چگونه با افسردگی های پس از بازنشستگی مقابله کنیم؟

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، یکی از دلایل شیوع افسردگی در بازنشستگان، خانه نشینی و تغییر نقش های بعضا کلیشه ای در خانه است. اگر تا پیش از بازنشستگی، همسران برای کار از خانه خارج می شدند و تنها مدت کوتاهی را در خانه کنار یکدیگر می گذراندند، اکنون ممکن است هر دو بیشتر وقت خود را در خانه سپری نمایند.

چگونه با افسردگی های پس از بازنشستگی مقابله کنیم؟

بازنشستگی یعنی اول مکافات! این جمله ای است که این روز ها از زبان بسیاری از افرادی که بازنشسته شده اند، می شنوید. نوسانات نرخ تورم و نداشتن پس انداز کافی برای اداره زندگی، افسردگی های ناشی از بالارفتن سن و کوشش برای احیای دوباره عزت نفس از دست رفته، از جمله دلایلی است که یک بازنشسته ایرانی در شرح دلایل آغاز این چالش به زبان می آورد. درواقع، درحالیکه به نظرمی رسد بازنشستگی باید زمانی باشد که بتوانید ازمیوه و نتیجه کار خود لذت ببرید، اما درعوض مجموعه ای از شرایط شما را به افسردگی می کشاند. اگر مواردی، چون عدم تامین مالی مناسب برای ذخیره مادی سال های به جامانده زندگی را که دغدغه اصلی بازنشسته ایرانی و ناشی از عدم اجرایی شدن سیاست های رفاه اجتماعی است، با اغماض کنار بگذاریم و صرفا به دلایل تغییر حالات خلقی و افسردگی درپی آغاز دوران بازنشستگی بپردازیم، شناخت دلایل افسردگی و چگونگی مقابله با آن می تواند برای بعضی گروه های اجتماعی یاری نماینده باشد.

برای بسیاری از افراد، کار کردن به معنای مفید به فایده بودن و هدفمند بودن است. اینکه بدانیم در ارتقاء سطح رفاه یک خانواده موثریم، احساس ارزشمند بودن را به فرد القاء می نماید. بالارفتن عزت نفس نیز در واقع ریشه در همین احساس مفید بودن و ارزشمند بودن دارد. با آغاز بازنشستگی و دور شدن از محیط کار، فرد وارد مرحله ای از زندگی می گردد که انتظار دارد این احساس ارزشمند بودن را دیگران به او القا نمایند. دلتنگی برای عزت نفسی که تا دیروز عامل حرکت و پیشرو بودن فرد بود، ممکن است عاملی جدی برای آغاز یک افسردگی مهلک باشد.

یکی از دلایل شیوع افسردگی در بازنشستگان، خانه نشینی و تغییر نقش های بعضا کلیشه ای در خانه است. اگر تا پیش از بازنشستگی، همسران برای کار از خانه خارج می شدند و تنها مدت کوتاهی را در خانه کنار یکدیگر می گذراندند، اکنون ممکن است هر دو بیشتر وقت خود را در خانه سپری نمایند. ممکن است نقش ها در حال تغییر باشد و احتیاج بیشتری به تصمیم گیری مشترک در مورد بعضی از امور رخ دهد. تا رسیدن به تعادل نو، ممکن است درگیری هایی در خانه اتفاق بیفتد تا افراد با اوضاع نو کنار بیایند.

اما افسردگی ناشی از بازنشستگی تنها به تعارضات خانوادگی در پی خانه نشینی محدود نمی گردد. بازنشستگی می تواند یادآور نداشتن پس انداز کافی، پیری، بیماری و ناتوانی ناشی از آن و ترس از مرگ باشد.

کارشناسان برای مقابله با افسردگی های ناشی از آغاز دوران بازنشستگی توصیه هایی دارند، از جمله:

فعال بمانید: کار هایی را انجام دهید که هم فکر و هم بدن را درگیرکند. از قبیل شرکت در کلاس های مختلف، ورزش های گروهی، انجام کار داوطلبانه و یا حتی انجام یک کار نیمه وقت.

روابط اجتماعی و خانوادگی را تقویت کنید: با بچه ها و نوه هایتان در ارتباط باشید. در گردهمایی ها و محافل محبت آمیز شرکت کنید. از ورود به جمع های نو نهراسید. شما می توانید ارتباط موثری با نهاد های مدنی و سازمان های مستقر در جوامع محلی ایجاد کنید. در پی فعالیت هایی باشید که از آن لذت می برید تا بتوانید دوستان نوی پیدا کنید.

در پی اهداف نوی باشید: آیا شما می توانید کار های داوطلبانه مرتبط با حرفه سابق خود انجام دهید؟ یا در جایی مشغول به کاری پاره وقت شوید که از تجربه شما برای پیشبرد کار استفاده نمایند؟ پیدا کردن روشی نو برای آنکه معنایی نو به زندگی ببخشید، احساس هدفمند بودن را مجددا در شما ایجاد خواهد نمود.

برنامه ریزی کنید: شاغل بودن باعث می گردد مجبور باشیم برای کل روز برنامه ریزی کنیم. بازنشستگی معمولا در این شرایط اختلال ایجاد می نماید. به یاد داشته باشید که حتی پس از بازنشستگی هم برنامه ای را برای خود معین کنید. از کار های خانه گرفته تا ورزش و کار های داوطلبانه..

اگر متوجه شدید که غم و اندوه شما از بین نمی رود و یا به طور جدی زندگیتان را مختل نموده، ممکن است که به یاری پزشک احتیاج داشته باشید.

علائم اختلال افسردگی عمده شامل موارد زیر است:

احساس غم شدید

از دست دادن علاقه به انجام کار هایی که قبلاً از انجام آن ها لذت می بردید

احساس تحریک پذیری یا بی قرار بودن

اختلال در خوابیدن و بیدارشدن

تغییر در اشتها یا وزن

اختلال در فکرکردن، تصمیم گیری یا به خاطر سپردن چیز ها

تمام مدت احساس خستگی می کنید

احساس بی ارزش بودن یا گناه بیش از حد

احساس درماندگی یا ناامیدی

فکرکردن به مرگ یا خودکشی

اگر چندین مورد از این علائم را تجربه نموده اید، به پزشک مراجعه کنید. او از شما سؤالاتی خواهد پرسید و بعضی آزمایشات را انجام می دهد تا معین گردد، علائم افسردگی شما ریشه در چه عللی دارد.

برگرفته از مقاله چگونه با افسردگی های پس از بازنشستگی مقابله کنیم در سایت verrywellmind.com

منبع: فرادید

به "چگونه با افسردگی های پس از بازنشستگی مقابله کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با افسردگی های پس از بازنشستگی مقابله کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید