شدن عینک آشنا هستند اما پژوهشگران مؤسسه فناوری فدرال زوریخ(ETH Zurich)، پوششی ساخته اند که می تواند این ناراحتی را رفع کند.

با مه گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

به گزارش تابناک به نقل از دیلی میل، این لایه شفاف و بسیار نازک که از طلا ساخته شده است، می تواند نور خورشید را به گرما تبدیل کند، سطح شیشه را تا هشت درجه سلسیوس گرم کند و جلوی تشکیل شدن میعان را بگیرد.

پژوهشگران می گویند که این روش بهتر از روش های سنتی ضد مه است که سطوح را با مولکول هایی می پوشانند تا آب را جذب نمایند و در نتیجه، تراکم به صورت یکنواخت پخش گردد.

این گروه پژوهشی، طرحی را می خواستند که در وهله اول از شکل گرفتن میعان جلوگیری کند. آنها این کار را با گرم کردن ملایم شیشه شروع کردند که شبیه به گرم کردن شیشه عقب خودرو است.

خوشه های کوچک و بسیار نازک طلا بین دو لایه اکسید تیتانیوم قرار می گیرند تا اثر گرمایی را افزایش دهند. هنگامی که این پوشش روی شیشه عینک قرار می گیرد، به جذب اشعه مادون قرمز خورشید یاری می نماید و می تواند شیشه را به آرامی تا دمای هشت درجه سلسیوس گرم کند تا از تشکیل شدن میعان جلوگیری گردد.

این پوشش تنها 10 نانومتر ضخامت دارد که 12 برابر نازکتر از یک ورقه طلای معمولی است و در طول روز به هیچ منبع انرژی اضافی برای کار کردن احتیاج ندارد.

به گفته پژوهشگران، شاید بتوان این پوشش را که کاملا شفاف است، برای شیشه جلوی خودروها نیز استفاده کرد. آنها خاطرنشان کردند که اگرچه طلا گران است اما اندازه طلای مورد احتیاج برای ساخت این پوشش آنقدر کم خواهد بود که هزینه بسیار پایینی دارد.

پژوهشگران در ادامه گفتند: مه گرفتگی، طیف گسترده ای از فعالیت ها را تحت تأثیر قرار می دهد که سطوح شفاف در آنها بسیار مهم هستند؛ از جمله فعالیت هایی که به عینک، پنجره، شیشه جلو، آینه یا حسگرهای نوری احتیاج دارند. این پوشش تازه، افزایش قابل توجه دما را ارائه می دهد و حتی در شرایط ابری نیز به طور موثر عمل می نماید. لحظه بسیار هیجان انگیزی بود که شاهد بودیم این پوشش به طور قابل اعتمادی تحت شرایط سخت دنیای واقعی عمل می نماید.

این پژوهش، در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید.

منبع: فرارو

به "با مه گرفتگی عینک خداحافظی کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مه گرفتگی عینک خداحافظی کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید