علوم انسانی در کشور تحقیر شد ، لزوم بازنگری در نقشه جامع علمی کشور

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علوم انسانی در کشور ما تحقیر شد، گفت: نگاه سطحی به علوم انسانی داشته ایم، در حالی که علوم انسانی پایه پیشرفت و توسعه در کشور است.

علوم انسانی در کشور تحقیر شد ، لزوم بازنگری در نقشه جامع علمی کشور

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ عینک سفارشی، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی با اشاره به اینکه احتیاجمند کوشش در جهت واقع-گرایی هستیم و دانش احتیاجمند به علاقه و اشتغال است، اعلام کرد: دانش، اگر مهر و محبتی که متعلق به حوزه دانشی باشد را نداشته باشد، نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند.

وی با اشاره به نگاه دست های کثیف تیلور اضافه نمود: منطق خرد ارتباطی اشتغال و درگیر شدن است تا بتوان به حاق واقعیت و لایه های دانشی آن دست پیدا کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همیشه باید با نگاه به گذشته در حوزه علم و دانش، امروزمان را برای دستیابی به افق های آینده مدیریت کنیم.

عصبیت های ناشی از علم ویران گر است

وی اضافه نمود: عصبیت های جاهلانه را می توان با تحقق ارتباطات بین فرهنگی کاهش داد چرا که از جهل برآمده است و با برطرف جهل واقعیت ها پذیرفته می گردد.

عاملی در ادامه گفت: عصبیت های ناشی از علم ویران گر است و شدیداً انکار را به همراه می آورد. شما نگاه کنید نزدیک به 15 قرن نظریه ثابت بودن زمین کلودیوس تولمی که در 140 بعد از میلاد مطرح شد بر دنیا حاکم بود و در 1543 میلادی نیکلاس کپرنیک نظریه خورشید محوری را طرح کرد و اساس نظریه تولمی را زیر سئوال برد. در مقابل نظریه کپرنیک نزدیک به دو قرن مقاومت شد. اینجا حوزه علم است و مقاومت های پذیرش نظریه های جدید بخشی از فرایند توسعه علمی بوده است.

وی اضافه نمود: ما بسیاری از اوقات کوشش نموده ایم که عصبیت های خود را به هستی تحمیل کنیم، حال آنکه در واقعیت چنین مقوله ای وجود ندارد و یا این بازنمایی همه واقعیت نخواهد بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فهم همیشه موانع اختلالی دارد، اعلام کرد: در حوزه علم و دانش می توان 4 تجربه را متمایز نمود که در قالب پارادایم یا الگوواره های علم طرح شده است.

وی در تبیین اولین تجربه چهارگانه علم و دانش گفت: از زمانی که علوم تجربی و تفکر دکارتی وارد حوزه دانشی شد با غلبه گفتمانی خود عرصه دانش را در یک جهت معین محدود کرد و همین نگاه تجربی نیز وارد علوم انسانی شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: قطعیت یک عامل و به انحصار درآوردن علی در پیمایش های و تحقیقات علوم انسانی که در غالب مطالعات تاثیری از آن سخن گفت: شده است، جایگاهی ندارد و در نهایت می توان گفت که میان دو پدیده رابطه ای معنادار وجود دارد نه آنکه به قطع بتوان فلان پدیده را عامل پدیده دیگری دانست.

وی با اشاره به سه تجربه دانشی دیگر تحت عنوان مطالعات بین رشته ای، شبیه سازی هستی و دانش یکپارچه، ابعاد دیگری از نگاه های علمی را تبیین کرد. ایشان در تبیین دانش یکپارچه گفت: دانش یکپارچه بعد از دهه 1980 غلبه گفتمانی پیدا کرد که معتقد است رشته های دانشی باید به صورت چند رشته ای و با تعامل یکدیگر به پاسخ پرسش ها اقدام نمایند.

علوم انسانی در کشور ما سال ها تحقیر شد

عاملی ادامه داد: در کشور ما علوم انسانی سال ها تحقیر شد و نسبت به آن نوعی سطحی نگری وجود داشت که با غلبه دانش یکپارچه ابهت علوم تجربی و جنبه تک نگاری علوم تجربی شکسته شد و احتیاجمندی علوم به یکدیگر با رویکرد بین رشته ای و دانش یکپارچه روحی و جان جدیدی گرفت.

وی ادامه داد: دانش یکپارچه با ایجاد مفهوم (Integrative Marketing Communication) IMC در زمینه بازاریابی ظهور پیدا کرد. در واقع بازار یاب های متوجه شدند در فضای رقابتی و تنوع کالا ها برای فروش بیشتر احتیاجمند توجه به عوامل متنوع تر و بهره گیری از دانش های متنوع را احتیاج دارند؛ لذا در پرتو بازار یابی ارتباطی یکپارچه به سراغ فهم ماهیت بازار و احتیاج های بازار رفتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الگواره شبیه سازی هستی گفت: با تمرکز روی بحث شبیه سازی هستی (Bio- Mimetic) که در درون علوم تجربی به وجود آمد. علت رفتن به سمت شبیه سازی هستی، شکست های علوم تجربی بود. در واقع یافته های علوم تجربی بقول پوپر از همان شروع موضوع ابطال پذیری هستند؛ لذا دانشمندان بدنبال روش یا روش های بودند که خطای آن تحقیق را کاهش دهد؛ لذا به سراغ درک قاعده ها و قوانین هستی و شبیه سازی آن ها رفتند.

وی اضافه نمود: این شکست در علوم تجربی منجر به کوشش برای دریافت قواعد هستی شد تا براساس قوانین تکوینی عالم طبیعت بتوان قواعد ثابت را کشف کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: باید پذیرفت که خالق هستی تدبیری را برای عالم هستی در نظر گرفته است و قانون هستی نیز در راستای همان تکوین الهی بوده، و در واقع شبیه سازی هستی یک نوع نزدیک شدن به منطق الهی در خلق هستی است.

وی اضافه نمود: ما با جهتی در علم حرکت نموده ایم که در نهایت بر این امر اذعان شده که فهم پدیده ها احتیاجمند فهم چند رشته ای برای درک واقعیت ها است و برای درک واقعیت ها باید روشی را اتخاذ کرد که ما را به واقعیت نزدیک کند.

عاملی در تبیین چهارمین تجربه تاریخی جهت علم و دانش گفت: در دانش جدید وقتی وارد علم و فناوری جدید می شویم، با عرصه متفاوتی روبرو می شویم که به نوعی به وجود آمدن ماهیتی متفاوت از دنیا فیزیکی را در قالب دنیا مجازی را به همراه آورده است.

وی اضافه نمود: این وجود؛ دنیا مجازی دارای منطق عددی و تابع منطق ریاضی است و براساس مدل کوانتومی تدوین شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اعلام کرد: دنیا مجازی این تصور را به همراه آورده که آنچه از ذهن ما می گذرد صرفاً یک خیال انتزاعی نبوده می تواند در عالم مجازی تحقق پیدا کند.

علوم انسانی و علوم اجتماعی را باید به عنوان علوم مرکزی دنیا قلمداد کرد

وی اضافه نمود: ما امروز بیشتر از گذشته احتیاجمند درک جامعه هستیم و حتماً علوم انسانی و علوم اجتماعی را باید به عنوان علوم مرکزی دنیا قلمداد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردکرد: به همان دلیلی که معتقدیم امروز فرهنگ مبنا است و اقتصاد و سیاست تابع آن است، علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز مبنا بوده علوم مهندسی و تجربی تابع آن خواهند بود. درک علم احتیاجمند دانش یکپارچه به نگاه مرکزی به انسان است.

وی با اشاره به تحقیقی که اخیراً توسط مؤسسه پیو (PEW) منتشر شده است گفت: در مصاحبه ای که از میان 5500 نفر از افراد جامعه آمریکا به عمل آمده است، معین شد که نارضایتی اجتماعی از سطح طبقه محروم به سطح طبقه متوسط نیز گسترش یافته است.

عاملی اعلام کرد: علم و دانش اگر با هدف الهی و توحیدی گره نخورد، به درستی رشد نخواهد کرد و نتیجه آن ساخت 12000 کلاهک هسته ای خواهد بود که حیات را می تواند در کره زمین نابود کند.

وی اضافه نمود: ما احتیاج داریم تا با بازنگری در علوم، جهت پیش روی علم و دانش را منتهی به سلامت و تعالی انسانی کنیم.

لازم به ذکر است در این مراسم منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "علوم انسانی در کشور تحقیر شد ، لزوم بازنگری در نقشه جامع علمی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم انسانی در کشور تحقیر شد ، لزوم بازنگری در نقشه جامع علمی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید