آنالیز انواع روغن موتور خودرو و مقایسه آن ها با یکدیگر

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، آیا با انواع روغن موتور و تفاوت آن ها آشنا هستید؟ انتخاب روغن موتور متناسب با شرایط موتور هر خودرو همیشه از دغدغه های مهم مالکان آن بوده است. شناخت انواع روغن و استانداردهایی که در ارتباط با آنها وجود دارد، می تواند یاری بسیار خوبی برای انتخاب یک روغن مناسب باشد.

آنالیز انواع روغن موتور خودرو و مقایسه آن ها با یکدیگر

باید توجه داشت که استانداردهای روغن موتور برای فعالیت و عملکرد بهینه موتور و سلامت آن بسیار مهم و ضروری است؛ حتماً از روغن موتور باکیفیت استفاده کرد. بعلاوه مواردی را که کمپانی فراورینماینده درمورد روغن موتور ذکر نموده است، باید هنگام خرید روغن و تعویض آن مدنظر قرار داد.

اکنون قصد داریم شما را با انواع روغن موتور خودرو و استانداردهای معمول در آنها آشنا کنیم تا راحت تر بتوانید روغن مناسب خودروی خود را خریداری کنید.

وظیفه روغن موتور در خودرو چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر بدانیم روغن موتور دقیقاً چه نقشی را در فرآیند فراوری نیرو در خودرو ایفا می کند، حتماً علت اهمیت آن را بهتر می فهمیم و متوجه می شویم چرا باید از روغن باکیفیت استفاده کنیم. در خودرو روغن موتور اصلی ترین و مهم ترین بخش در سیستم روانکاری محسوب می گردد؛ ضمن اینکه در حین انجام وظیفه، به سیستم خنک کاری نیز یاری قابل توجهی می کند.

برای روغن موتور وظایف زیر را می توان تعریف کرد:

1. کاهش اصطکاک بین اجزای فلزی و سخت موتور

اجزای فلزی موتور دائم با هم در تماسند و روی هم حرکت می کند. دقت داشته باشید که همه اجزای موتور خودرو از فلز های سخت ساخته شده و به صورت مداوم در حرکت است. حرکت بسیاری از این اجزا با یکدیگر در ارتباط است؛ ارتباطی که ایجاد اصطکاک می کند.

اصطکاک خوردگی اجزا و آسیب تماشا آن ها را به همراه دارد. بااین حال، روغن موتور به عنوان یک روان نماینده، مانع از ایجاد این اصطکاک و خوردگی می گردد و حرکت اجزای موتور را در کنار هم ساده و راحت می سازد.

2. کاهش دمای اجزای مختلف موتور با ایجاد تبادل گرمایی بین آن ها

حرکت مداوم اجزای مختلف موتور و احتراق های مکرر اجرا شده درون سیلندر دمای موتور را بسیار زیاد می کند؛ دمایی که باعث می گردد اجزای مختلف در انجام وظیفه خود دچار مشکل گردد و اگر کنترل نگردد موتور را با آسیب های جدی روبرو می کند.

روغن موتور با حرکت در راستا تعیین خود و در بین این اجزا، ایجاد تبادل گرمایی می کند و دمای اجزا را کاهش می دهد. بعلاوه با ممانعت از ایجاد اصطکاک، مانع از زیادشدن بیشتر دمای آنها می گردد. بعلاوه به نوعی عایق تبدیل می گردد و از انتقال گرمای احتراق کنترل شده درون سیلندر به اجزای دیگر پیشگیری می کند. بنابراین این نکته در انواع روغن موتور حائز اهمیت است.

موتور ماشین

3. پاک کردن ذرات و آلودگی های نفوذیافته به محفظه موتور

سوخت و هوایی که برای احتراق وارد موتور می گردد، گاهی آلودگی هایی را با خود به درون موتور می آورد؛ ضمن اینکه عملکرد اجزای مختلف خودرو ممکن است فراوری اکسید سیلیکون یا بعضی اسیدها را در پی داشته باشد.

وجود این موارد در موتور منجر به زیادشدن استهلاک اجزا، احتمال خوردگی آن ها و حتی نقص در احتراق می گردد، اما روغن موتور با حرکت در بین اجزای مختلف این آلودگی ها را می شوید و با خود به کارتر می برد.

4. ممانعت از زنگ زدگی اجزای موتور

قطعات مختلف موتور معمولاً از مواد ضدزنگ و مقاوم در برابر اکسیدشدن ساخته می گردد، اما برخورد مداوم با اکسیژن و رطوبت هوا همچنان احتمال زنگ زدگی را حفظ می کند. روغن موتور این احتمال را به حداقل می رساند.

درنهایت باید اشاره نمود که روغن موتور در صورتی این وظایف را به خوبی انجام می دهد که استانداردهای لازم درمورد تعیینات مختلف مانند ویسکوزیته را داشته باشد.

جدیدترین آگهی های خودرو

ویسکوزیته یا استاندارد SAE در انواع روغن موتور به چه معنی است؟

ویسکوزیته یا گران روی روغن موتور مربوط به مقدار غلظت یا رقیق بودن آن می گردد. موتورهای مختلف احتیاج به ویسکوزیته تعیینی برای روغن موتور دارد. این تعیینه روغن با علامت اختصاری SAE تعیین می گردد. هنگام انتخاب روغن برای خودرو باید دقت کرد که SAE خواسته شده آن چه عددی را نشان می دهد.

ویسکوزیته یا استاندارد SAE

SAE که مخفف عنوان Society of Automotive Engineers است، استاندار ارائه شده به وسیله انجمن مهندسان خودرویی است. SAE معمولا بین 0 تا 60 تعیین می گردد، البته درمورد استاندارد SAE نوع دیگری از تقسیم بندی نیز وجود دارد که به این ترتیب است:

1. روغن موتور سینگل گرید

این مورد از انواع روغن موتور فقط قابلیت استفاده در یک فصل را دارد. این روغن ها در واقع در 2 نوع زمستانی و تابستانی است و باید در فصول یا منطقه ها مختص خود مورد استفاده قرار بگیرد. اگر در کنار استاندارد SAE فقط یک عدد مشاهده کنید، این روغن سینگل گرید است.

اگر عدد روی روغن موتور بین 0 تا 25 باشد مربوط به روغن موتورهای مناسب برای زمستان می گردد و اگر بین 30 تا 60 باشد نشان دهنده مناسب بودن روغن برای فصول گرم است. استفاده از روغن موتورهای سینگل گرید تقریباً منسوخ شده است و در حال حاضر بسیار نادر است.

2. روغن موتور مولتی گرید

یکی دیگر از انواع روغن موتور ماشین، مولتی گرید است. این روغن موتورها استاندارد استفاده در فصول گرم و سرد را دارد؛ البته معمولاً دمایی که ویسکوزیته آنها مناسب و کارآمد می ماند، تعیین است. معمولاً این بازه دمایی را باتوجه به آب و هوای محیط زندگی انتخاب می گردد.

استاندارد SAE در روغن موتورهای مولتی گرید با 2 عدد و حرف W به این شکل SAE: 10W-40 تعیین می گردد. در این کد حرف W نشان دهنده شرایط زمستانی است. عددی که پیش از حرف W ثبت می گردد، نشان دهنده غلظت روغن در هوای زمستانی است و عدد بعد از حرف W نشان می دهد که روغن موتور در دمای زیاد و شرایط تابستانی چه غلظتی دارد؛ به این ترتیب هرچه عدد قبل از W کوچک تر باشد، به معنای غلظت کمتر روغن است.

روغن رقیق تر یعنی استارت خوردن خودرو در هوای سرد و زمستانی راحت تر است. بیشتر بودن عدد بعد از حرف W هم یعنی روغن موتور در هوای گرم و شرایط تابستانی غلظت بیشتر و گرانروی بالاتری دارد. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، بهتر است روغنی غلیظ تر داشته باشید تا در اثر گرمای هوا غلظت و گرانروی خود را از دست ندهد. در سوی دیگر اگر در منطقه ای سردسیر ساکن هستید، بهتر است روغنی رقیق تر در اختیار موتور خود قرار دهید تا در اثر سرمای هوا غلیظ تر نگردد و حرکت آن بین اجزای موتور سخت تر نباشد.

متداول ترین انوع روغن موتور بر اساس استاندارد ویسکوزیته SAE: 10W-40 است که در آب و هواهای مختلف مورداستفاده قرار می گیرد و خودروسازان متعددی نیز آن را برای فراوریاتشان توصیه می نمایند.

استانداردهای روغن موتور

دو استاندارد مهم در روغن موتور وجود دارد که معمولاً بر روی بطری آن درج می گردد:

  • شاخص API (موسسه نفت آمریکا)
  • دیگری ACEA (انجمن خودروسازان اروپا)

همه روغن موتورهای خوب و باکیفیت باید این دو استاندارد را رعایت نمایند.

1. استاندارد API

این استاندارد که مخفف عنوان American Petroleum Institute است، به وسیله انجمن نفت آمریکا ارائه شده و نشان دهنده کیفیت کلی روغن موتور است. در کنار این عنوان معمولاً حروف S (بنزینی) و C (دیزلی) را شاهد هستیم. در کنار این حروف نیز حروف انگلیسی دیگری درج می گردد که نشان دهنده کیفیت روغن است؛ یعنی این استاندارد معمولاً به این شکل SJ/SL/SM/SN دیده می گردد. در این بین SN نشان دهنده با کیفیت ترین روغن موتور و SJ نشان دهنده ضعیف ترین روغن موتور است؛ البته در گذشته شاهد استانداردهایی مانند SA/SB/SC/SD/SE/SF نیز بودیم که امروزه استفاده از آنها منسوخ شده است.

در واقع، این حروف متغیر بر اساس سال فراوری خودرو تغییر می کند. هرچه در الفبای انگلیسی جلوتر می رویم، روغن موتور مربوط به موتورها جدیدتر می گردد. برای مثال SN برای موتورهای 2011 به بعد است. بعلاوه SJ برای موتورهای 2001 به قبل است. در این بین حروف A تا F به موتورهای فراوری 1988 به قبل مربوط می گردد؛ به همین علت استفاده از آنها منسوخ شده است.

2. استاندارد ACEA

معادل اروپایی استاندارد API با شرایط سختگیرانه تر و دقیق تر تبدیل به استاندارد ACEA می گردد. حرف A در این استاندارد مربوط به موتورهای بنزینی است. حرف B مختص روغن موتورهای دیزلی است و حرف C برای خودروهای سازگار با کاتالیست یا با SAPS (خاکستر سولفاته، فسفر و گوگرد) پایین است.

انواع روغن موتور خودرو بر اساس شیوه فراوری

روغن موتورها بر اساس نحوه فراوری و شرایط استانداردهایی که در فراوری آنها رعایت می گردد، به 2 دسته تقسیم می گردد که عبارت است از:

1. روغن موتورهای سنتتیک

روغن موتوری که کاملاً به وسیله روش های آزمایشگاهی فراوری می گردد. این نوع از انواع روغن موتور از مواد صددرصد آزمایشگاهی فراوری می گردد و دارای استانداردهای زیادی است. روغن موتورهای تمام سنتتیک شرایط ایدئالی را برای موتور فراهم می کند و راندمان آن را به بیشترین سطح می رساند.

کارآیی و کیفیت آنها دیرتر پایین می آید و عمر مفید بیشتری نسبت به سایر روغن موتورها دارد. روغن تمام سنتتیک با عبارت Full synthetic معرفی می گردد. استاندارد SAE این روغن موتورها معمولاً بین 0W-30، 0W-40 و 5W-40 است.

تنها عیب روغن های تمام سنتتیک را باید در قیمت زیاد آنها خلاصه کرد. البته باید به این مهم هم دقت کرد که کمپانی فراورینماینده خودرو این روغن را مناسب موتور خودروی شما دانسته است.

روغن موتورهای سنتتیک

2. روغن موتورهای معمولی

این روغن بر پایه نفت خام فراوری می گردد و روغن های پایه هیدروکربن ها، پلی اینترنال الفین و پلی آلفا الفین ها مواد پایه آن را تشکیل می دهد. این روغن موتورها ضعیف ترین و بی کیفیت ترین نوع از انواع روغن موتور بازار است و قیمت کمی هم دارد. کیفیت آنها در فواصل زمانی کوتاه پایین می آید و کمترین سطح محافظت از موتور را دارد.

این روغن موتورها معمولاً در هوای سرد کارایی مناسبی ندارد و راندمان موتور را هم کاهش می دهد. این روغن ها معمولاً دارای استاندارد SAE بین 15W-40 و 10W-40 است. این مورد به هیچ وجه برای موتورهای به روز توصیه نمی گردد و فقط جواب گوی موتورهای ساده و قدیمی است.

3. روغن موتورهای نیمه سنتتیک

این روغن ها معمولاً بیشترین مورد مصرف را دارد و رایج ترین انواع روغن موتور است. همان طور که از نام آنها تعیین است، ترکیبی از 2 روغن بالا است. در حد وسط آن دو قرار گرفته است و به خوبی روغن های تمام سنتتیک نیست، اما بسیار بهتر از روغن های معمولی یا مینرال عمل می کند. بعلاوه قیمت مناسب تری نسبت به تمام سنتتیک ها دارد، اما زودتر احتیاج به تعویض پیدا می کند. این روغن ها که با عبارات Semi synthetic یا synthetic blend معرفی می گردد، معمولاً با استاندار SAE: 5W-30 دیده می گردد.

معمولاً توصیه می گردد که برای صرفه جویی در هزینه ها از روغن موتور نیمه سنتتیک بهره ببرید، اما در فواصل تعویض آن دقیق باشد و کمی قبل از مدت زمان تعیین شده، آن را عوض کنید. البته اگر موتور خودروی شما حساس است، در استفاده از روغن تمام سنتتیک تردید نداشته باشید.

خرید و فروش لوازم جانبی خودرو

در سرانجام امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر از این مطلب خوشتان آمده، پیشنهاد می کنیم مطلب دلایل جا نرفتن دنده ماشینو دلایل ریپ زدن خودرو را هم مطالعه کنید.

شما چه تجربه مشابهی در زمینه خرید انواع روغن موتور خودرو دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان بلاگ وبلاگ عینک سفارشی در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار

به "آنالیز انواع روغن موتور خودرو و مقایسه آن ها با یکدیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز انواع روغن موتور خودرو و مقایسه آن ها با یکدیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید