بی نیازی از واردات گندم برای سومین سال پیاپی

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، اسماعیل اسفندیاری پور در مراسم اختتامیه عکس خوشه با بیان اینکه متوسط بارندگی در طول یک سال زراعی در کشور ما 232 میلیمتر است، گفت: کشور ما در یک کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

بی نیازی از واردات گندم برای سومین سال پیاپی

وی با بیان اینکه طی پنج تا شش سال اخیر سطح زیر کشت گندم، بین 5 میلیون و 800 تا 6 میلیون هکتار بوده است، اضافه کرد: حدود 3 میلیون و 800 هزار تن گندم دیم و نزدیک به یک میلیون و 900 هزار تا دو میلیون تن گندم آبی در کشور کشت می شود ضمن اینکه مجموع مصرف گندم کشور بین 13 تا 13.5 میلیون تن است.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه 14 اقلیم گندم در کشور داریم، شرح داد: به همین دلیل تمام گندم هایی که در دنیا تولید می شود، قابلیت رشد در کشور ما را دارند.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه 42 تا 43 درصد پروتئین و حدود 38 درصد انرژی جمعیت کشور ما از گندم تأمین می شود، گفت: این کالا در امنیت غذایی کشور تأثیر بسیار زیادی دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه تولید گندم تا انتها برنامه هفتم توسعه تدوین شده است، گفت: امسال، سومین سالی است که نیازی به واردات گندم نداریم.

به گفته وی، در برخی از سال های گذشته 2.6 تا 2.7 میلیون دلار ارز صرف واردات گندم از خارج می شده است.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات نشان می دهد در سال 92 ایران یکی از واردکنندگان عمده گندم بوده است، گفت: طی بررسی هایی که دو هفته قبل انجام داده ایم در حال حاضر کشور ما جزو کشورهایی است که گندم مورد نیازش را خود تأمین می کند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه اطلاعات موثقی درباره افزایش مجدد نرخ خرید تضمینی گندم ندارم، اضافه کرد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شود؛ تا به این لحظه پیش بینی تولید گندم نسبت به سال گذشته از افزایش یک میلیون تنی برخوردار است.

وی شرح داد: سطح زیر کشت گندم حدود 100 هزار هکتار افزایش یافته و از 5 میلیون و 700 هزار هکتار به بیش از 5 میلیون و 800 هزار هکتار رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بی نیازی از واردات گندم برای سومین سال پیاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی نیازی از واردات گندم برای سومین سال پیاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید