چه زمانی برای سفر به تفلیس مناسب تر است؟

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تفلیس یکی از زیباترین شهرهای دنیا و مرکز کشور گرجستان است که هر ساله پذیرای میلیون ها توریست از سراسر دنیا است. عدم احتیاج به پاسپورت، نزدیکی به ایران، هزینه های نسبتا مقرون به صرفه آن و جاذبه های توریستی فراوان این شهر را به یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی برای ایرانیان تبدیل نموده است. بهار تفلیس اغلب کوتاه است و سریع به تابستانی گرم و آفتابی تبدیل می گردد،

چه زمانی برای سفر به تفلیس مناسب تر است؟

در حالی که پاییز و زمستان آن هر دو پر برف و باران و سرد هستند. اگر شما هم قصد سفر به تفلیس به صورت شخصی یا با تور را دارید، احتمالا می خواهید بدانید که برترین زمان سفر به تفلیس چه موقعی است.در این مطلب قصد داریم تا مزایا و معایب سفر به تفلیس در فصول مختلف را به همراه شما آنالیز کنیم، در ادامه با وبلاگ عینک سفارشی همراه باشید.

گردشگری در تفلیس

کشور گرجستان مابین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است و به دلیل تمدن و قدمتی که دارد آثار تاریخی فراوانی از امپراطوری های بزرگ جهان در این کشور به چشم می خورد. تفلیس یکی از مقاصد مسافرتی محبوب برای گردشگران در سراسر جهانست. وجود جاذبه های تاریخی مختلفی چون کلیسای اسمیندا سامبا، قلعه ناریکالا، شهر قدیم و پل صلح، این شهر را به یکی از مجذوب نماینده ترین شهرهای جهان برای دوستداران تاریخ و فرهنگ تبدیل نموده است. شما نیز می توانید با خرید بلیط هواپیما تفلیس از وبلاگ عینک سفارشی و سفر به این شهر زیبا خاطراتی فراموش نشدنی برای خود بسازید.

برترین زمان سفر به تفلیس چه زمانی است؟

شهر تفلیس علاوه بر جاذبه های تاریخی مختلف و مراکز تماشای دارای حمام گوگردی، منطقه ویژه بالن سواری و زیپ لاین 270 متری است که جزو تجربیات هیجان انگیز این شهر می باشند. در جاده کوهستانی آبانو به توشتی این فرصت را دارید تا رانندگی پر هیجان را تجربه کنید. بعلاوه می توانید در بوستان رایک پیاده روی کنید یا به پارک آبی یورو پارک بروید و نهایت لذت و هیجان را تجربه کنید. اگر در زندگی خود بیشتر از بقیه در پی هیجان بیشتر هستید، پیشنهاد می کنیم که به شهربازی متاتسمیندا سری بزنید تا آدرنالین را در درون رگ های خود احساس کنید.

تفلیس شهر بی نظیری برای سفر کردن است اما برترین مقاصد گردشگری هم برای مدت زمان خاصی مجذوب نماینده هستند و هنگامی که هوای آن شهر سرد گردد یا درگیر بحران های طبیعی، سیاسی یا مشکلاتی از این قبیل باشد، سفر کردن به آن نقطه با انبوهی از دردسر و مشکل همراه خواهد بود. اگر اطلاعات درستی از برترین زمان سفر به یک شهر یا کشور را نداشته باشید، ممکن است زمانی به آنجا سفر کنید که هیچ رویداد و جشنی در حال برگزاری نیست و مجبور شوید فقط از جاذبه های تاریخی بازدید کنید. در ادامه قصد داریم تا شرایط شهر تفلیس را در ماه های مختلف سال آنالیز کنیم تا بتوانید برترین زمان سفر به تفلیس را بر اساس سلیقه و خواسته های خود انتخاب کنید.

تفلیس از نظر آب و هوا

آب و هوای این شهر در تمام طول سال مطبوع است. تفلیس در فصل بهار دارای هوایی گرم و دلنشین است. در اواخر ماه آوریل روزهای آفتابی بهار آرام آرام به روزهای گرم تابستانی تبدیل می گردد و فصل تابستان در شهر تفلیس گرم و شرجی است. در فصل پاییز و زمستان هوای این شهر معتدل است و به ندرت هوا برفی می گردد.

ماه ژانویه (11 دی-11 بهمن)

مردم گرجستان از تقویم ارتدوکس پیروی می نمایند و به همین خاطر جشن سال نو میلادی را خیلی مفصل تر می گیرند. پس اگر در ژانویه به تفلیس سفر می کنید آماده یک جشن کریسمس حسابی باشید. تفلیسی ها جشن کریسمس را در 7 ام ژانویه و جشن سال نو ارتدوکس را در 14 ام ژانویه می گیرند. مراسم سال نو در این شهر حدود 2 هفته طول می کشد. اگر دوست دارید در زمان جشن سال نو در بین مردم شهر تفلیس باشید و از نزدیک نحوه برگزاری این جشن را به وسیله مردم گرجستان مشاهده کنید حتما اول ماه ژانویه به تفلیس سفر کنید.

علاوه بر جشن سال نو، در این ماه کارناوال آلیلو (Alilo) در روز هفتم ماه برگزار می گردد که در این مراسم مردم از میدان گل سرخ (Rose Revolution) تا کلیسای مقدس ترینیتی (Holy Trinity Cathedral) راهپیمایی می نمایند.

تفلیس در ژانویه میانگین دمایی حدود 4 درجه سانتی گراد دارد، اما این اعداد قطعی نبوده و برای اطلاعات بیشتر بهتر است قبل از سفر خود سایت های معتبر هواشناسی را چک کنید تا دچار مشکل نشوید.

ماه فوریه (12 بهمن -9 اسفند)

آب و هوای شهر تفلیس در ماه فوریه مانند ژانویه کمی سرد است. در این ماه رویداد و جشن خاصی برگزار نمی گردد و مردم گرجستان منتظر اند تا وارد فصل بهار شوند. اگر در این ماه به شهر تفلیس سفر کردید می توانید در درون شهر خیابان گردی کنید، به موزه ها سر بزنید و غذاهای محلی گرجستان را امتحان کنید.

دمای هوا در این ماه حدود 5 درجه سانتی گراد است.

ماه مارس (10 اسفند-11 فروردین)

مردم گرجستان از این ماه به عنوان ماه دیوانه یاد می نمایند. دلیل این نامگذاری آن است که آب و هوا در ماه مارس به طور غیر قابل پیش بینی تغییر می نماید. ممکن است در یک روز هوای آفتابی، بارانی گردد یا هوای بارانی ناگهان تبدیل به هوای آفتابی گردد و سرمای زمستان همچنان وجود دارد. اگر در ماه مارس قصد سفر به شهر تفلیس را دارید حتما چتر و کت بارانی همراه خود داشته باشید. از نیمه دوم ماه مارس کم کم درختان آغاز به شکوفه زدن می نمایند.

دمای هوا در ماه مارس حدودا 5 درجه سانتی گراد است اما هر لحظه ممکن است دما دچار تغییر گردد.

ماه آوریل (12 فروردین-10 اردیبهشت)

آب و هوای شهر تفلیس در ماه آوریل کم کم گرم می گردد و هوا برای پیاده روی بسیار مناسب است. البته ممکن است که تا هفته اول ماه نیز هوا کمی سرد باشد و سردی زمستان را حس کنید، اما رفته رفته دمای هوا بیشتر می گردد و تعداد بیشتری از مردم در پارک ها و مکان های تفریحی به چشم می خورند.

نهمین روز از ماه آوریل، روز تراژدی 1989 است. در 9 آوریل سال 1989 تظاهرات ضد شوروی در گرجستان برگزار گردید و نیروهای شوروی دست به سرکوب معترضان زدند. نتیجه این سرکوب 21 کشته و صدها زخمی بود. این روز در تقویم گرجستان به عنوان روز اتحاد ملی نامگذاری شده است. این اتفاق در مجلس گرجستان اتفاق افتاده است و اگر در این روز در شهر تفلیس باشید، دسته گل های یادبود زیادی را در سطح شهر خواهید دید.

دمای هوا شهر تفلیس نیز در این ماه حدود 5 درجه سانتی گراد است.

ماه مه (11 اردیبهشت-10 خرداد)

بعضی از افراد برترین زمان سفر به تفلیس را ماه مه می دانند. جالب است که این ماه در گرجستان هم هواداران زیادی دارد. در این ماه هوا به قدری گرم شده که مردم می توانند لباس های خنک خود را بپوشند اما این گرما به مقدار فصل تابستان اذیت نماینده نیست. این ماه میزبان رویدادهای مختلفی است. در روز نهم ماه مه مردم گرجستان جشنی با عنوان پیروزی بر فاشیسم دارند. طی این رویداد سربازان قدیمی لباس های رسمی خود را می پوشند و به پارک ویک (Vake) می فرایند. طی این مراسم دسته گل های زیادی را بر روی بناهای یادبود شهر تفلیس می بینید.

26 مه در کشور گرجستان به عنوان روز استقلال شناخته می گردد. در این روز جاده های مرکزی برای عبور ماشین های معمولی بسته می گردد تا نیروهای ارتش بتوانند به راحتی فعالیت نمایند (رژه بفرایند) و رئیس جمهور و نمایندگان دولت سخنرانی خود را به همین مناسبت ارائه خواهند کرد. در همین روز در خیابان روستاولی (Rustaveli) نمایشگاهی برگزار می گردد که در آن هر وزارتخانه یک غرفه راه اندازی می نماید و دستاوردهای خود را برای عموم مردم به نمایش می گذارد.

اگر عاشق کتاب باشید، باید در ماه مه به شهر تفلیس سفر کنید تا بتوانید در نمایشگاه بین المللی کتاب تفلیس شرکت کنید. ناشران مختلفی در این نمایشگاه حضور دارند و شما می توانید کتاب های مختلفی را با موضوعات متفاوت و با تخفیف بخرید.

هواداران فیلم های مستند نیز می توانند در فستیوال بین المللی فیلم CinéDOC شرکت نمایند. در این فستیوال برترین فیلم های سال به نمایش گذاشته می گردد.

معمولا 9 روز از ماه مه در شهر تفلیس امکان بارش باران وجود دارد و دمای هوا در این شهر به 20 درجه سانتی گراد می رسد.

ماه ژوئن (11 خرداد-9 تیر)

این ماه مناسب مسافرانی است که گرمای زیاد را دوست ندارند. مردم محلی تفلیس در این ماه در تراس کافه ها قهوه می نوشند، در جشنواره ها شرکت می نمایند و در پارک ها اوقات خوشی را تجربه می نمایند. در این ماه جشنواره موسیقی تفلیس به نام Tbilisi Open Air نیز برگزار خواهد شد. در این جشنواره هنرمندان و موسیقیدانان راک و الکترونیک هنر خود را به مردم نشان می دهند که در حومه شهر تفلیس برگزار خواهد شد. میانگین دمای هوای شهر تفلیس در ماه ژوئن 25 درجه سانتی گراد است.

ماه جولای (10 تیر-9 مرداد)

تقریبا از اوایل ماه جولای دمای هوا در شهر تفلیس کم کم افزایش یافته و بیشتر مردم در این ماه برای اوقات فراغت خود به ساحل دریای سیاه می فرایند یا قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند. افرادی که در این ماه در شهر می مانند، معمولا برای فرار از گرما هوا به سمت دریاچه ترتل و لیسی پناه می برند.

در این ماه جشنواره سنتی در موزه مردم شناسی تفلیس برگزار می گردد که نام این جشنواره آرت ژن (art gene) است. در این جشنواره گروه های موسیقی محلی اجراهای بومی و سنتی دارند که بسیار جالب است. اگر دوست دارید این جشنواره را از نزدیک ببینید باید در ماه جولای به شهر تفلیس سفر کنید. اگر در فصل تابستان به گرجستان سفر می کنید، توصیه می گردد که حتما هنگام گشت و گذار در شهر یک بطری آب به همراه داشته باشید، چرا که گرمای هوا شما را تشنه خواهد نمود.

میانگین دمای هوای شهر تفلیس در ماه جولای حدود 25 درجه سانتی گراد است.

ماه آگوست (10 مرداد-9 شهریور)

آگوست گرم ترین ماه در شهر تفلیس است. اگر از گرما فراری هستید به هیچ وجه در این ماه به شهر تفلیس سفر نکنید. مردم شهر تفلیس نیز نصف این ماه را در سفر هستند و جمعیت شهر کمتر از همواره خواهد بود. شاید ماه آگوست برترین زمان سفر به تفلیس نباشد، اما اگر این ماه به شهر تفلیس سفر کردید، می توانید عصر هنگام از هتل بیرون بروید و در کافه های رو باز و پارک ها هوایی تازه کنید.

میانگین دمای هوای شهر تفلیس در ماه آگوست به 30 درجه سانتی گراد می رسد.

ماه سپتامبر (10 شهریور-8 مهر)

ماه سپتامبر آغاز فصل پاییز در شهر تفلیس است. هوا هنوز گرم است اما برگ درختان کم کم زرد می گردد و پیاده روی در شهر می تواند لذت بخش باشد. در یکی از روزهای ماه سپتامبر جشنی به نام Tbilisoba برگزار می گردد. نام این جشن به معنی روز تفلیس است. این جشن به مناسبت تاسیس شهر تفلیس برگزار می گردد. تاریخ دقیق تاسیس این شهر هنوز معین نیست و به همین خاطر در هر سال تاریخ برگزاری این جشن تغییر می نماید. در گذشته این جشن در هفته آخر ماه اکتبر برگزار می شد. اما امروزه تاریخ برگزاری آن به روزهای آفتابی ماه سپتامبر انتقال پیدا نموده است.

در اواخر ماه سپتامبر جشنواره بین المللی تئاتر تفلیس برگزار می گردد. این جشنواره تا اوایل ماه بعدی (اکتبر) ادامه پیدا می نماید. در این جشنواره گروه های ملی و بین المللی تئاتر شرکت می نمایند، کارگاه ها و کلاس های پیشرفته تئاتر برگزار می گردد و بعلاوه نمایشگاه هایی با این موضوع برگزار می گردد تا علاقه مندان به بازیگری و تئاتر بتوانند حدبیشتر استفاده را از این جشنواره ببرند.

میانگین دمای هوای شهر تفلیس در ماه سپتامبر به 25 درجه سانتی گراد می رسد.

ماه اکتبر (9 مهر-9آبان)

دمای هوای شهر تفلیس از ماه اکتبر به بعد فرایندی کاهشی دارد. اگر می خواهید در این ماه به شهر تفلیس سفر کنید باید منتظر هوای سرد باشید و حتما بارانی و چتر خود را به همراه داشته باشید.

در 14ام اکتبر مردم گرجستان به شهر متسختا (Mtskheta) می فرایند و در کلیسای Svetitskhovloba جشنی را برگزار می نمایند. به دلیل آب و هوای سردتر و احتمال بارش باران در این ماه، رویداد خاصی در فضای باز برگزار نمی گردد. اما هنوز تفریحاتی در شهر تفلیس وجود دارد که می توانید امتحان کنید. برای مثال می توانید به تئاتر بروید و نمایش مجذوب نمایندهی را تماشا کنید. می توانید به یکی از رستوران های معروف شهر بروید و شاهد اجرای موسیقی سنتی زنده باشید.

و اما اگر به عکاسی علاقه دارید حتما در ماه اکتبر به تفلیس سفر کنید و در جشنواره عکاسی این شهر که با نام جشنواره کولگا شناخته می گردد شرکت کنید.

میانگین دمای هوای شهر تفلیس در ماه اکتبر به 10 درجه سانتی گراد می رسد.

ماه نوامبر (10 آبان-9آذر)

هوای شهر تفلیس در ماه نوامبر سردتر از ماه اکتبر است. سردی هوا و بارندگی به شما اجازه گشت و گذار در شهر و تماشا جاذبه های آن یا شرکت در رویدادها و جشنواره ها را نمی دهد. ماه نوامبر، به هیچ وجه برترین زمان سفر به تفلیس نیست، اما اگر در پی زمانی برای سفر به این شهر هستید که قیمت هتل ها و بلیط هواپیما کاهش پیدا کند، نوامبر برترین زمان برای شما است.

در این ماه رویدادهایی برگزار می گردد که می توانید در آن ها شرکت کنید و لذت ببرید. یکی از این رویدادها جشنواره موسیقی جاز تفلیس (Tbilisi Jazz Festival) است. این جشنواره یکی از محبوب ترین جشنواره های بومی این شهر است. هنرمندان و موسیقیدانان جاز به تفلیس می آیند تا در این جشنواره شرکت نمایند و هنر خود را به مردم نمایش دهند. افرادی که به عکاسی علاقه مند هستند، می توانند در جشنواره عکس تفلیس شرکت نمایند و از تماشا عکس های هنرمندان اروپایی، آسیایی و خاورمیانه ای لذت ببرند. همانطور که می دانید جاذبه های تاریخی نیز در تمام فصول دایر هستند که می توانید از آن ها نیز تماشا کنید.

میانگین دمای شهر تفلیس در ماه نوامبر که تقریبا معادل آبان ماه ایران است برابر با 5 درجه سانتی گراد است.

ماه دسامبر (10 آذر-10 دی)

ماه دسامبر را می توان یکی از کسل نماینده ترین ماه ها در شهر تفلیس برای گردشگران دانست. در این ماه رویداد فرهنگی خاصی برگزار نمی گردد. هوا آنقدر سرد است که نمی توانید با خیال راحت در شهر به گشت و گذار بپردازید. در شهر تفلیس به ندرت برف می بارد. اگر عاشق سرما هستید یا به هر دلیل دیگری مجبورید در این ماه به شهر تفلیس سفر کنید، می توانید به پیست اسکی نزدیک این شهر که گوداری (Gudauri) نام دارد بروید. در آخر ماه دسامبر مردم گرجستان رفته رفته برای جشن سال نو میلادی آماده می شوند.

در ماه دسامبر که تقریبا معادل با آذرماه در ایران است، میانگین دمای شهر تفلیس، برابر با 5 درجه سانتی گراد است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شهر تفلیس را در تمامی فصول و تک تک ماه ها از نظر آب و هوا و ایونت ها و جشنواره های ملی و بین المللی آنالیز کنیم. همانطور که مطالعه کردید این شهر در ماه های مختلف برای سلیقه های مختلف برنامه های متفاوتی دارد. شما بعلاوه می توانید وارد وب سایت وبلاگ عینک سفارشی شده و در خصوص غذاها، مراکز تماشای و رستوران های معروف گرجستان مقالات متعدد دیگر را مطالعه کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده به شما یاری نموده باشد تا طبق سلیقه و علاقه خود برترین زمان سفر به شهر تفلیس را پیدا نموده باشید. وبلاگ عینک سفارشی اوقات خوشی را برایتان آرزومند است.

سوالات متداول

  • جشنواره فیلم گرجستان در چه تاریخی برگزار می گردد؟

جشنواره فیلم مستند در ماه مه (تقریبا اردیبهشت) در شهر تفلیس برگزار می گردد و هواداران فیلم های مستند می توانند در فستیوال بین المللی فیلم CinéDOC شرکت نمایند. در این فستیوال برترین فیلم های سال به نمایش گذاشته می گردد.

  • گرم ترین ماه تفلیس کدام است؟

ماه آگوست (مرداد) گرم ترین ماه سال در تفلیس است و هیچ رویدادی در شهر برگزار نخواهد شد، اما در عصر ها که هوا خنک تر است می توانید از دریا، جاذبه های تاریخی و پیاده روی در شهر لذت ببرید.

  • بدترین ماه برای سفر به تفلیس چه ماهی است؟

ماه دسامبر (آذر) را می توان یکی از کسل نماینده ترین ماه ها در شهر تفلیس برای گردشگران دانست. در این ماه رویداد فرهنگی خاصی برگزار نمی گردد و هوا آنقدر سرد است که نمی توانید با خیال راحت در شهر به گشت و گذار بپردازید.

  • مقرون به صرفه ترین وقت سفر به تفلیس چه زمانی است؟

ماه نوامبر (آبان) و دسامبر (آذر) شاید برترین زمان سفر به تفلیس نباشند، اما اگر در پی زمانی برای سفر به این شهر هستید که قیمت هتل ها و بلیط هواپیما کاهش پیدا کند، نوامبر و دسامبر برترین زمان برای شما است.

منبع: الی گشت

به "چه زمانی برای سفر به تفلیس مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی برای سفر به تفلیس مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید