کوتریموکسازول Co، Trimoxazole

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، این دارو که ترکیبی از 2 داروی ضد باکتری بنامهای تری متوپریم و سولفامتوکسازول می باشد، برای درمان عفونت های شدید دستگاه تنفسی و عفونت های مجاری ادراری بکار می رود. البته زمانی که این عفونت ها با دیگر داروها، قابل درمان نباشند. بعلاوه برای جلوگیری و درمان عفونت های قارچی، عفونت های ناشی از مسمومیت و درمان بیماری ذات الریه، مورد استفاده قرار می گیرد.

کوتریموکسازول Co، Trimoxazole

کوتریموکسازول Co-Trimoxazole

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Fectrim, Septrin

دسته دارویی: ضد باکتری

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو که ترکیبی از 2 داروی ضد باکتری بنامهای تری متوپریم و سولفامتوکسازول می باشد، برای درمان عفونت های شدید دستگاه تنفسی و عفونت های مجاری ادراری بکار می رود. البته زمانی که این عفونت ها با دیگر داروها، قابل درمان نباشند. بعلاوه برای جلوگیری و درمان عفونت های قارچی، عفونت های ناشی از مسمومیت و درمان بیماری ذات الریه، مورد استفاده قرار می گیرد.

اشکال دارو: قرص، محلول، آمپول

زمان مصرف دارو: دو بار در روز ترجیحاً همراه با غذا

میزان دوز مجاز مصرفی دارو: معمولاً 4 قرص در روز (هر قرص 480 میلی گرم)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 تا 4 ساعت پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس اطفال و بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو: نوشیدن میزان زیادی مایعات، بخصوص در آب و هوای گرم، هنگام درمان با این دارو، ضرورت دارد.

چگونگی قطع مصرف دارو: دوره درمان با این دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس بهبودی نمودید. زیرا منشأ عفونت ممکن است هنوز فعال باشد و قطع نابهنگام درمان یا دارو، ممکن است منجر به عود مجدد علائم بیماری شود. در ضمنً اگر دچار ظاهر شدن جوش، خارش پوست و یرقان گشتید مصرف دارو را قطع نموده پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

معمول ترین عوارض مصرف این دارو عبارتند از: ظاهر شدن جوش و خارش پوست بدن. در صورت بروز این عوارض، مصرف دارو را قطع نموده و پزشک را در جریان قرار دهید. در ضمنً عوارض دیگری مانند تهوع یا استفراغ، اسهال، زخم زبان و سردرد هم ممکن است حادث شود.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید.

* اگر مبتلا به هر نوع بیماری خونی هستید.

* اگر به داروهای موسوم به سولفونامیدها، حساسیت دارید.

* اگر از بیماری سنگ مثانه، رنج می برید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: معمولاً مجاز نمی باشد. زیرا مصرف دارو ممکن است موجب نقص در رشد نوزاد شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه اثر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: مصرف این دارو برای بچه های زیر 6 هفته مجاز نیست، و بچه های بزرگتر باید دوز کمتری از دارو را مصرف کنند.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: بعلت احتمال وقوع عوارض شدید، سعی شود کمتر از دوز مجاز دارو، مصرف شود.

مصرف در افراد بالای 60 سال: استفاده طولانی مدت ازاین دارو، موجب نقصان و کاهش میزان اسیدفولیک می شود که در نهایت بیماری آنمی (کم خونی) را بدنبال دارد. بنابراین استفاده از مکمل های اسیدفولیک در طی درمان با دارو، لازم است.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "کوتریموکسازول Co، Trimoxazole" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوتریموکسازول Co، Trimoxazole"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید