روز جهانی اقیانوس ها

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، پیشینه روز جهانی اقیانوس ها

نخستین بار در سال 1992 بود که مفهوم روز جهانی اقیانوس ها در اجلاس سران در ریودوژانیرو مطرح شد. در سال 2002 نیز کمیته ملی اقیانوس شناسی یونسکو 8 ژوئن را روزی برای افزایش آگاهی در خصوص نقش حیاتی اقیانوس در زندگی ما و راه های حفاظت از آن توسط مردم مطرح نمود.

روز جهانی اقیانوس ها

چرا روز جهانی اقیانوس ها؟

ما هر ساله روز جهانی اقیانوس ها را جشن می گیریم تا به همه مردم کره زمین، نقش اصلی اقیانوس ها را در زندگی روزمره یادآوری کنیم. آنها ریه های سیاره ما هستند؛ در اعماق اقیانوس ها گیاهان میکروسکوپی ای به نام فیتوپلانکتون زندگی می نمایند که قسمت زیادی از اکسیژن کره زمین را فراهم می نمایند. علاوه براین اقیانوس ها، منبع اصلی تامین غذا، دارو و بخش مهمی از بیوسفر هستند.

چطور این روز را جشن بگیریم؟

بیش از چند دهه است که افزایش بیش از حد پلاستیک های یکبار مصرف تبدیل به فاجعه زیست محیطی شده اند. طبق آمار یونسکو سالانه 13 میلیون تن پلاستیک از راه های مختلف به اقیانوس ها می رسند و سالانه جان 100 هزار موجود دریایی را می گیرند. این آسیب به ریه های کره زمین مستقیم با جان ما در ارتباط خواهد بود. این روز فرصت خوبی است تا نگاهی به سبک زندگی خود بیندازیم و ببینیم چطور می توانیم روزانه پلاستیک کمتری فراوری کنیم و حتی مصرف آن را به صفر برسانیم.

در روز جهانی اقیانوسها این کارهای ساده را امتحان کنید :

  • تمرین کنید یکروز در هفته از هیچ پلاستیک یکبار مصرفی استفاده نکنید .
  • یک کیسه پارچهای برای خود تهیه کنید و آن را در کیف خود بگذارید .
  • به جای خرید بطری آب یک قمقمه در کیف خود بگذارید .
  • راجع به اهمیت اقیانوسها در کره زمین مطالعه کنید .
منبع: دالاهو

به "روز جهانی اقیانوس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی اقیانوس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید