ساخت واکسن تازه برای شینگلز

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، بیماری شینگلز یک بیماری بسیار دردناک است که بزرگسالان دچار آن میشوند. در این مقاله درباره این بیماری و راه درمان آن توضیحاتی ارائه شده است.

ساخت واکسن تازه برای شینگلز

واکسن نو برای بیماری شینگلز

هیئت مشورتی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیان کرد که تمام بزرگسالان بالای 50 سال باید این واکسن نو دو مرحله ای را دریافت کنند - این تصمیم تنها چند روز بعد از آن اعلام شد که اداره غذا و داروی ایالات متحده، واکسن Shingrix را تأیید کرد.

Shingrix که به وسیله GlaxoSmithKlineفراوری شده است، بیش از 90 درصد در پیشگیری از بیماری شینگلز موثر است. شینگلز، یک بیماری پوستی دردناک است که از هر 3 نفر در ایالات متحده، یک نفر را مبتلا می نماید.

اگر CDC، توصیه این هیئت را بپذیرد، Shingrix جای تنها واکسن موجود دیگر برای شینگلز را خواهد گرفت؛ یک واکسن تک دوز به نام Zostavax که فراوری شرکت Merck است.

دکتر آمش آدالجا، عضو ارشد مرکز جانز هاپکینز برای امنیت سلامت در بالتیمور می گوید: واکسن نو شینگلز، یک گام بزرگ روبه جلوست. اثربخشی این واکسن بطور قابل توجهی بالاتر از Zostavax است و افرادی که با Zostavax واکسینه شده اند، از واکسیناسیون مجدد با Shingrix سود خواهند برد.

شینگلز، یک راش پوستی دردناک و خارش دار است که به وسیله ویروس واریسلا زوستر ایجاد می گردد - همان ویروس مولد آبله مرغان. این ویروس در بافت عصبی افراد که قبلا آبله مرغان گرفته اند، بطور خاموش باقی می ماند و سال ها بعد می تواند به شکل بیماری شینگلز دوباره فعال گردد.

هر کسی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده باشد، می تواند به شینگلز دچار گردد اما به گفته CDC حدود نیمی از موارد در افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد.

براساس گزارشاتی که قبل از تصمیم روز چهارشنبه CDC به کمیته مشورتی CDC در امور ایمن سازی ارائه شد، واکسن نو در پیشگیری از شینگلز در افراد 50 تا 69 ساله، 97 درصد و در افراد 70 سال به بالا حدود 91 درصد موثر است.

در مقایسه، Zostavax در دهه 50 زندگی به اندازه 70 درصد، در دهه 60 زندگی به اندازه 64 درصد، در دهه 70 زندگی به اندازه 41 درصد و در دهه 80 زندگی به اندازه 18 درصد موثر است.

بعلاوه واکسن نو در جلوگیری از درد عصبی که پس از رفع شدن راش شینگلز ادامه پیدا می نماید، بهتر از واکسن قبلی است - واکسن نو حدود 90 درصد موثر است، و واکسن قبلی 65 درصد.

دکتر لن هوروویتز، یک متخصص ریه در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می گوید: حمله شینگلز برای بیشتر افراد، شدید و دردناک است و این احتمال وجود دارد که زخم های پوستی رفع شوند اما درد عصب همچنان ادامه داشته باشد.

این مشکل می تواند واقعا مزمن و مداوم باشد و به سختی درمان گردد.

براساس این نتایج، آرای کمیته مشورتی 8 در برابر 7 به نفع توصیه Shingrix برای افراد 50 سال و بالاتر بود. و بعلاوه بیان کرد که افرادی که قبلا با واکسن Zostavax مایه کوبی شده اند، باید دوباره برای دریافت واکسن نو مراجعه کنند.

دکتر تالیا سوارتز، استادیار بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینای نیویورک می گوید: علت این آراء نزدیک، آن است که در حالی که واکسن نو، بسیار موثرتر است اما با واکنش های بیشتری همراه است. در حالی که این واکنش ها جدی نیستند اما ممکن است موقتا ناخوشایند باشند، از جمله تب و درد عضلانی.

کمیته مشورتی با فاصله نزدیکی پس از تأیید این واکسن به وسیله FDA در روز دوشنبه، به آن رأی مثبت داد.

شان کلمنتس، سخنگوی Glaxo می گوید در این لحظه معین نیست که آیا افرادی که واکسن Zostavax را دریافت نموده اند، باید فورا برای دریافت واکسن نو مراجعه کنند یا منتظر بمانند. این موضوع در طول بحث این هیئت، مطرح نشد.

کلمنتس می گوید این شرکت دارویی انتظار دارد که اگر CDC از توصیه کمیته مشورتی پشتیبانی می نماید، زمانبندی واکسیناسیون مجدد با Shingrix را معین کند.

هوروویتز هم می گوید که امیدوار است روشن گردد آیا افرادی که واکسن Zostavax را دریافت نموده اند، فقط به یک دوز از واکسن نو احتیاج دارند یا باید هر دو دوز را دریافت کنند.

سوارتز می گوید که اگر بیماران Zostavax کمی صبر کنند، مجبور نخواهند بود هزینه زیادی برای واکسن نو پرداخت کنند.

به گفته نیویورک تایمز، واکسن سازی GSK تخمین می زند که این واکسن برای دو دوز حدود 280 دلار هزینه خواهد داشت.

سوارتز می گوید: Shingrix، گران تر است و هنوز تحت پوشش قرار نگرفته است. با تأیید رسمی از طرف مراکز کنترل بیماری، شرکت های بیمه احتمالا آغاز به تحت پوشش قرار دادن این واکسن نو خواهند کرد.

Shingrix، یک واکسن هرپس زوستر غیرزنده است که حاوی یک بوستر (تقویت کننده) برای فراوری یک پاسخ ایمنی قوی در طولانی مدت می باشد.

آدالجا می گوید که آن تقویت کننده و این واقعیت که واکسن نو در دو مرحله تزریق می گردد، احتمالا دلایلی هستند که چرا اثر محافظت کننده بهتری دارد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به "ساخت واکسن تازه برای شینگلز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت واکسن تازه برای شینگلز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید