برای کارمندان کسل خود چه برنامه ای دارید؟

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، از کسالت کارمندانتان بکاهید!

مدیران و مشاوران کسب وکارها، بیش از بیست سال بر افزایش اندازه مشارکت کارکنان متمرکز بوده اند. مطالعات نشان می دهد با وجود تمامی توجهات، بودجه های اختصاص یافته و کوشش ها و اقدامات صورت گرفته، اندازه مشارکت کارکنان همچنان بیش از 30 درصد نیست.روح و جسم کارکنان وفادار با سازمان پیوند داشته و این گروه از هیچ اقدامی برای انجام وظایف خود به بهترین نحو ممکن و بهبود مستمر موقعیت شان در تیم یا سازمان دریغ نمی ورزند. براساس مطالعات صورت گرفته بهترین سازمان ها از بعضی ویژگی های کلی در افزایش مشارکت کارکنان بهره می گیرند. البته بعضی عوامل نیز در کاهش سطح مشارکت نیروی انسانی تاثیرگذارند.اما هم چنان مطالعات کمی در زمینه شناسایی دلایل سخت بودن افزایش سطح مشارکت کارکنان به شدت غیرمتعهد هست. شما در جایگاه یک مدیر چگونه کارکنان خسته و کسل را شناسایی می کنید؟ در ادامه به بعضی ویژگی های هشداردهنده در میان این گروه از افراد می پردازیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

برای کارمندان کسل خود چه برنامه ای دارید؟
  • حواس پرتی، فکر فرد درگیر موضوعاتی غیر از مسائل کاری است (جست وجو در اینترنت در حین انجام وظایف شغلی یا نوشتن پیغام در حین رانندگی)
  • شایعه پراکنی (عدم تمرکز بر اهداف، چشم انداز و ماموریت ها)
  • عدم تمرکز فکری مداوم (ناتوانی در جلب رضایت مشتری، حل یک مشکل یا پیش بردن بخشی از فرآیند کار)
  • احساس بی ارزشی در سیستم
  • انزوا، تمایل به فعالیت انفرادی به جای کار تیمی
  • ساعات کاری پایین
  • شکایت های فراوان (تمرکز بر موضوعاتی که غیر قابل کنترل هستند به جای توجه به مسائل قابل کنترل)
  • غیبت از کار

نباید از یاد برد افراد حتی در موقعیت های پرمشغله نیز گاهی دچار چنین احساسات منفی می شوند. مشکل اصلی در مورد خستگی ها و ملالت های محل کار این است که برترین کارکنان در صورت دچار شدن به چنین احساساتی به احتمال زیاد سازمان را ترک می نمایند و در چنین شرایطی حتی پول نیز نمی تواند این گروه از کارکنان را به افراد با انگیزه سابق تبدیل سازد. شما به عنوان مدیر باید بعضی تدابیر را برای مقابله با شرایط مشابه اندیشیده باشید. اگر هدف تان ایجاد تیمی فعال و کارآ است، هشت نکته ذیل برای روبر رو شدن با کارمندان غیرمتعهد را به کار ببرید:

گزینش برترین فکریت: بعضی کارکنان همیشه به راه های یاری به دیگران، برترین روش انجام کار و پیشرفت خود یا تیم شان فکر می نمایند. سایر افراد معمولا اصلا فکر نمی نمایند و فکر تنبلی دارند. گروهی که ترجیح می دهند سر ساعت مقرر وارد محل کار شوند، وظایف مشخصی را انجام داده و در انتهای روز سازمان را ترک نمایند.

شخصی را استخدام کنید که سابقه مثبتی در زمینه مشارکت سازمانی داشته است: در حین مطالعه رزومه افراد می توانید به راحتی هویت افراد متعهد را مورد شناسایی قرار دهید. این افراد فعالانه وارد مشارکت های سازمانی می شوند، چه در سازمان قبلی و چه در سازمان شما. در گذشته آنان می توان به راحتی رد پایی از تاثیرشان در پیشرفت سازمان یافت. دقت داشته که حتی در نوع سوالاتی که یک کارمند متعهد می پرسد تفاوت های عمده ای هست.

انجام برترین گزینش ها: اگر شغل مورد نظر احتیاج دارید بیشترین مقدار تعامل با مشتری و یا اعضای تیم است مسلما انتخاب از میان افرادی که تمایل به فعالیت انفرادی یا فعالیت در قالب چارچوب های از پیش معین شده دارند، انتخاب مناسبی نیست.

آشنایی کارکنان با ماموریت و چشم انداز سازمان: کارکنان باید بدانند که در فرآیند پیشبرد اهداف و چشم اندازهای سازمان چه تاثیری دارند. هنگامی که فرد بداند هر اقدام کوچک او به طور مستقیم بر تصمیم مشتریان برای تعامل با سازمان تاثیرگذار است، بدون شک پیوندهای مستحکم تری با سازمان ایجاد می نماید.

تخصیص وظایف را به خوبی انجام دهید و کارکنان را مجبور به پاسخگویی کنید: معلق کردن بخشی از فرآیند کار به علت عدم اعتماد به کارمند مهر تاییدی بر کم ارزش بودن وی در فرآیند موفقیت تیم است.

کنار گذاشتن عادت ها: کارکنان خود را در پروژه های تازه وارد کنید و وظایف تازه را به آنها محول سازید. تغییر دادن روندهای موجود افراد را مجبور به مشارکت بیشتر و تفکر نوآورانه خواهد نمود.

مشارکت کارکنان در فرآیند تصمیم گیری: وقتی کارکنان سازمان در فرآیند تصمیم گیری و معین اهداف مشارکت داده می شوند، شانس بیشتری در جلب مشارکت و تعهد آنان دارید.

اخراج کنید: اگرچه بعضی افراد خیلی زود خسته خواهند شد، اما در پی چند ساعت استراحت و خواب معمولا به بهره وری بالایی خواهند رسید. اغلب افرادی که دچار احساس خستگی و کسالت در محل کار می شوند نشانه های مذکور در ابتدای مقاله را دارند. اگر کارمندتان نتایج دلخواه را به دست نمی آورد مشاوره و آموزش برترین گزینه است. اگر توجه بیشتر بر مقدار مشارکت و تعهد وی تاثیری نداشته باشد بهتر است او را با برترین رقیبان خود به اشتراک گذاشته و دوباره به اولین مرحله فرآیند گزینش بازگردید. بسیاری از عوامل بر مقدار عدم مشارکت و تعهد کارکنان تاثیرگذار است، اما تاثیر کسالت های محیط کار بر روحیه تیم، بهره وری و کیفیت کار آن را هرگز دست کم نگیرید. سهم خود را در ایجاد فرهنگ مشارکتی و نوآور انجام دهید تا کارکنان مستعد از توان پیشرفت و کسب موفقیت به نفع تیم برخوردار شوند.

منبع: الی گشت

به "برای کارمندان کسل خود چه برنامه ای دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کارمندان کسل خود چه برنامه ای دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید