ده واقعیت در خصوص امنیت غذایی

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، هر سال میلیونها نفر به مسمومیت غذایی دچار شده و بسیاری از آن ها به این دلیل جان خود را از دست می دهند. بیماری های اسهالی به تنهایی سالانه حدود 1.5 میلیون کودک را از بین می برند. دلیل بسیاری از این بیماری ها

ده واقعیت در خصوص امنیت غذایی

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

1. بیش از 200 نوع بیماری به وسیله مواد غذایی منتقل می شوند

هر سال میلیونها نفر به مسمومیت غذایی دچار شده و بسیاری از آن ها به این دلیل جان خود را از دست می دهند. بیماری های اسهالی به تنهایی سالانه حدود 1.5 میلیون کودک را از بین می برند. دلیل بسیاری از این بیماری ها مصرف غذا یا آب آشامیدنی آلوده است. تهیه مواد غذایی سالم و مناسب می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری های ناشی از مواد غذایی جلوگیری کند.

2. غذاهای آلوده می توانند باعث بیماری ها و مسائل طولانی مدتی شوند.

شایعترین علائم بیماری های مسمومیت غذایی درد و سوزش معده، استفراغ و اسهال است. مواد غذایی آلوده به فلزات سنگین و یا سموم طبیعی هم می توانند باعث مسائل طولانی مدتی از قبیل سرطان و اختلالات عصبی شوند.

3. مسمومیت های غذایی بر روی افراد آسیب پذیر تاثیر شدیدتری می گذارند

عفونت های ناشی از مواد غذایی آلوده بر روی افراد آسیب پذیر تأثیر بیشتری می گذارد و به سادگی می توانند منجر به بیماری های خطرناک و حتی مرگ شوند. برای مثال عواقب ناشی از مسمومیت های غذایی در نوزادان، زنان باردار، بیماران و کهنسالان، معمولا شدیدتر است و حتی ممکن است کشنده باشد.

4. راه های بسیاری برای آلوده شدن مواد غذایی وجود دارد

امروزه تهیه غذا امری پیچیده است و مواد غذایی پیش از آن که به دست مصرف نمایندگان برسند مراحل مختلفی را طی می نمایند؛ از جمله فراوری در مزرعه، کشتار و یا جمع آوری، ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع.

فلزات سنگین از جمله سرب و کادمیوم می توانند از راه کودهای فسفاته و لجن های فاضلابی وارد گیاه شده و در اثر تغذیه دامها با علوفه آلوده وارد چرخه غذایی انسان می گردد. آلودگی مواد غذایی به وسیله مواد شیمیایی در صنایع بسته بندی هم نگران نماینده است.

5. جهانی شدن ایمنی مواد غذایی را پیچیده تر اما ضروری تر نموده است

جهانی شدن فراوری و تجارت مواد غذایی، باعث طولانی تر شدن زنجیره غذایی شده و تحقیق در خصوص شیوع مسمومیت های غذایی در مواقع ضروری را پیچیده تر نموده است.

6. ایمنی مواد غذایی چند بخشی بوده و با چند تخصص مرتبط است

برای بهبود ایمنی مواد غذایی، بسیاری از متخصصان مختلف با استفاده از علم و فن آوری روز با یکدیگر همکاری می نمایند و از برترین دانش ها و تکنولوژی هایی که در اختیار است استفاده می نمایند. بخش ها و سازمان های مختلف دولتی همانند بهداشت، کشاورزی، آموزش و تجارت، باید در این زمینه با یکدیگر ارتباط داشته و همکاری نمایند و با جوامع اجتماعی از جمله گروه های مصرف نماینده تعامل داشته باشند.

7. آلودگی مواد غذایی بر اقتصاد و به طور کلی بر جامعه تاثیر می گذارد

آلودگی مواد غذایی نه تنها مستقیماً بر بهداشت عمومی تاثیر می گذارد بلکه می تواند صادرات مواد غذایی، گردشگری، معیشت عرضه نمایندگان مواد غذایی و توسعه مالی را چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار داده و تضعیف کند.

8. بعضی از باکتری های مضر در برابر درمانهای دارویی مقاوم شده اند

مقاومت در برابر مواد ضد میکروبی برای بهداشت جهانی نگران نماینده است. استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها در کشاورزی و دامپروری، علاوه بر مصارف پزشکی بشر، منجر به ظهور و توسعه مقاومت در برابر ضد میکروب ها شده است. باکتر های مقاوم در حیوانات ممکن است به وسیله غذا به انسان منتقل شوند.

9. همه افراد می توانند در ایمن نگه داشتن مواد غذایی نقش ایفا نمایند

ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک بین دولت، صنعت، فراوری نمایندگان، دانشگاه ها، و مصرف نمایندگان است. هر کس می تواند نقشی بازی کند. دستیابی به ایمنی مواد غذایی احتیاج به تخصص های مختلفی دارد از جمله سم شناسی، میکروب شناسی، انگل شناسی، تغذیه، اقتصاد بهداشت، پزشکی و دامپزشکی.

10. در خصوص در شیوه های ایمن نگه داشتن مواد غذایی باید به مصرف نمایندگان اطلاع رسانی کرد

مردم باید آگاهانه و عاقلانه مواد غذایی مورد استفاده خود را انتخاب نمایند و رفتارهای مناسب در قبال نگهداری مواد غذایی داشته باشند. آنها باید با خطرات رایج مواد غذایی و چگونگی رفتار با مواد غذایی آشنا باشند.منبع: راسخون

به "ده واقعیت در خصوص امنیت غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده واقعیت در خصوص امنیت غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید