آموزش و پرورش برای راهنمایی تحصیلی از پتانسیل خانه های خلاق استفاده کند

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است برای آشنایی دانش آموزان با شغل های مختلف خانه های خلاق و نوآوری که معاونت فناوری ریاست جمهوری اجرایی نموده فرصت خوبی برای آموزش و پرورش جهت راهنمایی تحصیلی درست دانش آ موزان فراهم نموده است.

آموزش و پرورش برای راهنمایی تحصیلی از پتانسیل خانه های خلاق استفاده کند

آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده اقلیت (مسیحی ارامنه شمال کشور) در گفت وگو با پانا درباره روش آشنایی دانش آموزان با مشاغل مختلف در موضوع راهنمایی تحصیلی اظهار کرد: عموماً خانواده ها در دوره متوسطه دوم، دغدغه راهنمایی تحصیلی دانش آموزان شان را دارند. در گذشته چنین بود که نزدیک به زمان انتخاب رشته دانش آموزان در مدرسه، تعدادی کارشناس و متخصص به مدارس دعوت می شدند و درباره رشته های مختلف توضیحاتی داده می شد تا با رشته ها و شغل های مختلف آشنا شوند.

فرمول طرح کاد که در گذشته وجود داشت دیگر جواب نمی دهد

شاوردیان با اشاره به طرحی که در گذشته انجام می شد، اظهار کرد: حدود دهه هفتاد هم همین دغدغه برای خانواده ها وجود داشت. البته در آن موقع برای کم کردن این دغدغه طرحی با عنوان طرح کاد اجرایی می شد که دانش آموز هفته ای یک روز به شغل و صنفی مراجعه می کرد و متناسب با رشته ای که داشت اعم از تجربی یا ریاضی به صنف مرتبط با آن مراجعه نموده و مشغول به کارآموزی می شد.

دوره متوسطه دوم برای آشنایی با مشاغل دیر است

شاوردیان اظهار کرد: در آن موقع هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای یا هنرستان کشاورزی که فعال بودند آموزش هایی داشتند اما در شرایط فعلی آن فرمول و جریان دیگر جواب نمی دهد. دانش آموزان تازه در دوره متوسطه دوم درباره رشته ها تحقیق می نمایند تا انتخاب نمایند و همین موضوع یک بلاتکلیفی برای دانش آموزان ایجاد می نماید. از سوی دیگر فشار اولیا وجود دارد زیرا اولیا مایل هستند خلأهایی که در زندگی داشتند را برای فرزندشان در نظر بگیرند و دانش آموز می ماند که تحت نظر اولیا باید جلو برود یا بر اساس علایق خودش. البته در خصوص علاقه خودش باید گفت که آموزشی به وی نمی دهیم که رشته ای که انتخاب می نماید چه مسیری برود تا به شغلی برسد. اگر هم بخواهد به حرف پدر و مادر جلو برود چون علاقه ندارد مدرک را می گیرد و کنار می گذارد.

خانه های خلاق و نوآوری معاونت ریاست جمهوری یک فرصت است

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اکنون معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خانه های خلاق را راه اندازی نموده است و در مجلس هم طرحی در این موضوع تعریف شده است. قانون نو تعریف شده برای شرکت های خلاق تصویب شده است. این خانه های خلاق در بعضی از استان ها و در بعضی شهرها با حمایت مرکز علمی فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است و سازمان های مردم نهاد در تأمین بودجه همکاری می نمایند. در این مراکز دانش آموزان فرصت دارند با مشاغلی که می خواهند در آینده داشته باشند، آشنا شوند. اکنون برای بچه ها هم مراکزی تعریف شده که بچه های کوچک در سنین ابتدایی به آنجا می فرایند اما در آنجا علاقه ای که برای سن مهدکودک یا ابتدایی باید ایجاد گردد، انجام نمی گردد و این مراکز بیشتر مرکزی برای کسب عایدی شده است.

وی اضافه کرد: بازی های سرگرم نماینده ای که بچه ها در خانه می توانستند انجام دهند اکنون به این نوع از مراکز رفته و انجام می دهند

شاوردیان گفت: خانه های خلاق که برای سنین نوجوانی است یا باغ های علم و فناوری یکی از راهکار هایی است که به آموزش و پرورش می تواند یاری کند اما باید توافقنامه ای میان آموزش و پرورش و معاونت فناوری ریاست جمهوری نوشته گردد تا از این پتانسیل به خوبی استفاده گردد.

وی اضافه کرد: در کشورهای همسایه مدارسی شبیه این مراکز وجود دارد که دانش آموزان بعد از دوران مدرسه به این مدارس خلاق رفته برحسب علاقه، مهارت های شغل مورد علاقه شان را آموزش می بینند و بعد از فارغ التحصیلی بدون رفتن به دانشگاه با گرفتن نامه از این مراکز خلاق به راحتی جذب بازار کار می شوند اما در اینجا جذب بازار کار را نداریم. ما می توانیم از چنین ایده هایی که در کشورهای دیگر هست بر اساس احتیاج مالی کشور و مهم تر از آن فرهنگ دینی کشورمان با بومی سازی استفاده کنیم و ایجاد اشتغال حرفه ای داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آموزش و پرورش برای راهنمایی تحصیلی از پتانسیل خانه های خلاق استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش برای راهنمایی تحصیلی از پتانسیل خانه های خلاق استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید