تفاوت های گل مژه و شالازیون در چیست؟

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، از آنجا که علائم گل مژه و شالازیون بسیار شبیه به هم هستند، اغلب در شناسایی این دو از یکدیگر با مشکل روبرو می شویم. در این مطلب به معرفی علائم، دلیل، درمان و تفاوت این دو بیماری می پردازیم.

تفاوت های گل مژه و شالازیون در چیست؟

گل مژه و علت ایجاد آن

برجستگی قرمز رنگ و دردناک که شکلی مانند جوش های عفونی دارد. گل مژه در داخل پلک یا روی پلک خصوصا لبه پلک و لابه لای مژه ها ایجاد می گردد. داخل پلک فوقانی و تحتانی بین 20 تا 40 غده چربی میبومین وجود دارد که از تبخیر اشک جلوگیری می نمایند، بنا به عللی که در ادامه ذکر خواهد شد، ترکیب طبیعی این چربی ها ممکن است تغییر کند و در لبه پلک جمع گردد یا این غده ها عفونت نمایند که در هر دو صورت موجب التهاب پلک خواهند شد. گل مژه، عفونت التهابی حاد فولیکول مژه یا غده چربی است. این عفونت راه خروج چربی غده های میبومین را می بندد و باعث التهاب در محل می گردد.

نکته: با وجود این که جوش های گل مژه مانند جوش های عفونی پوست است، اما به هیچ عنوان نباید برای تخلیه عفونت آن از دست و فشار دادن بهره ببرید.

عوامل ایجاد نماینده گل مژه عبارتند از:

* استفاده از لوازم آرایشی آلوده و تاریخ مصرف گذشته

* پاک نکردن درست چشمان از لوازم آرایشی قبل از خواب

* تماس دست کثیف به چشم ها

* حساسیت فصلی که باعث خارش چشم ها می گردد

* بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت

* استرس

* تغییرات هورمونی

* دیابت

* ابتلا به بیماری پوستی

شالازیون و علت ایجاد آنشالازیون، یک واکنش التهابی در برابر چربی های مسدود شده در غده های میبومین است و عفونت و باکتری هیچ نقشی در پبدایش شالازیون ندارد. این مشکل به صورت برجستگی غده مانندی است که در مقایسه با گل مژه دورتر از لبه پلک ایجاد می گردد. البته شالازیون در بعضی موارد ممکن است عفونت کند و به گل مژه تبدیل گردد یا علائمی شبیه گل مژه پیدا کند.

عوامل ایجاد نماینده شالازیون عبارتند از:

* پاک نشدن کامل چشمان از لوازم آرایشی قبل از خواب

* نیش حشرات

* داشتن پوست چرب

* شوره سر

* بیماری پوستی پسوریازیس

* عدم رعایت بهداشت چشم

* غلیظ شدن چربی چشم

* بیماری های التهابی پلک

فرق گل مژه با شالازیون

روش های درمان خانگی در اینجا سعی داریم کارآمد ترین و سریع ترین راه حل های درمان گل مژه و شالازیون را به شما معرفی کنیم. به علت وجود التهاب در هر دو عارضه، بیشتر روش های درمانی گل مژه و شالازیون مشترک است، زیرا این روش ها به منظور کاهش درد و التهاب انجام می شوند. درمان های خانگی در کنار درمان های پزشکی می توانند باعث تسریع فرایند بهبود بیماری شوند. در ابتدا روش های درمانی خانگی و در خاتمه روش های پزشکی را آنالیز می کنیم.

1. کمپرس آب گرم و ماساژیکی از برترین و رایج ترین روش های درمان استفاده از کمپرس آب گرم است. برای این منظور حوله را با آب جوش خیس کنید. صبر نمایید تا حوله داغی خود را از دست بدهد و گرمای آن قابل تحمل باشد. سپس حوله را روی چشم تان قرار دهید دهید و با دست برای مدت سه دقیقه ماساژ دهید.

2. چای کیسه ایچای کیسه ای بدون عطر را به مدت یک دقیقه، در آب گرم خیس کنید. سپس آن را روی گل مژه بگذارید. تا سرد شدن کیسه، آن را روی پلک خود نگه دارید. این کار را دو یا سه بار در روز تا از بین رفتن کامل عارضه انجام دهید

روش های درمان پزشکیروش های درمان پزشکی تجویز شده از سوی پزشک نیز برای هر دو عارضه تا حد زیادی یکسان هستند.

1. استفاده از آنتی بیوتیکدر صورتی که پس از دو الی سه روز با درمان های خانگی میتوانید به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز قرص آنتی بیوتیک مناسب، التهاب و عفونت شما را کاهش دهد.

2. جراحیگل مژه معمولا نیازی به جراحی ندارد و با روش های گفته شده برطرف می گردد. با این حال اگر پس از گذشت دو هفته و استفاده از آنتی بیوتیک، شالازیون یا گل مژه از بین نرفت یا حتی بدتر شد، احتمالا پزشک شما تصمیم به جراحی آن می گیرد. پزشک با لوازم مخصوص جراحی، غده های چربی را باز و عفونت را تخلیه می نماید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "تفاوت های گل مژه و شالازیون در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های گل مژه و شالازیون در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید