خبرنگاران زور تحقیقات به پیچیدگی های کرونا نمی رسد

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تهران- خبرنگاران- روزنامه فرهیختگان در گزارشی آورد: هر روز که می گذرد، کرونا روی دیگری از خود را به جهان نشان می دهد. ابتدا ویروسی بود شبیه سرماخوردگی که نباید ترس به دل مان راه می داد اما با همه گیر شدن آن در جهان، بسیاری از محققان به اشتباه خود پی بردند و اعلام کردند که این ویروس هرگز آنقدر ساده نیست که بتوان با آن به عنوان یک ویروس ساده رفتار کرد.

خبرنگاران زور تحقیقات به پیچیدگی های کرونا نمی رسد

روزنامه فرهیختگان دوشنبه 28 مهر در گزارشی آورده است: در ماه هایی که مردم جهان پشت سر گذاشتند آنقدر فراز و فرودهای زیادی در این ویروس مشاهده شد که محققان را هم سردرگم نموده است. درحال حاضر که بسیاری از کشورها دست به کار شده و واکسن این بیماری را فراوری نموده اند و برخی از آنها مدعی شده اند که تا انتها امسال میلادی می توانند واکسن آن را روانه بازار نمایند، بازهم با توجه به ابتلای دوباره بهبودیافتگان، شبهه هایی پیرامون اثربخشی آن وجود دارد و هنوز به طور قطعی نمی توان گفت که آیا با تزریق واکسن، بدن تا همواره در برابر ویروس مصونیت پیدا می نماید یا خیر. اما آنچه مسلم است، این است که تحقیقات همچنان ادامه دارد و دانشمندان هنوز به مطالعه روی این ویروس و رفتارهای عجیب وغریب آن می پردازند تا بتوانند راهی برای نابودی و مقابله با آن کشف نمایند.

تقویت واکسن کرونا با داروهای ضدپیری

کووید-19 بیش از هر چیزی سالمندان را در معرض خطر قرار می دهد و واکسن این بیماری کار زیادی برای این گروه نمی تواند انجام دهد. دانشمندان امیدوارند جوان سازی سیستم ایمنی بتواند این مشکل را حل نماید. با بالارفتن سن، بدن انسان تحلیل می رود و برخی اندام ها دیگر مانند قبل کارکرد خوبی ندارند. شنوایی کم می گردد، پوست شادابی خود را از دست می دهد و مفاصل تحلیل می فرایند و در این میان حتی سیستم ایمنی هم ضعیف می گردد و قدرت مقابله با انواع ویروس ها را از دست می دهد به همین دلیل، سالمندان در برابر بیماری ها حساس تر هستند و این می تواند ضعیف تر و آسیب پذیر بودن شدید سالمندان را در مواجهه با کووید-19 توجیه کند. محققان معتقدند واکسن ها که سیستم ایمنی را تحریک می نمایند تا با عوامل مهاجم مبارزه کند، اغلب در سالمندان ضعیف عمل می نمایند. بهترین استراتژی برای مقابله با همه گیری در این گروه از افراد، این است که شرایطی فراهم کنیم که آنها کمترین آسیب را ببینند. دانشمندان مدت هاست اعلام نموده اند سیستم ایمنی بدن با افزایش سن، بدن را درمعرض عفونت قرار داده و واکنش آن در مواجهه با واکسن ضعیف می گردد. سازمان غذا و داروی آمریکا چند ماه قبل اعلام نمود واکسن کرونا حداقل از نیمی از افراد در برابر این بیماری محافظت می نماید اما این اندازه حتی درمورد سالمندان کاهش می یابد. درواقع، هیچ واکسنی به آن اندازه که روی جوانان می تواند موثر باشد، روی سالمندان کارایی ندارد. سیستم ایمنی بدن سالمندان دارای سلول های T و B کمی هستند. این سلول های ایمنی مسئول فراوری آنتی بادی برای مقابله با عوامل بیماری زا در بدن هستند که پایین بودن آنها نشانه آن است که آنتی بادی لازم هم برای مبارزه با این عوامل در بدن وجود ندارد، بنابراین سالمندان بیشتر مستعد تجربه التهاب های کم اما مزمن هستند.

محققان سال ها به دنبال آن بوده اند که اثرات پیری را کاهش دهند درنتیجه پیروز به کشف اهداف مولکولی خاصی شدند که می تواند به حل این مشکل یاری کند. گروهی از داروهای ضدپیری می تواند در این راه به رشد سلول ها یاری نمایند. این داروها دارای پروتئینی موسوم به mTOR هستند. در شرایط آزمایشگاهی، مسدود کردن این پروتئین، باعث افزایش طول عمر در حیوانات می گردد. این پروتئین درواقع، یک مکانیسم بیولوژیکی است که بر فرایند پیرشدن و کندشدن عملکرد اندام های بدن یاری می نماید. محققان دانشگاه ماساچوست بر آن شدند با چنین موادی، درمان های ضدپیری ابداع نمایند. آنها از تزریق این پروتئین در سالمندان استفاده کردند تا بتوانند عملکرد سیستم ایمنی و ابتلا به عفونت ها را در آنها کاهش دهند و نتایج این تحقیقات نشان داد افرادی که این بازدارنده پروتئینی را دریافت نموده بودند، درمقابل ویروس آنفلوآنزا مقاوم تر شده و عملکرد بهتری داشتند. آنها معتقدند بازدارنده mTOR موسوم به RTB101 می تواند در بهبود بیماری های تنفسی هم موثر عمل کند، به طوری که تزریق آن در شماری از سالمندان نشان داد شدت عفونت و ویروس کرونا در آنها به مراتب خفیف تر از دیگران بوده است. همچنین محققان دریافته اند داروی متفورمین که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد، فعالیت mTOR را کاهش داده و درنتیجه، مبتلایان دیابت نوع 2 کمتر دچار مرگ ناشی از کرونا می شوند و حتی احتمال بستری شدن آنها نیز کمتر است.

بی تفاوتی کروناویروس در تغییرات دمایی

ماه های اولی که کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، دانشمندان ابراز امیدواری کردند با گرم شدن هوا، ویروس از بین برود. اما حتی نزدیک شدن به فصل گرم سال هم نتوانست از شدت همه گیری ویروس بکاهد و سرعت و شدت انتقال آن را کاهش دهد. ویروس های آنفلوآنزا تا مدت های طولانی خارج از بدن در هوای سرد و خشک زنده می مانند اما ماندگاری آنها در هوای گرم و مرطوب به مراتب کاهش می یابد و این قابلیت، احتمال شیوع این ویروس ها را در فصل زمستان بیشتر از بهار و تابستان بیشتر می نماید. اما شرایط ویروس کرونا کمی پیچیده تر از این حرف هاست و باعث سردرگمی محققان شده است. پژوهشگران دریافته اند آب و هوا نمی تواند در شیوع ویروس کرونا نقش داشته باشد، به طوری که به عنوان مثال، گسترش ویروس کرونا در برخی مناطق چین که آب و هوای متعادلی دارند با مناطق خشک و سرد برابری می نماید. حتی برخی مطالعات نشان می دهد اوج شیوع کرونا در برخی کشورها در فصل گرم رخ داده است و خبر از توقف انتقال ویروس نبوده است، بنابراین نمی توان گفت ویروس در گرما از بین می رود.

مسائل چشمی و شبکیه ای در بیماران کرونایی

معمولا وقتی حرف از کرونا می گردد، بیشتر افراد تنها روی بروز مسائل تنفسی تمرکز می نمایند، غافل از اینکه ویروس کرونا دیگر اندام های بدن را هم درگیر می نماید. با وجود اینکه شواهد و یافته ها اندک است، اما محققان براین باورند که کووید-19 می تواند درگیری های چشمی و شبکیه ای هم در مبتلایان ایجاد کند و ساختارهای چشمی را تحت تاثیر قرار دهد. تورم رنگینه چشم، التهاب شبکیه و التهاب اعصاب نوری چشم ازجمله مسائلی است که کرونا ممکن است برای چشم ها ایجاد کند. نمونه های اولیه علائم چشمی مرتبط با ویروس کرونا در ارتباط با بیماری سارس در دهه 2000 میلادی مشاهده شد که محققان ذرات ویروس را در اشک مبتلایان تشخیص دادند. اگرچه تحقیقات نشان می دهد عفونت کووید-19 با تغییرات سیستم ایمنی و انعقادی مرتبط است، اما این ویروس می تواند به وسیله موانع مغزی خون نیز گسترش یابد و باعث بروز لخته های خونی گردد که اثرات آن را می توان در تغییرات ایجادشده در چشم مشاهده کرد.

بحران کرونا برای مبتلایان به سرطان

همه گیری ویروس کرونا بسیاری از مراقبت های درمانی را در جهان دچار اختلال نموده و بسیاری از بیماران مانند مبتلایان سرطان به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، برای ترس از ابتلا به کرونا، از ادامه درمان منصرف شده اند که این امر می تواند تبعات بسیار وحشتناکی را به دنبال داشته باشد و علاوه بر اینکه گستره بیماری را وسیع تر می نماید، درمان آن را دشوارتر و حتی غیرممکن می نماید و می تواند جان بیماران را به خطر بیندازد. پس از مدتی که اعلام شد مبتلایان به دیابت، فشارخون بالا و افراد چاق در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، نام مبتلایان به سرطان هم در این لیست نهاده شد. موضوع مبتلایان به سرطان و همزمانی درمان آنها با بیماری کرونا، پزشکان را دچار سردرگمی نموده است. مسمومیت های ناشی از درمان بیماران سرطانی معمولا با عوارضی چون سرفه، تب، خستگی، گاهی اسهال و تنگی نفس همراه است که کاملا شبیه علائم کروناست و می تواند باعث سردرگمی گردد. در این میان، بیماران مبتلا به سرطان با میانگین سنی بالا و مرحله پیشرفته بیماری، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از ابتلا به کرونا قرار دارند. البته تمام بیماران مبتلا به سرطان به یک اندازه در معرض خطر بالای مرگ ناشی از کرونا قرار ندارند؛ در این میان، مبتلایان به سرطان ریه و بیمارانی که مبتلا به بدخیمی های هماتولوژیک هستند، جزء گروه های پرخطر به شمار می فرایند.

کووید-19 و آسیب های کلیوی

درگیری کلیه ها در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بسیار شایع است و می تواند درجه های مختلف آسیب را تا نارسایی مزمن کلیه ها در پی داشته باشد که مستلزم درمان جایگزینی کلیه می گردد. اما در میان تمام مسائلی که ممکن است برای کلیه های یک فرد مبتلا به کرونا رخ دهد، نارسایی مزمن کلیه ها با خطر بالای مرگ ومیر روبه رو است و عامل مرگ بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان ها به دلیل ابتلا به کرونا به شمار می رود. این نارسایی کلیه ها به ویژه در بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت های ویژه به وفور مشاهده می گردد. این اختلال در 20 درصد بیماران بستری در بیمارستان و در 50 درصد بیماران بستری در ICU رخ می دهد. آنالیز ها نشان می دهد بیشترین مسئله ای که باعث بروز نارسایی کلیه در مبتلایان به کرونا می گردد، آسیب حاد لوله های کلیوی است که محققان با یاری میکروسکوپ نوری پیروز به مشاهده آن شدند. علاوه بر این، وجود ذرات ویروسی در بافت لوله های کلیوی هم از عوامل مستعدنماینده بروز نارسایی کلیه هاست که در ایجاد عفونت مستقیم در کلیه ها نقش دارند. محققان همچنین شواهدی از احتمال تاثیر ویژگی های ژنتیکی خاص در احتمال بروز نارسایی کلیوی مزمن به دنبال ابتلا به کرونا را مطرح نموده اند. گیرنده پروتئین سنبله در ویروس کرونا با اتصال به پروتئین ACE2 وارد سلول می گردد و این همان پروتئینی است که در سلول های اپیتلیال لوله های کلیه هم حضور دارد و همین امر باعث می گردد ویروس کرونا به راحتی وارد کلیه ها شده و آنها را آلوده کند.

استفاده از استاتین ها در کاهش شدت بیماری

عفونت های کروناویروس شامل کووید-19، سارس و مرس همگی با سیستم نامنظم ایمنی بدن و فرآیند التهابی در ارتباط هستند. در این میان، کووید-19 شدید با غلظت سیتوکین های پیش التهابی در گردش خون زیاد و نیز تعداد بالای نوتروفیل ها در ارتباط است. این بیماری همچنین با التهاب بیش ازحد، بیماری های قلبی و عروقی و ترومبوآمبولی وریدی مرتبط است. درواقع، التهاب نقش مهمی در عوامل بیماری زایی اختلالات چربی خون دارد.

استاتین ها معمول ترین دارویی هستند که برای درمان افزایش چربی خون مورد استفاده قرار می گیرند که موجب کاهش سیتوکین ها می شوند. درمان های طولانی مدت با استاتین ها نتایج بهتری را برای مقابله با ذات الریه باکتریایی و آنفلوآنزا به دنبال دارد و به طور قابل توجهی میزان سیتوکین های التهابی با این درمان کاهش می یابند. در میان بیماری هایی که خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهند، اختلال چربی خون هنوز به عنوان عامل قطعی و پرخطر عنوان نشده اما این عامل ارتباط مستقیمی با بروز دیابت و فشار خون بالا دارد که درنهایت منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی می گردد. بیماران مبتلا به اختلال چربی خون بیشتر احتیاج به اکسیژن یاریی پیدا نموده و در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند و احتمال مرگ ومیر آنها بالاتر است.

اما تزریق استاتین در این بیماران، شانس بستری در مراقبت های ویژه را در مقایسه با دیگر بیماران کاهش می دهد. نتایج به دست آمده نشان می دهد بیماران کرونایی که به آنها استاتین تزریق می گردد، نتایج درمانی بهتری دارند و خطر مرگ ومیر آنها بر اثر ابتلا به کرونا به مراتب پایین تر می آید. از سوی دیگر، تزریق استاتین ابتلا به کرونا را خفیف تر و حتی بدون علامت می نماید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران زور تحقیقات به پیچیدگی های کرونا نمی رسد" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران زور تحقیقات به پیچیدگی های کرونا نمی رسد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زور تحقیقات به پیچیدگی های کرونا نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید