6 دلیل رایج زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می تواند از شرایط مختلفی ناشی گردد. گاهی اوقات دلیل این مشکل واضح است، یعنی می توانید بلافاصله آن را تشخیص داده و رفع کنید. اما در برخی موارد هم ممکن است این مسأله شبیه یک معما باشد. در این صورت، باید تا زمانی که شرایط گیاه بهبود پیدا کند، هر بار یک چیز را تغییر داده و تأثیر آن را روی گیاه آنالیز کنید.

6 دلیل رایج زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی احتیاجمند صبر و شکیبایی است. شما باید تمام کوشش خود را برای برطرف کردن دلایل زرد شدن برگ ها انجام دهید، سپس منتظر بمانید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. برای اینکه بتوانید راحت تر به علت تغییر رنگ برگ ها پی ببرید، در مقاله امروز وبلاگ عینک سفارشی مگ به معرفی مهم ترین دلایل بروز این مشکل می پردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1. استرس ناشی از رطوبت کم یا زیاد

هم آبیاری بیش از حد و هم آبیاری کم از رایج ترین دلایل زرد شدن برگ ها هستند. بسیار مهم است که به گیاهان کاشته شده در گلدان به اندازه کافی آب بدهید.

اگر گیاهی با برگ های زرد دارید، خاک گلدان را آنالیز کنید. خاک خشک است یا خیس؟ اگر گیاه آب کافی دریافت نکند، برگ های آن برای جلوگیری از تعرق (خروج آب و مواد محلول از روزنه ها) و حفظ آب می ریزند؛ اما قبل از افتادن معمولاً زرد می شوند. اگر خاک گلدان خشک است و برگ های گیاه در حال زرد شدن هستند، بهتر است طبق یک برنامه منظم به آن آب بدهید.

آبیاری زیاد هم می تواند به اندازه کم آبی برای برگ ها مضر باشد. وقتی خاک به خوبی زهکشی نمی گردد، مصرف بیش از حد آب خاک را غرقاب می نماید و ریشه های گیاه به معنای واقعی کلمه در آب غرق می شوند. بدون اکسیژن، ریشه ها از بین رفته و گیاه شادابی خود را از دست می دهد.

2. پیر شدن طبیعی برگ ها

با افزایش سن گیاه، برگ های پایینی آن زرد شده و می ریزند. این اتفاق یک بخش طبیعی از رشد گیاه است، بنابراین نباید باعث نگرانی شما گردد. اگر گیاه بیش از حد رشد نموده بود، ساقه اصلی را کوتاه کنید تا سرعت رشد آن بهبود یابد.

3. سرمای هوا

غالباً جریان هوای سرد روی گیاهان گرمسیری باعث زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها می گردد. اگر گیاه شما در تابستان در نزدیکی دریچه تهویه هوا یا در زمستان در نزدیکی پنجره قرار گرفته است، آن را به جای دیگری منتقل کنید. گیاه را زیر نظر بگیرید تا ببینید آیا تعداد برگ های زرد بیشتر می گردد یا خیر.

4. کمبود نور

غالباً در اثر کمبود نور برگ های پایینی گیاه قبل از ریزش آغاز به زرد شدن می نمایند. در این مورد، سرنخ هایی وجود دارند که می توانند به شما علت زرد شدن برگ های گیاه را نشان دهند. گیاهی که به علت کمبود نور زرد می گردد، معمولاً در سمتی که از منبع نور دور است، تغییر رنگ می دهد. به عنوان مثال، برگ های نزدیک پنجره تمام نور را دریافت می نمایند و مانع رسیدن نور به سمت دیگر گیاه می شوند.

یک راه حل عالی برای برطرف این مشکل این است که گلدان را هفته ای یک بار کمی بچرخانید تا همه برگ های آن به نور طبیعی دسترسی داشته باشند. بعلاوه می توانید گیاه را به یک مکان آفتاب گیرتر منتقل کنید و ببینید چگونه عمل می نماید. اگر خانه شما آفتاب گیر نیست و نور به سختی وارد ساختمان می گردد، استفاده از نور مصنوعی برای مراقبت از گیاه، به خصوص در فصل زمستان، لازم است.

5. کمبود مواد مغذی

اگر گیاه تمام مواد مغذی مورد احتیاج خود را دریافت نکند، ممکن است برگ های آن زرد شوند. هم کمبود نیتروژن و هم استفاده از آب سخت در زرد شدن برگ ها دخیل هستند. آب سخت اندازه زیادی کلسیم دارد که این امر ممکن است از جذب سایر مواد مغذی به وسیله گیاه جلوگیری کند.

اگر زرد شدن برگ ها از کمبود مواد مغذی ناشی گردد، احتمالاً ابتدا برگ های بالایی گیاه تغییر رنگ می دهند. در موارد دیگر، ممکن است متوجه یک الگوی غیرعادی در زرد شدن برگ ها شوید. به عنوان مثال، ممکن است رگه های گیاه تیره رنگ بمانند اما بافت بین آن ها زرد گردد.

مواد مغذی مورد احتیاج گیاهان بسته به گونه آن ها متفاوت بوده و برخی از گیاهان آپارتمانی نسبت به سایرین حساس تر هستند. نکته مهم این است که مشکل را به درستی تشخیص دهید، در غیر این صورت ممکن است باعث از بین رفتن گیاهی شوید که می توانست طراوت و شادابی خود را دوباره به دست آورد. خرید یک کیت کوچک برای آزمایش خاک ایده خوبی است. چراکه تشخیص دقیق احتیاجهای گیاه به حفظ شادابی و سلامت آن یاری می نماید.

6. بیماری ویروسی

اگر گیاه شما به یک عفونت ویروسی مبتلا باشد، احتمالاً این بیماری در سراسر گیاه به صورت لکه های زرد رنگ ظاهر می گردد. بعلاوه ممکن است به تغییر شکل برگ ها و ساقه ها و تغییر رنگ گل ها منجر گردد.

عفونت های ویروسی در گیاهان ممکن است قابل درمان نباشند و تمام گیاهان حساس نزدیک به هم را آلوده نمایند. بنابراین به محض مشاهده ی گیاه بیمار، آن را از بقیه گیاهان خود دور نموده و سایر گیاهان را از نظر سرایت بیماری آنالیز کنید.

شما می توانید اقدامات لازم را برای نجات گیاه انجام دهید، اما در ابتدا باید ویروس را شناسایی کنید. گاهی اوقات باید از قارچ کش ها بهره ببرید، در حالی که در برخی موارد درمان گیاه مستلزم برداشتن قسمت های سالم و تکثیر آن ها است. هر چند به سختی می توانید از گیاه مورد علاقه خود چشم پوشی کنید، اما ممکن است مجبور به دور انداختن گیاهانی شوید که امکان نجات آن ها وجود ندارد. برای پیشگیری از توسعه بیماری حتمأ گلدان یا ابزارهای هرس را قبل از استفاده برای سایر گیاهان بشویید و استریل کنید.

کلام پایانی

یکی از مشکلاتی که هنگام نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی با آن روبه رو می شوید، زرد شدن برگ ها است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل تنها زمانی قابل حل است که علت بروز آن معین گردد. در بیشتر موارد، آبیاری کم یا زیاد، پیر شدن طبیعی برگ ها، جریان هوای سرد، کمبود نور، کمبود مواد مغذی و ویروس ها باعث زرد شدن برگ ها می شوند.

منبع: thespruce

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 دلیل رایج زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل رایج زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید