چرا از ارتباط صمیمی با دیگران می ترسیم؟

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تا به حال با کسی رابطه داشته اید که گاهی با شما مهربان و خوش برخورد بوده باشد و گاهی خودش را از شما دور نموده باشد؟

چرا از ارتباط صمیمی با دیگران می ترسیم؟

تا به امروز پیش آمده احساس کنید ترسی نهفته شما را از ایجاد رابطه با دیگران دور می نماید؟ یعنی برخلاف خواسته تان و انگار که نیرویی مخفی شما را مجبور به این کار کند؟ اگر پاسخ شما به این پرسش ها مثبت است. در این مطلب از وبلاگ عینک سفارشی درباره اختلال شخصیت اجتنابی در رابطه صحبت نموده ایم.

اختلال شخصیت اجتنابی در رابطه چیست؟

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین با الگوی طولانی مدت پرهیز از موقعیت های اجتماعی شناخته می گردد. به زبان ساده تر یعنی فرد از جمع پرهیز می نماید و می ترسد که رابطه خود را عمیق تر کند.

علائم این اختلال خیلی شبیه نشانه های خجالتی بودن و اضطراب اجتماعی هستند برای همین خیلی وقت ها این 3 مورد را با هم اشتباه می گیرند در حالی که تفاوت هایی بینشان وجود دارد.

نشانه های اختلال شخصیت اجتنابی در رابطه

بر اساس راهنمای بالینی تشخیص اختلالات روان، این اختلال با نشانه های زیر همراه است:

  • پرهیز از شغل هایی که احتیاجمند ارتباط فراوان با دیگران هستند
  • بی تمایلی به برقراری رابطه با دیگران مگر زمانی که از علاقه قلبی آن ها مطمئن گردد
  • اجتناب از روابط نزدیک عاطفی به علت ترس از مسخره و شرمسار شدن
  • دغدغه نقد یا پس زده شدن در موقعیت های اجتماعی مختلف
  • بی منطق و غیرجذاب پنداشتن خود
  • اجتناب از امتحان کردن کارها یا فعالیت های تازه

هرچند این نشانه ها گسترده تر از حوزه روابط عاطفی هستند، می توان از همین نشانه ها به رفتار خاصی پی برد که افراد دچار این اختلال در رابطه می نمایند. از دید کسانی که با افراد مبتلا رابطه دارند، نشانه های این اختلال گیج نماینده است. مثلا شاید شما او را فردی مهربان و سخاوتمند ببینید، اما از اینکه چرا اغلب نمی تواند این ویژگی ها را نشان بدهد تعجب کنید. شاید او با شما بسیار صمیمی باشد، اما رفتار گرم و مناسبی با دیگر عزیزانتان نداشته باشد.

توصیه هایی برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی

یاری گرفتن و سراغ درمان رفتن برای شما سخت است. می دانید درمانگر می تواند به شما یاری کند اما همان ترس های همیشگی از قضاوت شدن می تواند بر احتیاج شما به درمان غلبه کند.

توصیه هایی برای کنارآمدن با شخصیت اجتنابی در رابطه

زندگی کردن با شخصیت اجتنابی راحت نیست. این اختلال زندگی رومزه شما و شریک زندگی تان را دچار مشکلاتی می نماید. آثار منفی این اختلال حتی می تواند بر زندگی زناشویی شما نیز تاثیر بگذارد.

به تجربه های او اعتبار ببخشید

برترین کاری که از دست تان برمی آید اعتباربخشی است. شریک زندگی شما باید بداند که تجربه و شرایط او را درک نموده اید. باید بداند که ترس های او را درک می کنید و آن ها را واقعی می دانید. برای اینکه شناخت بهتری از خود و دیگران داشته باشید به مطلب چرا بعضی افراد وسواسی می شوند؟ سر بزنید.

شکیبا باشید

اغلب افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی ارتباط زیادی با دیگران ندارند. به ندرت پیش می آید چنین شخصی دوستان و آشنایان زیادی داشته باشد. برترین روش شکیبای است. انتظارات خود را پایین بیاورید. بزرگ ترکردن دایره نزدیکان شخصیت اجتنابی کاری تدریجی است. باید شرایط را برای والدین، دوستان و سایرین شرح دهید و از آن ها بخواهید شرایط را درک و انتظاراتشان را تعدیل نمایند.

پیشرفت های کوچک را تشویق کنید

برای کسی که درگیر اختلال شخصیت اجتنابی است، کوچک ترین دستاوردها نیز مهم هستند. بعضی از پیش پاافتاده ترین کارها که دیگران به راحتی انجام می دهند، برای این گروه سخت و پرخطر به نظر می رسند. پس ضروری است شما هم از دید او به این موفقیت ها نگاه کنید.

در برنامه درمانی همراه آن ها باشید

برای شخصیت اجتنابی گفتن اسرار به روان درمانگر کار سختی است. حضور شما می تواند مایه دلگرمی و اطمینان خاطرش باشد. حمایت عاطفی شما بسیار مهم است. بعلاوه ارتباط شما با تیم درمانگر نیز برای دریافت آخرین توصیه ها و اطلاع از فرایند درمان اهمیت دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این کارها اعتماد به نفس شما را شکوفا می نماید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "چرا از ارتباط صمیمی با دیگران می ترسیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از ارتباط صمیمی با دیگران می ترسیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید