پیشنهاد پتروشیمی ها برای سامان دادن به وضعیت بورس کالا

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، بورس کالا که همواره مورد انتقاد برخی فعالان عرصه پتروشیمی قرار داشت، در دو ماه گذشته به محل اعتراض شرکت های پتروشیمی تبدیل گردیده است. فعالان این حوزه بر این باورند که تقاضایی که برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد واقعی نیست و از سال گذشته بیش از سه برابر گردیده است، درحالی که میزان فراوری پایین دستی سه برابر نگردیده است.

پیشنهاد پتروشیمی ها برای سامان دادن به وضعیت بورس کالا

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، آمارها حاکی از افزایش معامله مواد پتروشیمی در بورس کالا است. به طوریکه در سال 96، 830 هزار تن در بورس معامله گردیده که این میزان تا تیرماه سال جاری به یک میلیون و 56 هزار تن رسیده است. یعنی معامله نسبت به سال گذشته حدود 210 هزار تن بیشتر گردیده درحالی که میزان فراوری تا این حد رشد نداشته است.

این موضوع باعث شد صدای اعتراض شرکت های پتروشیمی از آشفته بازار بورس بلند گردد و پیشنهاد نمایند آنالیز های لازم انجام گردد و شرکت هایی که سال گذشته محصولات را نخریده اند اما سال جاری می خرند را از بورس خارج نمایند، مگر اینکه مطمئن شوند شرکت ها محصول را برای فراوری می خواهند. آن ها همچنین از دولت تقاضا کردند متقاضیان واقعی در بورس کالا خریداری نمایند و اجازه صادرات به افرادی که از بورس کالا خریداری می نمایند داده نگردد و فقط فراوری نماینده اجازه صادرات داشته باشد. همچنین تقاضا کردند این اجازه داده گردد که با متقاضیان واقعی مواد اولیه در بازار مستقیما و با نرخ واقعی بورس قرارداد امضا گردد.

در این راستا احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر اینکه بورس باید به سمت واقعی شدن حرکت کند تاکید نمود و به وبلاگ عینک سفارشی گفت: ما خواستار خروج پتروشیمی از بورس نیستیم. بورس ابزاری دارد که باید براساس آن ابزار امور خود را انجام دهد. اما زمانی که بورس دستوری گردیده است، مسائلی ایجاد می گردد. در همه جهان به بورس دستور نمی دهند و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می نماید. اما در بورس ایران این طور نیست.

وی ادامه داد: اینکه قرارداد به صورت مستقیم بین فراورینماینده و مصرف نماینده امضا گردد بسیار خوب است، اما باید در بورس ثبت گردد. در شرایط فعلی یکی از مسائل این است که خریدار فروشنده را نمی بیند اما در بورس هم تعریف گردیده است که این ساز و کار وجود داشته باشد.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، قرارداد مذکور می تواند یک ساله باشد تا خریدار و فروشنده از شرایط مطئن باشند. خریدار مطمئن باشد مواد مورد احتیاج تامین می گردد و فروشنده هم مطمئن باشد مواد را به فروش می رساند و قیمت ها هم بر مبنای تعیینی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیشنهاد پتروشیمی ها برای سامان دادن به وضعیت بورس کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد پتروشیمی ها برای سامان دادن به وضعیت بورس کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید