راه اندازی 12 خوشه جدید صنعتی در اردبیل

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 34 درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اردبیل راکد و غیرفعال هستند.

راه اندازی 12 خوشه جدید صنعتی در اردبیل

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، محمد اهلی در نشست با وبلاگ عینک سفارشی در اردبیل به دو رسالت شهرک های صنعتی در حمایت از واحدهای کوچک و متوسط اشاره و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت ها و بسترهای مورداحتیاج برای سرمایه گذاری و حمایت از صنایع کوچک و متوسط به اشکال مختلف از رسالت های اساسی شهرک های صنعتی است تا اسباب فراوری و اشتغال این واحدها فراهم آید.

وی با بیان اینکه در صنایع کوچک با اشتغال زیر 50 هزار نفر و صنایع متوسط بین 50 تا 100 نفر نیروی کار مشغول هستند، گفت: سهم صنایع استان در فراوری ناخالص داخلی 7 درصد و سهم اشتغال نیز در این بخش 25 درصد است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل افزود: در استان اردبیل یک هزار و 70 واحد پروانه بهره برداری گرفته اند که بیش از 97 درصد آنها را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد که بالغ بر یک هزار و 47 واحد می باشد.

اهلی ادامه داد: 525 واحد صنعتی و فراوریی در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی فعالیت می نمایند که این میزان واحد صنعتی 49 درصد کل واحدهای فراوریی استان را شامل می گردد که در شهرک ها و نواحی صنعتی فعال هستند.

وی بیان نمود: ما از مرحله واگذاری زمین تا مرحله نصب سوله و ماشین آلات در این واحدها نظارت داریم به طوری که در 15 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی استان در یک هزار و 200 هکتار بیش از 355 طرح صنعتی در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل از آغاز عملیات اجرایی چهار ناحیه صنعتی موران، انگوت، هشجین و کزج اطلاع داد و توضیح داد: سهم استان اردبیل از نواحی صنعتی روستایی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه 10 ناحیه صنعتی است که بعضی از مراحل استعلام از ادارات و صدور مجوزها در حال اجرا است.

اهلی در خصوص شهرک صنعتی غیردولتی و خصوصی نیز گفت: چهار شهرک پروانه تاسیس گرفتند مه در مراحل مختلف اجرا و عملیاتی شدن هستند که از جمله آنها می توان حدیدمبتکران فراوری کامیون در مشگین شهر، شهرک صنعتی قهرمان در گرمی فراوری نماینده شیرآلات، آرتاپروتئین در نمین و پتروشیمی اردبیل را نام برد.

وی افزود: یک شهرک غیردولتی نیز با نام آرتاپلاست در نمین پروانه بهره برداری گرفته و هم اکنون فعال است ولی همچنان سیاست ما توسعه و راه اندازی شهرک های خصوصی است که در این زمینه 8 مورد درخواست در حال آنالیز است تا با صدور پروانه تاسیس مراحل استعلام، تحویل زمین و سایر مطالعات به انجام برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل به بعضی از مزایای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی اشاره و گفت: مستثنی بودن از قانون شهرداری ها، واگذاری زمین با اقساط بلندمدت، تامین امکانات زیرساختی به ویژه آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب و ... از جمله این مزایاست.

اهلی اظهار کرد: ایثارگران، نخبگان، شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاران خارجی بین 10 تا 20 درصد از مشوق حمایتی بهره مند می شوند و سرمایه گذاران در صورت استقرار در شهرک های صنعتی مناطق محروم از معافیت 7 تا 13 ساله برخوردار شده و سرانجام کار رایگان به آنها اعطا می گردد.

وی بیان نمود: هم اکنون 11 واحد مشاوره و یک واحد کلینیک کسب و کار در استان فعال است و در حوزه های مختلف حقوقی، بازاریابی و فنی به سرمایه گذاران ارائه خدمات می نمایند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل توضیح داد: 36 واحد صنعتی در سال گذشته احیا و به چرخه فراوری بازگشتند و سال جاری درصدد احیای 40 واحد دیگر هستیم.

اهلی در خصوص ارائه خدمات عمومی در شهرک ها و فعال بودن شرکت های خدماتی در این حوزه گفت: در رفت و روب، توسعه فضای سبز و همچنین سایر فعالیت های عمومی این شرکت ها عهده دار مسئولیت هستند و شرک شهرک های صنعتی با واگذاری این فعالیت ها به خود صاحبان صنایع از هرگونه دخالت خودداری می نماید.

وی شرط حضور سرمایه گذاران خارجی را احتیاجمند صدور مجوز اقتصاد و دارایی اعلام و اذعان کرد: در مدل حمایتی از این سرمایه گذاران در واگذاری زمین تا 10 درصد تخفیف ارائه شده و در اقساط سه تا چهار ساله این اراضی واگذار می گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل افزود: توان ما در تامین برق مورد احتیاج واحدها تا دو مگاوات است و بالاتر از این میزان واحدهای صنعتی باید خود اقدام به تامین برق نمایند.

اهلی ضرورت صدور مجوز از محیط زیست را در جانمایی و احداث شهرک ها و همچنین واحدهای صنعتی یادآور شد و بیان نمود: سه خوشه صنعتی هم اکنون در استان فعال است و قرار شده تا 12 خوشه صنعتی جدید نیز مورد مطالعه قرار گرفته و شاهد راه اندازی آن باشیم.

وی رویکرد این خوشه ها را شناخت واحدهای مشابه با اهداف مشترک و شبکه سازی در پیوستگی ارتباط موثر از تامین مواد اولیه تا صادرات گفت و گفت: خوشه فرش در استان اردبیل از خوشه های پیروز در کشور است و در کنار آن خوشه پلاستیک و لبنیات نیز در این استان فعالیت می نماید.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل در سرانجام اظهار کرد: به جای دامن زدن به بعضی از مسایل حاشیه ای و تفکیک جغرافیایی در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل و محدوده نمین که براساس مصوبه هیئت وزیران این شهرک صنعتی با نام شهرک شماره دو اردبیل شناخته شده است بهتر است همه در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی کوشش کنیم چرا که ما امروز موظف به تقویت رونق فراوری و اشتغال هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه اندازی 12 خوشه جدید صنعتی در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی 12 خوشه جدید صنعتی در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید