خشم خود را سرکوب نکنید!

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، یک روانشناس خشم را یک هیجان مفید برای بدن دانست و تاکید نمود: آنچه مهم است نحوه بروز خشم است، به نحوی که به فرد و دیگران آسیب نرساند.

خشم خود را سرکوب نکنید!

به گزارش ایسنا، یوخابه محمدیان به مناسبت روز جهانی بدون خشونت (18 دسامبر- 27 آذر)، از خشم به عنوان یک هیجان مفید برای بدن یاد کرد و اضافه نمود: خشم هم مانند سایر هیجانات فواید خاص خود را دارد.

وی اضافه نمود: زمانی که افراد یا چیز هایی مانع رسیدن ما برای رفع کردن احتیاجهایمان می شوند، هیجان خشم بروز پیدا می نماید و این هیجان است که به ما انگیزه می دهد که آن موانع را برای رسیدن به اهداف و رفع کردن احتیاجهایمان برداریم، اما آنچه مهم است این است که افراد بین خشم و پرخاشگری تفاوت قائل شوند.

وی اضافه نمود: خشم احساسی است که در درون افراد تجربه می شود و حتی به لحاظ جسمانی ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد، اما پرخاشگری آنجایی است که این خشم بیرون آمده و در رفتار افراد بروز پیدا می نماید.

محمدیان گفت: خشم هم مانند سایر هیجانات از جمله ترس، شادی، اضطراب و ... اندازه معین آن مفید است، اما آنچه مهم است این است که به چه اندازه و شدت آن را تجربه نموده و چطور آن را مدیریت کنیم.

این روانشناس گفت: نکته دیگری که باید در زمینه خشم بدانیم این است که افراد در تجربه یکسان یک موقعیت خشم برانگیز با یکدیگر متفاوت هستند، بطور مثال دو فرد در یک موقعیت مشابه در رانندگی، زمانی که خودرویی مقابل آن ها می پیچد اندازه خشم متفاوتی دارند و ممکن است یک نفر بسیار خشمگین شده، اما در فرد دیگر اصلا هیجان خشم بروز پیدا نکند.

وی اضافه نمود: این مسئله به تفاوت در برداشت افراد برمی شود، به عنوان مثال یک فرد پیچیدن خودرو در مقابل خودش را نوعی حرکت توهین آمیز می داند، اما فرد دیگر آن را یک مسئله طبیعی در رانندگی می داند و همین تفاوت معنا و برداشت موجب می شود فرد اول به شدت از این حرکت عصبانی شده و و فرد دوم عصبانی نشود.

در برابر موقعیت خشم برانگیز چه واکنشی داشته باشیم؟

این روانشناس در ادامه با اشاره به سه واکنش مختلف افراد در روبروه با یک موقعیت خشم برانگیز گفت: در هنگام خشم افراد سه راه شامل بیان کردن، فروخوردن خشم و یا کنترل خشم را در پیش می گیرند.

وی اضافه نمود: در راه اول که بیان کردن خشم است هم می تواند به شکل جرات وارانه باشد و هم به شکل پرخاشگرانه که متاسفانه بسیاری افراد شکل بیان جرات وارانه خشم را با شکل پرخاشگرانه آن اشتباه می گیرند.

این روانشناس گفت: شکل جرات وارانه خشم زمانی است که افراد بتوانند از حقوق خود بدون تعدی به حقوق دیگران دفاع نمایند که بسیار توصیه می شود، اما در شکل پرخاشگرانه فرد وارد حوزه تعدی به حقوق دیگران می شود که به هیچ وجه مورد تایید نیست.

وی در مورد دلایل پرخاشگری بعضی افراد هم گفت: پرخاشگری مزایای کوتاه مدتی دارد، اما در طولانی مدت چیزی جز پشیمانی و آسیب و ... در پی ندارد.

وی اضافه نمود: اولین مزیت کوتاه مدت پرخاشگری احساس تخلیه هیجان است، اما تحقیقات نشان می دهد که این تخلیه آنی هیجانی در قالب پرخاشگری با گذشت زمان موجب ایجاد احساس گناه، پشیمانی و شرم در افراد می شود.

محمدیان گفت: مزیت دوم و کوتاه مدت پرخاشگری باج گرفتن از دیگران است، بطور معمول سایر افراد در مقابل فردپرخاشگر کوتاه آمده و عقب نشینی می نمایند، اما در طولانی مدت این شرایط موجب تخریب تمام رابطه فرد پرخاشگر با دیگران شده و به نوعی او را تنها می نماید.

محمدیان در ادامه به واکنش دوم افراد در روبرو با خشم اشاره نمود و اضافه نمود: بعضی افراد هستند که هنگام روبرو با موقعیت خشم برانگیز، خشم را درون خود می ریزند، بدون آنکه آن را برای خود حل نموده باشند.

وی اضافه نمود: فروبردن خشم و کنترل خشم مورد تاکید است، اما زمانی که فرد شیوه های آرام سازی خود را از درون بداند و مسئله خشم را برای خود حل نموده باشد، اما زمانی که فرد این مهارت را نمی داند و مسئله خشم برانگیز برای او حل نشده، درون ریختن خشم فرد را با طیف وسیعی از اختلالات روانی روبرو می نماید.

وی اضافه نمود: حتی این شرایط فرد را مبتلا به مسائل جسمی از جمله مسائل گوارشی، سر درد و... می نماید، بنابراین مسئله خشم برانگیز باید ابتدا حل شده و فرد خشم خود را کنترل نماید.

محمدیان توضیح داد: دسته سوم افرادی هستند در روبرو با موقعیت خشم برانگیز خشم خود را بروز نمی دهند، اما آن را درون خود هم نمی ریزند. این افراد با شیوه آرام سازی خشم خود را کنترل می نمایند، بطور مثال روی افکار خود کار نموده و آن ها را تغییر می دهند تا از حالت خشم خارج شوند که این واکنش بسیار توصیه می شود.

راه حل های کنترل خشم

وی در ادامه در مورد راه حل های کنترل خشم هم گفت: اولین راه یادگیری مهارت های کنترل خشم است، بطور مثال اگر افراد مهارت های جرات وارانه را یاد بگیرند، قادر خواهند بود بدون پرخاشگری خشم خود را بروز داده و از حق و حقوق خود دفاع نمایند.

محمدیان گفت: راه حل دیگر آن است که معنای رفتار ها و موقعیت ها را برای خودمان تغییر دهیم، به عنوان مثال درهمان مثال پیچیدن یک راننده جلوی راننده دیگر اگر با خودمان صحبت کنیم که آن فرد شاید مجبور شده و شاید هر علت دیگری برای این کار دارد و نباید به آن اهمیت داد، فرد به راحتی می تواند آرام شده و خشمگین نشود.

وی اضافه نمود: راه حل دیگر در این زمینه این است که بدانیم خشم یک نقطه صفر تا 100 دارد و مدت زمان رسیدن افراد از این نقطه صفر به 100 با یکدیگر فرق دارد، بعضی ظرف چندثانیه به نقطه 100 یا به اصطلاح به نقط جوش می رسند و بعضی مدت زمان طولانی تری احتیاج دارند تا به این نقطه برسند.

این روانشناس تاکید نمود: هرچه افراد تمرین نموده تا این مدت زمان صفر تا 100 را افزایش دهند قطعا می توانند کنترل بهتری روی خشم خود داشته باشند.

محمدیان گفت: اگر افراد تمرین نمایند به محض بروز هیجان خشم، نفس عمیق کشیده و تمام موقعیت های خشم برانگیز خود را بنویسند قطعا بین این زمان صفر تا 100 فاصله ایجاد می شود.

این روانشناس گفت: راه حل دیگراین است که فرد تمرین کند که از قبل به پیامد های بروز خشم در موقعیت های خشم برانگیز فکر کند، اینکه بروز خشم می تواند چه مخاطراتی هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ سلامت جسمانی برای او داشته باشد.

وی اضافه نمود: در جمع بندی پایانی می توان گفت خشم یک هیجان مطلوب است که باید بروز داده شود، اما این نحوه بروز درست خشم است که احتیاجمند یادگیری بعضی مهارت هاست که وارد فاز خشونت و پرخاشگری نشود.

منبع: فرارو

به "خشم خود را سرکوب نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم خود را سرکوب نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید