جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه پنجم آذرماه 99

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، بورس امروز کار خود را با کاهش 13 هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد، اما بعد از 15 دقیقه ورق برگشت و شاهد فرایند صعودی نسبی در بازار بودیم. بعد از گذشت 30 دقیقه، میزان کاهش شاخص کل به شش هزار و 300 واحد رسید. در این لحظه شاخص کل بورس 46 صدم درصد کاهش دارد، اما شاخص هم وزن در فرایند صعودی قرار گرفته و تا اینجای کار 37 صدم درصد رشد کرده است. موردی که نشان می دهد شرکت های کوچک بدون توجه به فرایند نزولی شاخص کل شرایط خوبی دارند. امروز شستا، فارس، تاپیکو، کچاد و شبندر بیشترین تاثیر را در شاخص کل گذاشته اند و در طرف مقابل شاهد تاثی مثبت فولاد فملی بر این شاخص هستیم.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه پنجم آذرماه 99

نوسانات چشمگیر در دقایق ابتدایی بازار امروز

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، امروز از مجموع 318 نماد بورسی معامله شده در ساعات ابتدایی، 172 نماد فرایند صعودی دارند و 146 نماد با رنگ قرمز به تابلو بورس آمده اند همچنان در بازار فرابورس شرایط نصف به نصف است. از مجموع 230 نماد فراوبرس معامله شده، امروز 118 نماد نزولی هستند و قیمت سهام در 112 نماد افزایش پیدا کرده است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه پنجم آذرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در دقایق اولیه بازار امروز تا حد زیادی قرمزرنگ بود، اما رفته رفته به سبزی آن افزوده شد. خودرویی ها امروز را هم مثل روز های گذشته با رنگ سبز آغاز کرده اند و باید ببینیم آیا این بار می توانند تا خاتمه معاملات رودن صعودی خود را حفظ کنند؟ در بین آن ها نماد های کوچکتر مثل خبهمن، خاهن و خشرق صف خرید دارند و شاهد نوسان ناچیز قیمت در نماد های اصلی مثل خودرو، خساپا و خگستر هستیم. بانک ها همچنان در مدار صعودی حرکت می کنند. در بین آن ها تنها وآیند و دی قرمزرنگ ظاهر شده و بیشترین حجم معاملات ابتدای بازار به وتجارت اختصاص دارد. پالایشگاه ها فرایند دوگانه ای دارند. در بین آن ها شپنا و شتران حدود سه درصد افزایش قیمت و شبندر و شبریز حدود سه درصد کاهش قیمت را تجربه می کنند. فلزات اساسی بعد از چند روز اصلاح نفسگیر، بالاخره به رنگ سبز درآمده اند و شاهد افزایش قیمت سهام در نماد های فملی و فولاد هستیم. دیگر نماد های این گروه شرایط بهتری دارند. هولدینگ ها اغلب قرمزرنگ هستند. بخش بزرگی از این گروه روی تابلو بورس توسط شستا اشغال شده که با صف فروش سنگینش تاثیر زیادی در قرمزی تابلو گذاشته است. صندوق های ETF سهامی با کمترین نوسان قیمت نسبت به روز گذشته معامله می شوند. غذایی ها به جز غنوش اغلب سبزرنگ و دارای صف خرید هستند. محصولات شیمیایی با حجم معاملات بسیار پایین، فرایند متعادلی در پیش گرفته و بعضی از آن ها مثل پترول و شگویا با کاهش و بعضی دیگر مثل آریا و نوری با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. سرمایه گذاری ها، زراعت، حمل و نقل، سیمان، بیمه و دارویی ها از جمله دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

سنگین ترین صف فروش در نماد شستا

امروز شرایط برای شستا بحرانی تر از روز های گذشته است. طوری که این نماد در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش در ساعات ابتدایی معاملات امروز قرار گرفته است. ارزش صف فروش شستا به رقمی حدود 274 میلیارد تومان می رسد. بعد از آن وملی با صف فروش 215 میلیارد تومانی در رتبه دوم واقع شده است و شبندر با صف فروش 68 میلیارد تومانی درمقام سوم قرار گرفته. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در ابتدای معاملات امروز یم توان به خکمکم کفپارس، تپمپی و پدرخش اشاره کرد. همچنین در فرابورس، ثغرب، بکهنوج و فولای صف فروش سنگینی دارند.

در آن سوی بازار، امروز روز خوش سهامداران وتوکا است که با صف خرید 182 میلیارد تومانی کار خود را آغاز کرده است. کماسه امروز 80 میلیارد تومان و ولپارس 72 میلیارد تومان صف خرید دارند و در مقام های دوم و سوم ایستاده اند. سیمرغ، زکوثر، خبمهن و لپارس از دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار بورس هستند. همچنین در فرابورس شاهد تشکیل صف برای خرید سهام کگهر، غگیلا و زدشت هستیم.

رشد 10 هزار واحدی شاخص کل با پیشتازی شرکت های کوچک

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز چهارشنبه پنجم شهریورماه با رشد 10 هزار و 60 واحدی به رقم یک میلیون و 367 هزار و 169 واحد رسید. در این روز شرکت های کوچک عملکرد بهتری نسبت به نماد های شاخص ساز داشتند. طوری که با وجود رشد 74 صدم درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن 1.17 درصد افزایش را پشت سر گذاشت. امروز نماد شستا بیشترین تاثیر منفی و به ترتیب نماد های فملی، فولاد، شپنا، شتران، وتجارت و فخوز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز چهارشنبه پنجم آذرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار در خاتمه معاملات نشان می دهد امروز رشد شرکت های کوچک، نمادهای شاخص ساز را هم به مدار صعودی انداخت و شاهد سبز شدن خیلی از این نمادها تا خاتمه ساعت کاری بورس بودیم. در گروه خودرو که برای روزهای متوالی در صدر برترین گروه های صنعت از نظر ارزش معاملات واقع شده است، نمادهای اصلی مثل خودرو، خساپا، خگستر و خپارس شرایط مساعدی نداشتند و عموما با کاهش قیمت روبرو شدند. در طرف مقابل شرکت های کوچک این گروه از جمله خبهمن و ورنا با صف خرید به کار خود خاتمه دادند. بانکی ها به جز دی و وآیند که صف فروش داشتند، دیگران با رنگ سبز به تابلو آمدند و شاهد افزایش پنج درصدی قیمت سهام وتجارت، وبصادر و وپارس بودیم. در بین پالایشگاه ها، شپنا و شتران با صف خرید سنگین روبرو شدند، اما شبندر و شبریز ارزش سهام خود را از دست دادند. دیگر نمادهای این گروه عمدتا سبزرنگ بودند. هولدینگ ها امروز شرایط مساعدی نداشتند. شستا کار خود را با سنگین ترین صف فروش بازار آغاز کرد و هرچند این صف در نیمه معاملات جمع آوری شد، اما دوباره در خاتمه معاملات شاهد تشکیل صف فروش برای شستا بودیم. این نماد بیشترین معاملات روزانه را در بازار از آن خود کرده است. فلزات اساسی بر خلاف یکی دو روز گذشته، امروز یک دست سبزرنگ بودند و اغلب صف خرید داشتند. فملی و فولاد بیشترین تاثیر را در صعود شاخص به جا گذاشتند. صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی با سرعت ناچیزی در مدار صعودی حرکت می کنند. شرایط گروه محصولات شیمیایی در خاتمه معاملات بهتر از ساعات ابتدایی بود. به جز پترول، شگویا، پارسان و شیران، قیمت سهام دیگر نمادهای این گروه افزایش داشت. غذایی ها، انبوه سازی ها، بیمه ها، سیمانی ها، دارویی ها، قندی ها، حمل و نقل و لاستیک از جمله دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز بودند. در نقشه بازار امروز قسمت های پایین و سمت راست که مربوط به نمادهای کوچک است، سبزی بیشتری نسبت به دیگر نمادها دارد که نشان دهنده پیشتازی شرکت های کوچک است.

ارزش معاملات روزانه، همچنان امیدوارکننده

معامله گران بورس امروز بیش از 15 میلیارد و 410 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و 734 هزار معامله به ارزش 15 هزار و 622 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات 12 هزار و 465 هزار میلیاردی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقمی حدود 28 هزار و 87 میلیارد تومان می رسد. البته از این رقم هفت هزار و 260 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق مرابحه دولتی یا آراد است که با کم کردن آن، ارزش معاملات بازار سرمایه حدود 20 هزار و 800 میلیارد تومان محاسبه می شود.

فروشندگان اول صبح دوباره سهام خریدند

بررسی تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار نشان می دهد در 30 دقیقه ابتدایی بازار امروز سهامداران حقیقی حدود 230 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروختند و در ادامه با فرایند صعودی شاخص کل، دست به خرید سهام زدند. طوری که برآیند معاملات امروز با ورود 300 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار همراه بود. شرکت های حقوقی امروز بیشترین حمایت را از نماد های شستا، وبملت، شبندر، میدکو، کچاد، دماوند، آریا، خودرو، وآیند و وملل داشتند و در طرف مقابل در نماد های وتجارت، فولاد، خبهمن، بنو، شپنا، وپارس، فخوز، حسینا، نوری و چدن دست به فروش زدند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه پنجم آذرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه پنجم آذرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید