واگذاری طرح های عمرانی به نزدیکان آسیب است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، استاندار فارس بر پرهیز از سوء گیری و واگذاری طرح های عمرانی به دوستان، نزدیکان و آشنایان از سوی تمام دستگاه های اجرایی و خدمات رسان تاکید کرد و آن را یک آسیب دانست.

واگذاری طرح های عمرانی به نزدیکان آسیب است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، عنایت الله رحیمی دوشنبه 9 اردیبهشت در همایش روز ملی شوراها در شیراز بیان نمود: ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان شورا و مجموعه دولت در استان به حق است و باید از دیدگاه آنها به عنوان فضائل مردم و نخبگان استفاده کرد .

وی افزود: استان فارس در حال حاضر 29 شهرستان دارد که همه آنها باید دارای نهاد شود و در دو هزار و 130 روستا نیز نظام شورایی مستقر است که اگر بخواهیم هر روز سه شورا را ببینیم عملی نیست، پس درخواست ها باید منطقی باشد .

استاندار فارس با بیان اینکه تفکر شورایی مربوط به امروز و کوتاه مدت نیست که از یونان باستان مطرح بوده است، گفت: با پیچیدگی زندگی اجتماعی اندیشمندان مختلف به این عقیده رسیده اند که تصمیم گیری ها نظام مند و هدفمند شود تا از مشارکت و پیشنهادات مردم استفاده مطلوبی در اداره جامعه شود .

رحیمی ادامه داد: در گذر تاریخ تا انقلاب صنعتی، شوراهایی تشکیل شد و پس از انقلاب فرانسه چارچوب جدی به آن داده شد. در ایران نیز نظام شورایی در شورای بزرگ خانوادگی وجود داشته و پس از آن در اسلام بستر این تفکر بروز و ظهور پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی نیز شوراها در سطح محلی دیده شدند، مطرح نمود: در دولت اصلاحات اجرای این قانون مغفول مانده به عنوان یک دستاورد خوب در دستور کار قرار گرفت و شوراها امروز محصول بسترسازی آن دوران است .

استاندار فارس با بیان اینکه بنده خود شورایی بوده و تلاش کرده ام تا به آن کمک کنم، خود را آشنا با مسائل شورا و شهرداری دانست و عملکرد شوراها را در عمر کوتاه این تشکیلات، موثر و مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان شرح وظایف و عملکرد شوراها قابل ارزیابی است، گفت: هر سیستمی که تشکیل می شود در یک مقطع زمانی خاص با عملکرد می تواند ضعف ها و نقاط قوت خود را نشان دهد؛ نقاط قوت عملکرد شوراها را برجسته می دانم .

استاندار فارس به بایدها و نبایدهای بیست ساله فعالیت شوراها هم اشاره و بیان نمود: مشارکت از واژه های کلیدی فلسفه وجودی شوراهاست و بدون مردم شورا بی معناست .

رحیمی با تصریح بر اینکه آرزو می کردم در این جلسه به جای انتخاب اشخاص، برنامه ارائه شود، افزود: باید ساز و کاری در ارائه برنامه ها تعریف شود که طی سال های فعالیت یک دوره شورا قابل بهره برداری باشد و در این صورت عملکرد شوراها موثر واقع می شود .

وی نظارت را کلید واژه دوم برشمرد که به صورت ابتدایی و مکانیکی طی چهار سال توسط شوراییان اجرا می شود و با اشاره به لزوم بهره گیری شورا از سیستم نظارتی پیشرفته، گفت: این بدین معناست که هیچ رخدادی مانند عملیات عمرانی شهر اتفاق نیفتد جز اینکه شورای شهر از آن مطلع باشد .

رحیمی به انتخاب شهردار مطلع، مجرب، معتقد به برنامه، پذیرش نظام شورایی و جوابگوی شورا و مردم هم اشاره و افزود: اگر شورا در انجام این فرآیند پیروز نبوده باید در چارچوب قانونی خود آن را اصلاح کند .

وی با تاکید بر اینکه دخالت در عزل و نصب کارکنان شهرداری سیستم را دچار مشکل می کند، گفت: باید انتقال منویات شوراها از طریق شهردار انجام شود .

استاندار فارس تاکید کرد: شورا باید دارای برنامه مدون باشد حتی اگر نقص هم داشته باشد اما باید برنامه ای وجود داشته باشد، چرا با گذشت زمان و مشهود شدن نواقص، می توان آن را اصلاح کرد .

رحیمی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به مطالباتی که از سوی برخی از اعضای شورای شهرهای فارس مطرح شد نیز با بیان اینکه اگر از داد قانون گرایی سر می دهیم در صحبت هایمان هم نباید پارادوکس وجود داشته باشد، گفت: در کجای قانون این اجازه به شورای شهر داده شده که برای معین فرماندار با شورا مشورت شود و یا اگر وزیری خواست در شهری حضور پیدا کند از شورای شهر هم دعوت شود؟

استاندار فارس همچنین گفت: هرچند اعتقادمان بر خرد جمعی و تعامل است اما باید بین انتظار و تفکیک یک تفکیک به وجود آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واگذاری طرح های عمرانی به نزدیکان آسیب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری طرح های عمرانی به نزدیکان آسیب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید