فواید گیاه رزماری

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، رز ماری یک گیاه است که در منطقه ها مدیترانه ای به وفور یافت میشود و در زمان باستان ، یونانی ها از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده میکردند.این گیاه حاوی یک روغن ضروری است که به زنده ماندن و افزایش حافظه کمک میکند . در ادمه با ما همراه باشید.

فواید گیاه رزماری گیاهی خوشبو که بین آشپزان ماهر هم حسابی طرفدار دارد. شاید باورتان نشود اما رزماری سرشار از فایده برای بدنتان است؛ مثلا تقویت حافظه، بهبود حال روحی، کاهش التهابات، تسکین دردها، تقویت دستگاه ایمنی، کمک به گردش خون، سم زدایی بدن، محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی، پیشگیری از پیری زودرس و بهبود بیماری های پوستی از خواص رزماری هستند. با این مطلب همراه شوید، از خاصیت های این گیاه فوق العاده برایتان گفته ایم.

رزماری چیست؟رزماری، گیاه بومی نواحی مدیترانه است. این گیاه به عنوان چاشنی در غذاها کاربرد فراوانی دارد. دلیل استفاده از رزماری تنها به خاطر بو و طعم آن نیست، بلکه خواص فراوان این گیاه برای سلامتی نیز عاملی برای استفاده از آن در غذاهای مختلف شده است. نام علمی رزماری Rosmarinus officinalis است. رزماری نیز در خانواده نعناعیان قرار می گیرد، اما طعم منحصربه فرد خود را دارد. رزماری به نسبت این گیاهان، گرم تر و تلخ تر است و طعمی گس دارد که به سوپ ها، سس ها، خورش ها، کباب ها و ادویه های ترکیبی طعمی عالی می بخشد. استفاده از رزماری در آشپزی ایتالیایی بسیار مرسوم است.

مصرف کم رزماری به عنوان طعم دهنده در بعضی غذاها نمی تواند تأثیرات بسکمک چشمگیری روی سلامتی داشته باشد، ولی مصرف منظم برگ های آن در غذاها می تواند کمک کند تا بدن از ترکیبات ارگانیک و مواد شیمیایی گیاهی مفید موجود در برگ های رزماری بهره ببرد. رزماری موارد مصرف دیگری هم دارد که از جمله آنها می توان به استعمال موضعی روغن ضروری رزماری روی پوست اشاره کرد. در ادامه به شرح خواص رزماری و فواید این گیاه برای سلامتی می پردازیم.

خواص رزماری و فواید آن برای سلامتی شامل موارد زیر است:

تقویت حافظهیکی از مهمترین فواید رزماری برای سلامتی، تأثیر آن به عنوان تقویت کننده قدرت شناختی است. گفته می شود رزماری به تقویت حافظه، افزایش هوش و افزایش تمرکز کمک می کند. با اینکه بسکمک از تأثیرات رزماری بر مغز هنوز در مرحله پژوهش و مطالعه قرار دارند، اما بررسی ها نشان از تأثیر آن در افزایش سلامت حافظه دارد. رزماری در افزایش فعالیت شناختی افراد مسن و کسانی که از اختلالات حاد شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل رنج می برند، مؤثر است. این ویژگی ها می تواند رزماری را به مکملی برای درمان های نوین این بیماری های لاعلاج مغز تبدیل کند.

بهبود حال روحی و کاهش استرس هاتنها عطر رزماری می تواند به بهبود حال روحی، ذهنی شفاف و کاهش و کنترل استرس در افراد مبتلا به اضطراب مزمن و عدم تعادل هورمون های استرس کمک کند. مصرف موضعی رزماری به شکل بعضی پمادها نیز می تواند همین خاصیت را بر جای بگذارد. همچنین با اینکه هدف اصلی استفاده از روغن رزماری در رایحه درمانی بهبود حال روحی و استرس نیست، ولی به این منظور هم از آن استفاده می شود.

تقویت دستگاه ایمنیترکیبات فعال موجود در رزماری خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند. این 3 ویژگی رزماری موجب می شود تا رزماری با بیماری های مختلف و حملات عوامل بیماری زایی که سلامت بدن را تهدید می کنند، مقابله کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی می توانند پس از دستگاه ایمنی، دومین سد دفاعی بدن باشند و رزماری سرشار از این ترکیبات قدرتمند است. رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول ازجمله ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در رزماری هستند.

رزماری باعث بهبود عملکرد مغز میشود و حافظه را تقویت می کنددر یک مطالعه در بین 144 داوطلب، آرماتوراپی با رزماری بهبود پیدا کرد و عملکرد حافظه ،کیفیت حافظه را بهبود بخشید و باعث افزایش هوشکمک شد.با این حال سرعت حافظه در مقایسه با کنترل آن کمی کاهش یافت.

در یک آزمایش از 28 سالمند 750 میلی گرم پودر رزماری باعث بهبود سرعت حافظه شان شد اما در دزهای بیشتر از 1500 میلی گرم سرعت حافظه ، توجه و کیفیت ان کاهش میابد. باید بدانید که چای رز ماری نیز مقدار افسردگی را کاهش میدهد.

رزماری از مغز محافظت میکنداسید کارنوزیک موجود در رزماری،از نورون های مغز در برابر استرس و فشار بیش از حد محافظت میکند. این اسید در سلول های عصبی و دیگر سلول های محافظتی در مغز ایجاد میشود و این عملکرد باعث کاهش لخته شدن خون و تورم مغز میشود.رزماری همچنین از پلاک بتا آمینواید که یکی از علل اصلی آلزایمر است جلوگیری میکند.

رزماری میتواند با سرطان مبارزه کنددر سلول های سرطانی تخمدان، بعضی از اجزای فعال رزماری رشد سلول های سرطانی را متوقف کرده و مابقی را میکشد.لیستی از سرطان های که رزماری بر روی آنها اثر بخشی دارد شامل :

لوسمی

کولون

پانکراس

پستان

پروستات

تخمدان ها

گردن رحم

مثانه

کبد

ریه

رزماری از پوست محافظت میکنددر مطالعه ای بین 10 فرد سالم ، مشاهده شد که عصاره های رزماری پوست را از آسیب های uvمحافظت میکند و اثر های آن را با زمان افزایش میدهد.افرادی که از عصاره های رزماری استفاده میکنند ، سلول های پوستی زنده بیشتری دارند و این فرایند به کاهش پیری ، سرطان یا آسیب ناشی از نور uv کمک میکند.

رزماری درد را کاهش میدهددر طب سنتی، رزماری برای مبارزه با قاعدگی درهم ، بویژه گرفتگی شکم و درد کولیک کلیه که ناشی از انسداد ادرار از کلیه به مثانه است، استفاده میشود.

رزماری میتواند گرفتگی را کاهش دهدبرگ های رزماری دارای خواص ضد تشنج هستند.این خواص اسپاسم ناخواسته عضلانی را کاهش میدهد.مطالعات نشان میدهند که روغن رزماری گرفتگپی های قلب را هم درمان میکند.

تقویت سیستم ایمنی بدناجزا فعال موجود در رزماری آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد سرطان زاهای طبیعی هستند. بر همین اساس، رزماری می تواند تهاجمی سه جانبه علیه بسکمک از بیماری ها و عوامل بیماری زا که سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند و یا به یکپارچگی بدن آسیب وارد می کنند را شکل دهد. ترکیبات آنتی اکسیدانی خط دوم دفاعی در پس سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند و رزماری حاوی مقدار قابل توجهی از ترکیبات قدرتمند است که از آن جمله می توان به رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولیک اسید، و کارنوسول اشاره کرد.

پتانسیل ضد باکتریدر شرایطی که ویژگی های تقویت سیستم ایمنی بدن موجود در گیاه رزماری به مقدار کافی تاثیرگذار هستند، این گیاه در برابر عفونت های باکتریایی، به ویژه آنهایی که در معده رخ می دهند، نیز قدرتمند عمل می کند. باکتری اچ.پیلوری یک پاتوژن یا عامل بیماری زا شایع و بسیار خطرناک است که می تواند به بروز زخم معده منجر شود، اما معین شده است مصرف رزماری به جلوگیری از رشد آن کمک می کند. همچنین، رزماری با جلوگیری از عفونت استاف که هر ساله هزاران نفر را به کام مرگ می کشد، مرتبط است.

تسکین دهنده معدهرزماری دیر زمانی است که در فرهنگ های مختلف به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، یبوست، نفخ، و اسهال مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های ضد التهابی و محرک این گیاه دلیل این کار است و از این رو برای کمک به تنظیم حرکات روده و دستگاه گوارش می توانید مصرف منظم رزماری را در رژیم غذایی هفتگی خود مد نظر قرار دهید.

خوشبو کننده نفسبه عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی، رزماری در قالب یک خوشبو کننده نفس کاربرد دارد و همچنین سلامت دهان و دندان شما را بهبود می بخشد. شما می توانید برگ های رزماری را در آب داغ ریخته و سپس این مخلوط را در دهان خود غرغره کنید تا افزون بر نابودی باکتری ها، نفسی تازه و خوشبو را تجربه کنید.

تحریک جریان خونرزماری به عنوان یک محرک برای بدن عمل می کند و تولید گلبول های قرمز و جریان خون را تقویت می کند. این شرایط به اکسیژن رسانی بهتر به اندام ها و منطقه ها حیاتی بدن کمک می کند و از عملکرد روان و کارآمد فعالیت های متابولیک در این منطقه ها اطمینان حاصل می شود. افزون بر این، حرکت مواد مغذی به سوی سلول هایی که نیازمند ترمیم هستند، تحریک می شود.

سم زدایی بدنطبیعت رزماری اندکی ادرار آور است و از این رو می تواند به خروج کارآمدتر سموم کمک کند. افزون بر این، هنگامی که رزماری به صورت مرتب مصرف شود با افزایش مقدار آب خروجی از بدن به خروج عوامل بیماری زا، نمک ها، سموم و حتی چربی اضافی کمک می کند. رزماری با کاهش سطوح سیروز (التهاب شدید کبد) و بهبود سریع تر این عضو در ارتباط است. کبد از جمله اندام هایی با آهنگ کند درمان در بدن انسان محسوب می شود.

پی نوشت:

1.

2.

3.

منبع: راسخون

به "فواید گیاه رزماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید گیاه رزماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید