الفبای بچه داری برای مادران جوان

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، از 9 ماه بارداری جان سالم به در برده اید و نوزادتان صحیح وسالم به جهان آمده و حالا می خواهید بچه داری کنید اما آن قدر با چیزهای پیش بینی نشده و عجیب و غریب در جهانی بچه داری روبرو می شوید که حسابی گیج و سردر گم می شوید. خب، ما یاری تان می کنیم. فقط یادتان باشد که بچه داری هم مثل هر کار دیگری نیازمند اعتمادبه نفس است. پس به خودتان مطمئن باشید و با ما همراه شوید.

الفبای بچه داری برای مادران جوان

الفبای بچه داری برای مادران جوان

مترجم: دکتر هومن خلیقی

از 9 ماه بارداری جان سالم به در برده اید و نوزادتان صحیح وسالم به جهان آمده و حالا می خواهید بچه داری کنید اما آن قدر با چیزهای پیش بینی نشده و عجیب و غریب در جهانی بچه داری روبرو می شوید که حسابی گیج و سردر گم می شوید. خب، ما یاری تان می کنیم. فقط یادتان باشد که بچه داری هم مثل هر کار دیگری احتیاجمند اعتمادبه نفس است. پس به خودتان مطمئن باشید و با ما همراه شوید.

1-یاری گرفتن از آنهایی که می توانند یاریی به تان بدهند، مخصوصاً در خصوص بچه داری، هیچ جای خجالت و رودربایستی ندارد. یاری دهنده می تواند یک پرستار بچه با یک دوست جوان یا یک همسایه با حوصله یا مادر خودتان یا همسرتان باشد.

2-همواره مراقب سرو گردن نوزاد باشید و از این نواحی با دقت بیشتری مراقبت کنید. زمانی که کودک تان در گهواره است یا او را در سبد مخصوصش حمل می کنید، حتماً از سرو گردن او مراقبت کنید و وسیله ای را برای حمایت از این اعضا تدارک ببینید.

3-مراقب تکان دادن نوزاد خود باشید، چه در بازی یا شرایط دیگر. ممکن است همین تکان دادن های ساده باعث خونریزی های شدیدی درمغز او و حتی باعث مرگ وی گردد.

4-اگر می خواهید نوزادتان را از خواب بیدار کنید، هرگز او را تکان ندهید؛ بلکه به آرامی و با خاراندن پای او یا زدن ضربه ای بسیار آرام در حد تلنگر به گونه اش، می توانید اورا بیدار کنید.

5-در آغوش گرفتن، شاید یکی از لذت بخش ترین جنبه های مراقبت از نوزاد است و معمولاً در اولین ساعات و روزهای پس از تولد و هنگامی که پدر و مادر در صدد ایجاد یک وابستگی عمیق با کودک خود هستند و این لحظات هم لحظات بسیار حساسی است، شروع می گردد. نزدیکی فیزیکی می تواند به یک ارتباط عاطفی منجر گردد.

6-روند در آغوش گرفتن با بلند کردن او از روی زمین ونوازش سر او و ضربه های خفیف و متناوب و گوناگون با نوک انگشت به بدن او شروع می گردد. هم شما و هم همسرتان می توانید این فرصت را غنیمت بشمرید و در هنگام بغل کردن یا مثلاً شیر دادن با تماس بدنی یاپوست به پوست او را مورد حمایت عاطفی قرار دهید. بعضی از انواع در آغوش گرفتن و ماساژ ممکن است به ارتقای رشد کودک و تکامل او یاری نمایند.

7-احتمالاً شما قبل از اینکه کودک تان را به خانه بیاورید، درباره استفاده از کهنه یا پوشک تصمیم می گیرید. در هر صورت باید بدانید که یک نوزاد به طور میانه در حدود 10 بار در روز، یا در حدود 70 بار در هفته پوشک یا کهنه خود را کثیف می نماید. قبل از پوشک کردن نوزاد، اطمینان حاصل کنید که تمام تدارکات در دسترس است و نباید نوزاد خود را به روی میز تعویض پوشک کنید. شما به این موارد احتیاجدارید: یک پوشک تمیز؛ یک گیره(اگرپارچه استفاده شده است)؛ پماد پوشک در صورتی که کودک به بثورات پوستی دچار شده است؛ یک ظرف آب گرم؛ لیف حمام پاک، دستمال مرطوب پوشک و یا توپی پنبه.

8-بعد از هر بار مدفوع یا در صورتی که پوشک او مرطوب است، نوزاد را به پشت بخوابانید و به برداشتن پوشک کثیف اقدام کنید. ازآب ، توپی پنبه و لیف حمام و یا دستمال مرطوب بهره ببرید و به آرامی ناحیه تناسلی کودک تان را پاک کنید.

9-وقتی که پوشک کودک پسر را تعویض می کنید باید به دقت این کار را انجام دهید چون همین که آلت تناسلی او در معرض هوای آزاد قرار می گیرد ممکن است به ادرار تحریک گردد.

10-وقتی که پوشک یک کودک دختر را تعویض می کنید، باید از جلو به عقب بشویید تا عفونت به مجرای تناسلی او سرایت نکند و دچار عفونت ادراری نگردد.

11-برای بهبود جوش و بثورات پوستی و جلوگیری از خارش، از پماد بهره ببرید. همواره شستشوی دست های خود را به طور کامل پس از تعویض پوشک به یاد داشته باشید.

12-برای جلوگیری از بثورات ناشی از پوشک یا درمان آن سعی کنید پوشک کودک را مکرر و در اسرع وقت پس از دفع مدفوع تعویض کنید. پس از تمیز کردن این منطقه با صابون ملایم و آب و یا از میان بردن مواد اضافه، موضع را با یک کرم مانند اکسید روی بپوشانید تا از این ناحیه محافظت کند. آنها را با مواد شوینده بدون رنگ و عطر بشویید و اجازه بدهید که برای بخشی از روز بدون پوشک باشد. این کار این فرصت را به پوست می دهد که کمی در برابر هوا قرار گیرد.

13-در صورتی که خارش پوشک برای بیش از 3 روز ادامه یابد یا به نظر رسد که بدتر شده است، با پزشک کودک تان تماس بگیرید چون ممکن است نوعی عفونت قارچی باشد که احتیاج به نسخه پزشکی دارد.

14-چه با شیر مادر نوزاد را تغذیه کنید و چه با شیشه شیر، باید روش های تغذیه ای هر کدام و زمان تغذیه کودک را بدانید. مهم است بدانید که زمان شیر دادن به نوزاد بر اساس تقاضا و احتیاج و احساس گرسنگی اوست و نشانه های آن شامل گریه کردن، گذاشتن انگشت در دهان و مکیدن آن و بی قراری است.

15-یک نوزاد در هر 2 تا 3 ساعت احتیاج به تغذیه دارد. اگر در نظر دارید شیر مادر بدهید، بگذارید از هر پستان 10 تا 15 دقیقه شیر بخورد. اگر شما شیر خشک به او می دهید، هر بار 60 تا 90 میلی لیتر شیر می خورد.

16-اگر نوزادتان به شیر خوردن بی میل است یا هر بار باید او را بیدار کنید تا شیر بخورد، با پزشک کودک تان تماس بگیرید. یک راهنمای خوب برای کفایت تغذیه ای نوزادانی که شیر خشک مصرف می نمایند، محاسبه مقدار شیر خورده شده است اما برای مادرانی که شیر خود را می دهند، تخمین کفایت تغذیه ای نوزادشان مشکل است اما نشانه هایی چون ، وزن گیری مناسب، فعالیت کافی، خواب خوب، حدود 6 بار دفع ادرار و چند بار دفع مدفوع در روز و در مجموع 10 بار پوشک عوض کردن و آرامشی که به طور کلی در نوزاد وجود خواهد داشت، حاکی از تغذیه کافی نوزاد است.

17-معمولاً یکی از مسائل والدین بعد از شیر خوردن نوزادشان، تجمع گاز در معده است. این موضوع به دلیل بلع هوا در هنگام شیر خوردن است. در چنین شرایطی باید با در آغوش گرفتن نوزاد و راه رفتن و ضربه و ماساژ ملایم پشت نوزاد، او را وادار به آروغ زدن کرد. در صورتی که نوزادتان به شدت در هنگام شیر خوردن یا پس از آن سرو صدایی می نماید یا به ریفلاکس دچار است یا گاز زیادی در معده اش تجمع می یابد، اگر شیر مادر می خورد، هر 5 دقیقه و اگر شیر خشک می خورد، با هر 30 سی سی شیری که می خورد، باید با روشی که در زیر شرح داده ایم، او را وادار به آروغ زدن کنید.

18-برای وادار کردن نوزاد به آروغ زدن، نوزاد را روی دست تان بنشانید یا بخوابانید؛ به طوری که قسمت گوشتی کف دست تان در قسمت ریشه انگشتان، روی چانه نوزاد و قسمتی از دست تان که کمی پایین تر از مچ دست تان است، روی قفسه سینه او قرار گیرد. سپس با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه ملایم بزنید و در صورتی که بعد از چند دقیقه آروغ نزد، شرایط اورا تغییر دهید تا به نتیجه برسید. بعد از اتمام شیر دهی و آروغ زدن نوزادتان، او را 10 تا 15 دقیقه به صورت زاویه 45 درجه که کاملاً خوابیده نباشد، قرار دهید تا مواد غذایی خورده شده را برنگرداند.

منبع: Kids Health

منبع:روزنامه سلامت، شماره 230.

منبع: راسخون

به "الفبای بچه داری برای مادران جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الفبای بچه داری برای مادران جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید