خبرنگاران آخرین تحولات الجزایر، مواجهه با کرونا و بحران کاهش قیمت نفت

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تهران-خبرنگاران- الجزایر که بزرگترین کشور آفریقایی از نظر مساحت با حدود 43 میلیون جمعیت است،با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی و همچنین تحولات بین المللی در بازار نفت، این روزها با چالش های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی دست و پنجه نرم می کند.

خبرنگاران آخرین تحولات الجزایر، مواجهه با کرونا و بحران کاهش قیمت نفت

عبدالمجید تبون که یکی از سیاستمداران حرفه ای در الجزایر است ، از28 آذر 1398 سکان ریاست جمهوری این کشور را در دست دارد و این در حالی است که این کشوربا مسائل زیادی دست و پنجه نرم می کند و با چالش های مختلفی روبرو است.

بخشی از مسائل این کشور ریشه در سال های گذشته و سیاست های کلان روسای جمهوری این کشور طی چند دهه گذشته دارد و برخی دیگر نیز مولود یک یا چند سال گذشته است که نه تنها این کشور را تحت تاثیر قرار داده بلکه بیشتر کشورهای جهان اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنند.

تحولات سیاسی در الجزایر

عبدالعزیز بوتفلیقه از سال 1999 تا 2019 به مدت 20 سال تا قدرت را در دست داشت و طی این مدت چندین نخست وزیر مشخص کرد و از نظر طول دوران ریاست جمهوری در این کشور، رکوردی را به نام خود ثبت کرد.

سوم خرداد سال 1396 عبدالمجید تبون که سکان نخست وزیری این کشور را در دوران ریاست جمهوری عبدالعزی بوتفلیقه به دست گرفت، شعار دولت خود را مبارزه با فساد اداری، سیاسی و اقتصادی گفت و گفت که مسائل اقتصادی و بهبود شرایط کشور اولویت نخست دولت او است اما عمر نخست وزیری او کمتر از سه ماه بود و 24 مرداد همان سال برکنار شد.

نخست وزیران سابق و اسبق در زندان

پس از آن احمد اویحیی سیاستمدار حرفه ای برای چندمین بار نخست وزیر شد اما حدود دو سال بعد او و بوتفلیقه پس از هفته ها اعتراضات مردمی در فروردین 1398،از گردونه قدرت خارج شدند و قرار شد بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.اویحیی 12 روز پیش با رنگ و رویی پریده، برای گذراندن دوران محکومیتش ، تحویل مقام های زندان العبادله استان بشار واقع در 950 کیلومتری جنوب غرب پایتخت شد تا دوران محکومیت 12 ساله اش را به جرم فساد اقتصادی طی کند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از 20 سال بدون حضور بوتفلیقه

حدود 10 ماه پس از استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه، انتخابات ریاست جمهوری پس از چندبار تعویق، بالاخره در ماه آذر برگزار گشت. پنج نامزد یعنی عبدالمجید تبون، عبدالقادر بن قرینه ، علی بن فلیس ، عزالدین میهوبی و عبدالعزیز بلعید برای این انتخابات تایید شدند که معروفترین آن ها تبون نخست وزیر اسبق این کشور بود.

انتخاب نخست وزیر برکنار شده به عنوان رییس جمهوری جدید

محمد شرفی رییس کمیته مستقل انتخابات الجزایر 22 آذر 1398ضمن اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: عبدالمجید تبون با 58.15 درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده و میزان مشارکت در این انتخابات 39.83 درصد بوده است و بدین ترتیب او به عنوان نهمین رییس جمهوری این کشور از زمان استقلال الجزایر در سال 1962 برگزیده شد.

تداوم اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری

این انتخابات با وجود نبود بوتفلیقه، آتش اعتراض ها را خاموش نکرد؛اعتراض ها همچنان ادامه یافت و برخی از معترضان گفتند تبون در حقیقت از نیروهای بوتفلیقه است و نتایج انتخابات را قبول ندارند ؛برخی احزاب سیاسی و به تبع آنها بحشی از مردم این کشور معتقد بودند که کمیته انتخابات با رد نامزدهای دیگر احزاب و تایید پنج نفر که همگی از مردان سابق در زمان قدرت بوتفلیقه بودند، قصد دارد بار دیگر قدرت سیاسی رییس جمهوری معزول را بازسازی کند.تبون این اتهام ها را رد کرده و گفت من در معرض مجازات قرار گرفتم، تا جایی که دولت بوتفلیقه عکس مرا هم از کاخ دولت برچید، جایی که تصاویر تمام نخست وزیران دولت از زمان استقلال کشور در سال 1962 قرار گرفته است.

اعتراض ها پس از انتخاب تبون به عنوان ریاست جمهوری همچنان ادامه داشت و تبون در پاسخ به اعتراض های عمومی خواستار گفت وگو با معترضان شد .

رییس جمهوری جدید75 ساله الجزایر، در نخستین کنفرانس خبری خود تا حدودی همسو با معترضان، شفافیت دولت، بازگشت عظمت کشور و اعتبار از دست رفته حکومت نزد مردم را اولویت نخست سیاست اجرایی خود گفت.

همه پرسی برای تغییر قانون اساسی الجزایر

شورای وزیران الجزایر یکشنبه به ریاست رییس جمهوری این کشور جلسه ای تشکیل داد و طرح برگزاری همه پرسی در خصوص تغییر قانون اساسی این کشور را تصویب کرد.

رییس جمهوری الجزایر یکشنبه گذشته گفت، قانون اساسی جدید، جوابگوی خواسته های جنبش اعتراضی در این کشور است و متعهد شد با فساد مبارزه کند و قوانین دست و پا گیر دیگر را تغییر دهد تا دولت اعتماد مردم را بدست آورد

سلیمان شنینرییس مجلس کنندگان این کشور چهارشنبه هفته گذشته گفت، اول نوامبر آینده همه پرسی در خصوص تغییر قانون اساسی برگزار می شود ، دوران انحصار قدرت و ثروت به پایان خواهد رسید، شهفرایندان حضوری فعال در تصمیم گیری ها خواهند داشت، عدالت اجتماعی تحقق می یابد وبطور کلی صفحه جدیدی در تاریخ این کشور گشوده می شود.

پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور هفته آینده در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و بطور کلی در صورت موافقت مردم با آن، به مجلس، نخست وزیر و دستگاه قضایی اختیارات بیشتری می دهد و زمینه آزادی های سیاسی بیشتر را فراهم می کند.

آینده سیاسی الجزایر

محمد امرونه تحلیلگر سیاسی الجزایری نیز بر این باور است که تبون حداقل برای 5 سال آینده بهترین گزینه برای سکانداری سیاست در این کشور است چرا که او خودش زمانی وزیر و حتی نخست وزیر بوده و بهتر از همه با مسائل پیچیده و ضروری و فوری جامعه الجزایر آشنایی دارد و این در حالی است که برخی کارشناسان دلیل موفقیت تبون در انتخابات را عدم اجماع مخالفان دولت در خصوص یک نامزد واحد اثرگذار که مورد قبول همه باشد، می دانند.

نورالدین بکیس استاد جامعه شناسی دانشگاه الجزیره اعتقاد دارد، تبون قطعا مجبور خواهد شد مخالفان سیاسی کشور و در واقع مخالفان بوتفلیقه را به گفت وگوی سیاسی فرا بخواند، اما تا زمانی که او نتواند به شفاف سازی سیاست هایش در باره توسعه و شرایط جاری برای مردم بپردازد ،همچنان با اعتراضات مخالفان رو برو خواهد بود.

چندماه پس از اعلام نتایج انتخابات و تداوم اعتراض ها، در اوایل اسفند 1398اخبار شیوع ویروس کرونا در استان البلیده که در نزدیکی پایتخت قرار گرفته است و سپس شیوع کرونا در پایتخت و استان های دیگر، نگاه ها را به خود جلب کرد و پس از آن بسیاری از فعالیت های اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار داد .

کرونا در الجزایر

بر اساس اعلام وزارت بهداشت الجزایر، طی 24 ساعت گذشته، 289 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند و 6 نفر جان خود را از دست داده اند، شمار کل درگذشتگان بر اثر این ویروس تا ظهر دوشنبه به یک هزار و 562 نفر و شمار مبتلایان به این ویروس به 46 هزار و 653 نفر رسیده است.

بر اساس اعلام مقام های وزارت بهداشت این کشور آفریقایی،44 نفر در بخش مراقبت های ویژه بسر می برند و تا به امروز 32هزار و 985 نفر از مبتلایان بهبودی یافته اند.

در استان های الجزائر،البلیده و وهران به ترتیب با چهار هزار و 995، سه هزار و 666 و سه هزار و 659 بیشترین مبتلایان به کرونا در میان 48 استان این کشور ثبت شده است.البلیده در 36 کیلومتری جنوب غرب پایتخت قرار گرفته است و وهران واقع در ساحل دریای مدیترانه و در شمال غربی این کشور،دومین شهر بزرگ الجزایر است که 350 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد.

به تاخیر افتادن سال تحصیلی جدید به دلیل کرونا

سال تحصیلی در الجزایر از دهه نخست ماه سپتامبر آغاز می شود اما خبرگزاری رسمی الجزایر نوشت، عبدالعزیز جراد نخست وزیر این کشور روز دوشنبه در استان البلیده گفت، زمان دقیق آغاز سال تحصیلی جدید، بر اساس آخرین گزارش ها در خصوص ویروس کووید -19 مشخص می شود و تا این زمان ، تاریخ دقیقی برای آغاز سال تحصیلی جدید مشخص نشده است .

جراد تاکید کرد که مقام های این کشور نمی خواهند فرزندان و خانواده ها را در این برهه زمانی خاص وارد شرایط غیر قابل پیش بینی کنند و آغاز سال تحصیلی جدید بر اساس پروتکل های دقیق بهداشتی خواهد بود.

لازم به ذکر است امتحانات پایان سال تحصیلی گذشته در این کشور در زمان مقرر(خردادماه) برگزار نشده و روز گذشته دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در جلسات امتحانات حاضر شدند.

روزنامه الخبر الجزایر به نقل از محمد واجعوط نوشت، 669 هزار و 379 دانش آموز در مقطع راهنمایی و 637 هزار و 538 دانش آموز در مقطع دبیرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی در جلسات امتحات حاضر می شوند.

کابوس کاهش قیمت نفت در الجزایر

اقتصاد الجزایر اساسا وابسته به نفت است و نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر آن می گذارد و به همین دلیل، مقام های الجزایری از مدت ها پیش در پی نسخه ای مناسب حال این کشور برای کاهش وابستگی به نفت و متنوع کردن اقتصاد آن هستند.

بیش از 95 درصد صادرات الجزایر را نفت و گاز تشکیل می دهد؛ 95 درصد درآمدهای ارزی الجزایر از طریق نفت و گاز است و در نتیجه نفت بیشترین ارز آوری برای الجزایر دارد و از سوی دیگر، 65 درصد بودجه الجزایر نیز از همین راه تامین می شود .

با توجه به وابستگی شدید اقتصاد الجزایر به نفت، هرگونه نوسانات در بازارهای جهانی نفت تاثیر زیادی بر اقتصاد این کشور می گذارد. درآمدهای نفتی الجزایر در سال 2014میلادی حدود 60 میلیارد دلار بود اما با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی ، این کشوربخش زیادی از درآمدهای خود را از دست داد ؛بنا بر اعلام مقام های الجزایری ، درآمدهای نفتی این کشور تا پایان سال 2017میلادی به 31.6میلیارد دلار رسید و این یعنی اینکه درآمدهای این کشور در مقایسه با چهار سال پیش تقریبا 50درصد کاهش یافت .

عبدالرحمن راویه وزیر دارایی وقت الجزایر دو سال پیش گفت، با ادامه فرایند کنونی در بازار نفت، ذخایر ارزی الجزایر تا پایان سال 2018میلادی به 85.2میلیارد دلار ، پایان سال 2019 به 79.7میلیارد دلار و پایان سال 2020میلادی به 76.2میلیارد دلار می رسد.این در شرایطی بود که قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی بیش از 70 دلار بود.

تارنمای رادیو الجزائر اواخر مرداد به نقل از عبدالمجید تبون رییس جمهوری الجزایر نوشت ،ذخایر ارزی این کشور به 57 میلیارد دلار رسیده است اما به هیچ وجه در پی استقراض خارجی نیست.

تبون شرایط اقتصادی کشورش را سخت توصیف کرد و در عین حال گفت، می توان از این شرایط گذر کرد و موانع پیش روی اقتصاد و تولید این کشور را برداشت .

تارنمای فرامنطقه ای العربی الجدید نیز اواخر مرداد نوشت، شاخص های اقتصادی در الجزایر نشان می دهد اگر مقام های این کشور به فکر چاره ای نباشند، آینده سختی در انتظارشان است زیرا درآمدهای این کشور به دلیل کاهش قیمت نفت کاهش یافته و شیوع کرونا نیز اسیب زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرده است ، فعالیت های تجاری و خدماتی متوقف شده و مرزها بسته شده است که مجموع این عوامل بر خدمات رسانی به شهفرایندان تاثیر منفی داشته و هزینه های زندگی را بالا برده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آخرین تحولات الجزایر، مواجهه با کرونا و بحران کاهش قیمت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آخرین تحولات الجزایر، مواجهه با کرونا و بحران کاهش قیمت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید