دور زدن تحریمها با فناوریهای فولادی، صنعت فولاد رنگ فناوری می گیرد

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، خبرنگاران-گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا: تعداد شرکتهای دانش بنیان که دانش و فناوری جز جدایی ناپذیرترین دارایی آنها به شمار می رود به 4 هزار و300 شرکت رسیده است. این شرکتها همواره توانسته اند در حوزه های مختلف به تولید محصول دانشی خود برسند به طوریکه صنایع از توانمندی های آنها بهره مند شوند.

دور زدن تحریمها با فناوریهای فولادی، صنعت فولاد رنگ فناوری می گیرد

فولاد یکی از حوزه هایی است که شرکتهای دانش بنیان قادرند محصولاتی را که موردنیاز این صنعت است تامین کنند. به تازگی رویداد فناورانه ای برای گردهمایی صنایع، شرکتهای دانش بنیان و استارت آپهای حوزه فولاد در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گشت که علاوه بر مشخص شدن نیازهای صنعت، توانمندی های شرکتهای فناور نیز در آن عرضه شد. این رویدادها محفلی برای ارتباط صنعت و شرکتهای دانش بنیان فراهم می آورند.

فولاد به رنگ فناوری!

یکی از شرکتهای دانش بنیان که در این رویداد حضور داشت تولید کننده الیاف سرامیکی مورد نیاز صنعت فولاد بود.

علیرضا مصلحتی، مدیر بخش فروش این شرکت دانش بنیان در مصاحبه با وبلاگ عینک سفارشی گفت: الیاف سرامیکی از جنس آلومینیوم سیلیکات که در بخش حرارتی استفاده می شود توسط شرکتهای بزرگ فولادی و پتروشیمی برای عملیات انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این الیاف جزء اقلام وارداتی محسوب می شوند، گفت: در حال حاضر واردات این محصول برای صنایع فولادی و پتروشیمی سخت شده و امکان ثبت سفارش با دشواری صورت می گیرد از این رو برخی شرکت ها به نمونه های ایرانی رجوع کرده اند.

نمونه های ایرانی از لحاظ کیفیت با نمونه های وارداتی برابری می کنند

مصلحتی با بیان اینکه نمونه های ایرانی که در این شرکت تولید می شود از لحاظ کیفیتی با نمونه های وارداتی برابری می کند، خاطر نشان کرد: کوره ها، صنایع پتروشیمی، فولاد و آلیاژ از دیگر مصارف این محصول به شمار می رود؛ همچنین از این محصول در برخی موارد به عنوان عایق های صوتی می توان استفاده کرد.

یکی دیگر از شرکتهایی که با کسب دانش فنی توانسته محصولات مورد نیاز صنعت فولاد را به تولید برساند در رویداد گردهمایی شرکتهای دانش بنیان صنعت فولاد حاضر بود و در خصوص محصول خود به وبلاگ عینک سفارشی توضیحاتی ارائه کرد.

سیدعباس کلانتر، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولید کننده محصولات نانوی کاربردی در صنعت فولاد به وبلاگ عینک سفارشی گفت: پودرهای قالب ریخته گری، پودر گرانولی، ملات های نسوز پیشرفته، پوشش الکترودهای گرافیکی از جمله محصولاتی هستند که در این شرکت به تولید می رسند.

وی در خصوص پوشش الکترودهای گرافیکی گفت: الکترود از جمله محصولاتی است که در صنعت فولاد یک محصول استراتژیک محسوب می شود؛ پوشش های الکترود از جمله محصولاتی است که ما در این شرکت به تولید می رسانیم تا مصرف الکترود در صنعت فولاد را کاهش دهد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، این محصول در صنعت فولاد و کارخانجات مختلف بین 5 تا15 درصد باعث کاهش مصرف الکترود شده است. برآورد کرده ایم استفاده از این پوشش به صورت سالانه، دهها میلیارد تومان صرفه جویی الکترود به همراه دارد.

وی ادامه داد: این پوشش نسوز و های تک برای کارخانجات فولاد مورد استفاده قرار می گیرد و روی الکترود گرافیکی به صورت پاششی اعمال می شود تا از اکسیداسیون الکترود وقتی در قوس و حرارت قرار می گیرد جلوگیری شود.

کلانتر با بیان اینکه این محصول تجاری سازی شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با شرکتهای بزرگ فولادی کشور در مناطق مختلف اصفهان بندرعباس، یزد و شیراز کار می کنیم؛ این محصول یک محصول خاص است که ثبت اختراع داخلی شده است.

ملاتهای نسوز پیشرفته کاربردی در صنعت فولاد

یکی دیگر از محصولاتی که مورد استفاده صنایع فولادی قرار می گیرد ملات های نسوز پیشرفته و جرمهای نسوز بدون سیمان است که با فناوری نانو به تولید رسیده است.

کننده این شرکت دانش بنیان به وبلاگ عینک سفارشی در خصوص محصول خود گفت: محصولی که با عنوان سیمان نسوز در این شرکت به تولید می رسد، با کمک فناوری نانو نسبت به نمونه های معمولی، بین 30 تا 50درصد عمر و استحکام محصول نهایی را افزایش می دهد؛ نانوباندهای سیلیسی و آمینو کلوئیدی در این زمینه اکنون به مرحله تجاری رسیده اند.

معمولا از این سیمان در کـوره های القایی تولید فولاد، دیواره ها و سقف کوره های نورد فولاد، صنعت سیمان و کلیه صنایعی که مقاومت های حرارتی و فرسایشی بالا نیاز دارند استفاده می شود.

پودر قالب ریخته گری

پودرهای قالب ریخته گری یکی دیگر از محصولات شرکت دانش بنیان فعال در عرصه نانو است و طی دوسال 1500 تن از این محصول به تولید رسیده است. برآورد شده که 10هزار تن در سال از این پودرها در صنعت فولاد مصرف می شود. این پودرها در قالبهای ریخته گری به عنوان روانکار مورد استفاده قرار می گیرد و میتواند صرفه جویی ارزی زیادی به همراه بیاورد.

یاتاقانهای ایرانی

همچنین مهدی سعادتمند مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در مصاحبه با وبلاگ عینک سفارشی اظهار کرد: در این شرکت یاتاقانهای لغزشی که مربوط به صنایع دوار و تجهیزات صنعتی است را به تولید رساندیم.

وی با بیان اینکه از این یاتاقان هایی که تولید کرده ایم به صنعت فولاد تحویل داده ایم، گفت: این یاتاقان ها قطعات حساسی به شمار می روند ولی توانسته ایم آن را به تولید صنعتی برسانیم.

به گفته سعادتمند، تولید یاتاقان های سه لایه با پوسته فولادی از دیگر محصولاتی است که در سیستم های دوار مورد استفاده قرار می گیرد؛ در این یاتاقان ها برنز ریخته گری می شود و یک لایه الیاژ خاص در آن ابکاری شده که برای اولین بار در ایران به تولید می رسد.

مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این یاتاقان ها جزء اقلام وارداتی محسوب می شود، گفت: این قطعه حساس است و باید با دقت به تولید برسد؛ یاتاقان ها معمولا در تجهیزاتی که در دور بالا هستند استفاده می شود. در حال حاضر دستگاههایی که در آن از یاتاقان استفاده می شود، نیز وارداتی هستند از این رو اگر به مسئله ای بربخورند عملا دستگاه هیچ کاری نمی کند.

وی ادامه داد: استفاده از یاتاقان های بومی شده می تواند مشکل سیستم های دوار را از بین ببرد که با کیفیتی همچون نمونه های خارجی به تولید رسیده است.

سعادتمند بیان نمود: این محصول در نفت، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه فولاد، مخابرات، سیمان و هر صنعتی که به تجهیز کمپرسور و توربینی نیاز داشته باشد کاربرد دارد.

ارائه خدمات آزمایشی به شرکتهای فولادی

مرتضی فیروزی، کننده بنیاد علوم کاربردی رازی در مصاحبه با وبلاگ عینک سفارشی گفت: این بنیاد ارائه دهنده انواع خدمات آزمایشگاهی در زمینه های فلزات و آلیاژها، پلیمر، خواص شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی مواد، خوردگی فلزات، ارزیابی های غیر مخرب، علل تخریب قطعات صنعتی، شبیه سازی فرایند تولید قطعات ریختگی است.

وی با بیان اینکه این بنیاد پیشتاز در حوزه خدمات آزمایشگاهی حوزه مهندسی و علم مواد است، گفت: در این بنیاد از دستگاههایی استفاده می شود که در شناسایی عناصر فولادی کاربرد دارد و هزینه های شناسایی را برای شرکتهای حوزه فلزات کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه آزمون عناصر فلزی و تست هایی که شامل تحریم می شود در این مجموعه انجام می گیرد، خاطر نشان کرد: تکنولوژی در مجموعه خودش نمونه های کوانتومتری، دستگاه سختی سنجی، ای سی پی، شناسایی عناصر مواد و جذب اتمی دارد و استفاده شرکتها برای آزمون ها و تست ها می تواند صرفه جویی ارزی 20 تا 80 درصدی برای شرکت ها به ارمغان بیاورد.

فیروزی با تاکید بر اینکه تمامی صنایع فولادی به نمونه های کالیبراسیون نیاز دارند، افزود: تمامی اقداماتی که انجام می دهیم در حوزه صنعتی، ذوب آهن، فولاد، تولید میلگرد، شرکتهای تولید تجهیزات ساختمانی و ...هستند. همچنین حوزه ریخته گری، فلزات و شناسایی و معادن فلزی برای شناسایی سنگ معدن از این آزمون ها استفاده می شود.

تولید مبدلهای زنگ آهن توسط یک شرکت ایرانی

خوردگی در اجسام و مواد به کار رفته در صنایع گوناگون همچون صنایع هوایی، صنایع کشتی سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرد، می تواند باعث ایجاد خسارات و خطرات جبران ناپذیری از نظر اقتصادی، میزان مصرف انرژی و همچنین زیست محیطی شود.

از این رو یک شرکت دانش بنیان پیروز به تولید مبدل زنگ آهن، به عنوان یک پرایمر مبدل زنگ آهن شده که بر روی سطوح کمپلکس پایداری تولید می کند که به سطح فلز چسبیده و پوششی محافظ در برابر رطوبت و خوردگی مجدد به وجود می آورد.

استفاده از این محصول ضمن جلوگیری از رشد خوردگی، با تبدیل زنگ به یک لایه رنگ و ایجاد لایه ضد آب، باعث مقاومت چند برابری فلز در برابر خوردگی شده و می توان گفت اعمال این مبدل، اولین قدم در حفاظت طولانی مدت از سطوح فلزی با بازدهی بالا و هزینه مطلوب است.

زﻧﮓ زدن سطوح آهنی موجب کاهش عمر دستگاه ها، قطعات و تجهیزات آهنی است که این مشکل در مناطق مرطوب بسیار آسیب بزرگتری است از این مبدل زنگ آهن در صنایع فولاد، پتروشیمی، نفت و ... استفاده می شود.

انعقاد قرارداد بین صنایع فولاد و شرکت های دانش بنیان

صنعت فولاد هم مانند سایر صنایع نیازهایی دارد که تا پیش از این وابسته به کشورهای خارجی بود و از اقلام و مواد وارداتی استفاده می کرد اما اکنون با اعمال تحریم ها توجه این صنایع به شرکتهای فناور و دانش بنیان داخلی بیشتر شده که این خود ضمن ایجاد خودباوری می تواند به نوعی دور زدن تحریم ها نیز باشد.

با قرار دریافت صنعت فولاد و شرکتهای دانش بنیان در یک رویداد، زمینه انعقاد قرارداد و ارتباط بین صنعت و فناوری فراهم شد به طوریکه تنها در یک روز 111قرارداد و تفاهم نامه با 11 شرکت بزرگ فولادی منعقد شد. ارزش این میزان قرارداد و تفاهم نامه ها برابر با 375 میلیارد تومان بوده است. بر اساس گفته های رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به خریداران محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان تسهیلاتی اعطا می شود تا رونق بازار به واسطه شرکتهای دانش بنیان حاصل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دور زدن تحریمها با فناوریهای فولادی، صنعت فولاد رنگ فناوری می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور زدن تحریمها با فناوریهای فولادی، صنعت فولاد رنگ فناوری می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید