پیش بینی عود سرطان تنها با انجام یک آزمایش

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، محققان مرکز پزشکی ان وای یو لانگون هلث(NYU Langone Health) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند یک آزمایش تازه می تواند عوارض جانبی ایمنی درمانی سرطان و خطر عود آن را پیش بینی کند.

پیش بینی عود سرطان تنها با انجام یک آزمایش

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، نتایج یک مطالعه نو نشان می دهد که یک آزمایش تحقیقاتی(research test) نو این پتانسیل را دارد که پیش بینی کند کدام یک از بیمارانی که با روش های ایمنی درمانی تحت درمان قرار گرفته اند محتمل است پس از درمان، مجددا سرطان آنها عود کند و یا عوارض جانبی شدیدی را تجربه نمایند.

محققان در این مطالعه به آنالیز مجموعه ای از پروتئین های سیگنال دهنده سیستم ایمنی به نام آنتی بادی ها که باکتری ها، ویروس ها و قارچ های مهاجم را تشخیص می دادند، پرداختند. این پروتئین های خون به گونه ای طراحی شده اند که بر روی پروتئین های باکتریایی و ویروسی خاصی نفوذ نموده و آنها را غیرفعال نمایند، اما در بعضی موارد اتوآنتی بادی ها(autoantibodies) نیز به پروتئین های خود بدن واکنش نشان می دهند و باعث بیماری خودایمنی می شوند.

اتوآنتی بادی یک آنتی بادی است که به وسیله سیستم ایمنی ساخته شده و علیه یک یا چند پروتئین خود بدن فرد راهنمایی می گردد. بسیاری از بیماری های خودایمن همانند لوپوس اریترماتوز به علت اتوآنتی بادی ها ایجاد می شوند.

محققان در این مطالعه داده هایی را فراوری کردند که نشان می دهد گروه نوی از اتوآنتی بادی هایی که به تازگی شناسایی شده اند، اگر قبل از ایمنی درمانی در خون بیماران یافت شوند، این پتانسیل را دارند که به طور دقیق پیش بینی نمایند که آیا بیماری سرطان فرد عود خواهد نمود یا فرد پس از درمان یک سری عوارض جانبی را تجربه خواهد نمود یا خیر.

در این مطالعه بیماران مورد آنالیز قرار گرفته، ایمنی درمانی یاریی دریافت نموده بودند که هدف آن جلوگیری از بازگشت سرطان پس از درمان قبلی است. برای در امان ماندن سلول های طبیعی از حمله خود ایمنی، سلول های ایمنی دارای حسگرهای نقطه بازرسی هستند که با دریافت سیگنال مناسب، آنها را خاموش می نمایند. بدن، تومورها را غیرطبیعی تشخیص می دهد اما سلول های سرطانی، نقاط بازرسی از جمله پروتئین 1 مرگ برنامه ریزی شده سلول(PD-1) را می ربایند تا حمله ایمنی را خاموش نمایند. به عنوان یکی از انواع ایمونوتراپی، مهارنماینده های پروتئین 1 مرگ برنامه ریزی شده سلول در برابر بسیاری از سرطان ها مؤثر هستند و به عنوان درمان یاریی در بیماران مبتلا به ملانوم استفاده می شوند. به گفته محققان، با این وجود، بعضی از بیماران از بیماری های مکرر یا عوارض جانبی شدید مرتبط با درمان رنج می برند.

در این مطالعه محققان این نظریه را مطرح کردند که بعضی از بیماران ممکن است قبل از درمان دارای سطوح بالاتری از اتوآنتی بادی باشند، اما به مقدار ای کافی نیست که برای تشخیص بیماری خودایمنی آنالیز شوند. به همین علت در این مطالعه محققان گروهی از علائم اتوآنتی بادی متمایز را شناسایی کردند که می تواند اثرات نامطلوب مربوط به سیستم ایمنی را در درمان با دو مهارنماینده اصلی به نام های نیوالیومَـب(Nivolumab) و ایپیلیموماب(Ipilimumab) و ترکیب این دو عامل پیش بینی کند.

پاول جوهانت(Paul Johannet) نویسنده اول این مطالعه، گفت: نتایج ما نشان می دهد که آزمایش تحقیقاتی نو با پیش بینی اینکه آیا بیمار به یک درمان پاسخ می دهد یا عوارض جانبی خاصی را تجربه می نماید یا خیر، این پتانسیل را دارد که به پزشکان در ارائه توصیه های درمانی دقیق تر یاری کند.

یافته های این مطالعه در مجله Clinical Cancer Research منتشر شده است.

منبع: فرارو

به "پیش بینی عود سرطان تنها با انجام یک آزمایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی عود سرطان تنها با انجام یک آزمایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید