همراه با مستندسازی که سفر کردن زندگی اش شده

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تهران (پانا) - یک مستندساز که رادیویی با عنوان رادیو کمپر راه اندازی نموده، می گوید این رادیو حال خوب سفر کردن را ترویج می نماید و رسانه تحقیقی من برای رسیدن به سوژه های مجذوب کننده است که می توان درباره آن ها فیلم ساخت.

همراه با مستندسازی که سفر کردن زندگی اش شده

صادق داوری فر از آن دست مستندسازانی است که سفر کردن های بی شمارش همراه خانواده او را به سمت خرید خودروی کمپر و راه اندازی رادیویی با این عنوان سوق داده است.

ایده رادیو کمپر از کجا آغاز شد؟

در دومین همایش خودروهای مسافرتی در تهران به همراه خودروی کمپر خود شرکت نموده بودیم و از آن جایی که همیشه وسایل ضبط رادیویی و تصویری را برای آیتم هایی که در حال سفر برای رادیو یا تلویزیون آماده می کنم، به همراه دارم زمانی که با سوالات تکراری آدم ها درباره کمپر و مسائلش روبه رو شدم به این نتیجه رسیدم که از این لوازمی که دارم استفاده کنیم و در حد سرگرمی گفت و گویی با مردم داشته باشیم. تجربه خوبی بود و متوجه شدیم بسیاری پرسش هایی جدی در این زمینه دارند و برایشان این مصاحبه جالب بود. بعد از این همایش ایده شکل گیری رادیو کمپر در فکر من و همسرم کلید خورد و احساس کردیم باید به این احتیاج مخاطبان پاسخ دهیم.

تجربه مستندسازی و کار در رادیو چقدر به شکل گیری این ایده یاری کرد؟

از زمانی که سفر می کردیم همیشه به تجربه هایم در رادیو، تلویزیون و مستندسازی فکر می کردم و می خواستم این تجربیات را به حوزه سفر بیاورم اما ایده کامل شکل نگرفته بود و همیشه گویا چیزی کم بود. اتودهای ما در شبکه های مجازی به همراه تجربیاتی که من در حوزه های مختلف از جمله رادیو داشتم به یاری آمد و رادیو کمپر را راه اندازی کردیم. البته می توان گفت این رادیو محصول هفت سال کوشش ما در این زمینه است.

در این رادیو به چه موضوعاتی می پردازید؟

معتقدم خودروی کمپر یک رسانه سیار است که می توان به عنوان یک رسانه و بیلبورد از آن استفاده کرد. رادیو کمپر هم یک رادیو برای سه دسته از افراد است. کمپرداران با تمام تجربه و مشکلاتی که دارند و کمپرسازان که خود را در این رسانه معرفی نمایند تا علاقمندان به این وسیله فضایی برای تامین خواست خود بیابند. قشر مهم تر کمپربازان هستند که به این وسیله علاقه دارند. قشری وسیعی که ما حال خوش سفر را برای آن ها در نظر گرفته ایم و کوشش داریم بگوییم سفر با خانواده را تجربه کنید. زندگی در گردش شعار ماست و به آدم ها یاری کنیم تا از تجربه کسانی که از خودروی کمپر یا وسایل شبیه به آن استفاده می نمایند، بهره ببرند و مانند آن ها ساده سفر کردن را تجربه نمایند.

چطور در مدت زمان کم این رادیو پیروز به جذب مخاطبانی نسبتا بالا شد؟

چون خلاء این موضوع وجود داشت. در تمامی همایش ها و توقف هایی که در سفرها داشتیم پرسش هایی از ما می شد که به نظر می رسید موضوع کمپر، مخاطب دارد اما این مخاطب به پاسخ پرسش هایش نرسیده و آن را از ما می پرسد. رسانه رسمی ای به این موضوع جدی نپرداخته و توجه نمی کند شاید به این علت که کمپر را خودرویی لوکس می داند در حالی که ما باور داریم کمپر وسیله سفر با خانواده است و کمپرهایی بسیار مقرون به صرفه در ایران داریم. ما رادیو کمپر را راه اندازی کردیم و این رسانه به واسطه احتیاج مخاطب رشد کرد.

حالا علاقمندان به رادیو کمپر می توانند فایل صوتی برنامه را در کست باکس و فایل تصویری آن را در آپارات و یوتیوپ دنبال نمایند و اگر حوصله چندانی ندارند خلاصه همه چیز را در صفحه اینستاگرام رادیو کمپر ببینند.

آیا فعالیت هایی به این شکل خللی در مستندسازی شما ایجاد ننموده؟

رادیو کمپر رسانه تحقیقی من برای رسیدن به سوژه های مجذوب کننده است که می توان درباره آن ها فیلم ساخت. وقتی سفر می کنم آدم ها برایم مهم هستند و در پی تعامل با مردم هستم فردی که با او برای فراوری برنامه در رسانه های رسمی رادیو و یا رادیو کمپر مصاحبه می کنم اگر ظرفیتی بیشتر از مدیومی که برایش در نظر گرفتم داشته باشد بیشتر فکر نموده و به سمت سوژه ساخت فیلم مستند یا تلویزیون سوق اش می دهم.

نوروز فرصت مناسبی برای سفر کردن است آیا در این زمان برنامه ویژه ای برای رادیوکمپر دارید؟

برای نوروز برنامه هایی از قبل تدارک دیدیم که بخشی تعامل بین رادیوکمپر با تلویزیون و در مرحله پیش فراوری است و قرار بود به نوروز برسد اما نشد و به امید خدا برای ایام بهار پخش می گردد. این برنامه به نوعی مصاحبه در سفر و سفر کردن با افرادی خاص است.

برای رادیو کمپر هم که کلیدواژه اش حال خوب سفر است در مدت نوروز موضوعاتی چون سفر در نوروز و تشویق به سفر و روش های سفر و ... را در نظر گرفتیم که به مرور منتشر خواهیم کرد.

سال گذشته آیا مستندی ساختید؟ کمی درباره این مستند شرح دهید.

پنج سال درگیر ساخت مستندی بودم که فیلمبرداری آن سال گذشته تمام شد و در حال تدوین هستیم. چون موضوع خاص است احساس می کنیم شاید ظرفیت ارائه چنین محتوایی هنوز موجود نباشد و فیلم دچار برخورد هیجانی گردد به همین علت فعلا تصمیمی برای اکران آن نداریم. بعلاوه سال گذشته مشغول تهیه فیلمی مبتنی بر سفر شدم. موضوع این بود که آیا می توان سفر را به عنوان یک مدرسه تحلیل و آنالیز کرد. آیا کسانی به این موضوع جدی می نگرند؟ در این رابطه بخشی از فیلمبرداری و پژوهش های لازم انجام شد و در سال پیش رو فراوری این فیلم را ادامه خواهم داد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "همراه با مستندسازی که سفر کردن زندگی اش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراه با مستندسازی که سفر کردن زندگی اش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید