انتخاب 4 منطقه پایلوت برای دفع زباله تهرانی ها

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، خبرنگاران آنلاین: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از طرحی برای سرمایه گذاری اطلاع داد که بر اساس آن محل دفع زباله های تهران به منطقه ای در حوالی شرق پایتخت منتقل می گردد.

انتخاب 4 منطقه پایلوت برای دفع زباله تهرانی ها

رضا عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در نخستین رویداد مدیریت هوشمند پسماند شهری که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری و صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: همه پسماند شهر تهران به آرادکوه منتقل می گردد که شیوه درستی هم نیست. طرحی را تدوین کردیم بر این اساس که صد در صد پسماند شهر تهران در مناطق چهارگانه ای که فعلا به عنوان پایلوت در شرق تهران انتخاب شده با رعایت کامل مسایل بهداشتی منتقل گردد. این طرح به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران برای جذب سرمایه گذار ارایه شده است.

رضا عبدلی گفت: به طور مجموع در ایران در طول شبانه روز 58 هزار تن زباله فراوری می گردد اما در تهران به طور میانگین 8 هزار و 400 تن زباله یعنی نزدیک به 15 درصد زباله کل کشور فراوری می گردد.

او اضافه کرد: فراوری زباله در سال های گذشته بیش از 9 هزار تن بوده است و در 9 ماهه انتهایی سال 97 به هشت هزار و 400 تن رسیده است، این کاهش به دلیل شرایط مالی، همکاری بیشتر مردم و اقدامات مدیریت شهری است. البته سرانه فراوری پسماند در جامعه روستایی 500 گرم، در جامعه شهری 800 گرم، در تهران هزار گرم اما در دنیا حدود هزار و 200 گرم است.

عبدلی با اشاره به بعضی اقدامات پیش از فراوری پسماند شرح داد؛ کالای باکیفیت، کالای تهیه شده از مواد اولیه بازیافتی و کالایی که دارای قابلیت بازیافت باشد باید پیش از فراوری پسماند به آن توجه گردد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران میزان رطوبت پسماند فراوری شده در شهر تهران در طول شبانه روز را 400 تن مطرح نمود و گفت: این میزان شیرابه در مرکز آرادکوه شناسایی شده است که با احتساب شیرابه سال های گذشته به چندین میلیون متر مکعب می رسد اما اگر هر خانوار چیزی نزدیک به 50 سی سی از میزان رطوبت زباله خود را کاهش دهد تاثیر زیادی بر میزان کل رطوبت پسماند شهر تهران و کاهش آلودگی های محیط زیست و هزینه های شهر دارد.

به گفته عبدلی، حدود 39 تا 41 درصد از زباله هایی که در سطح شهر تهران جمع آوری می گردد در ساعاتی غیر از زمانی است که شهرداری اعلام نموده و ماموران ما باید این میزان زباله را در طول روز جمع آوری نمایند.

او با بیان ای نکه دفع پسماند خشک به شکل کنونی شیوه درستی نیست، اظهار کرد: از سال 1335 محلی در اختیار شهرداری تهران برای دفع پسماند نهاده شد. بخشی از پسماندها به کمپوست تبدیل می گردد. اما بخش دیگری که فراوری گاز متان می نماید باید امحا گردد که قرارداد این کار بسته شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره شرایط موجود مدیریت پسماند در سطح شهر تهران ادامه داد: با یاری نواحی و مناطق 22 گانه، روزانه با یاری پیمانکاران 130 کیلومتر از سطح شهر تهران پاکسازی و نظافت می گردد. از هشت هزار و 400 تن پسماند فراوریی در شبانه روز 6 هزار و 400 تن پسماند خانگی، 700 تن سرشاخه و زباله حجیم و 2 هزار و 11 تن پسماند مخلوط از شهرک های اطراف تهران است. همچنین میزان پسماند خشک هزار تن و 100 تن هم میزان پسماند صنعتی و پزشکی است.

به گفته عبدلی، هم اکنون تعداد مخزن های پسماند در سطح شهر تهران 55 هزار مخزن است که این میزان تا سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار مخزن بود. همچنین 2 هزار و 450 ماشین آلات جمع آوری پسماند و 15 هزار و 100 نفر کارگر به طور روزنامه در سطح شهر تهران فعال هستند.

او با اشاره به اپلیکیشن های حوزه مدیریت شهری اظهار کرد: در سال های گذشته هم نرم افزارهایی تهیه شده بود اما شرایط فعلی زندگی ها به صورت صنعتی پیش می رود و و این عامل سبب شده خانواده ها در طول روز فرصتی برای ارتباط با شهرداری نداشته باشند اما حالا با این نرم افزارها این امکان فراهم شده است. البته این موضوع باید مدیریت گردد که هم شهروندان برای ارتباط گیری راحت باشند هم شهرداری اقدامات بهتری در زمینه پسماند داشته باشد.

عبدلی درباره برنامه های آینده سازمان مدیریت پسماند هم گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم که جای خالی آن در مدیریت شهری حس می شد این بود که طرح جامعی در شهرداری در حوزه پسماند وجود نداشت اما با همکاری شورای شهر بودجه ای تصویب و قرارداد تدوین این طرح با رعایت مسائل قانونی بسته شد. امیدواریم تا انتها 98 طرح جامع مصوب شهرداری تهران به عنوان نقشه راه مدیریت پسماند اجرا گردد.

این مقام مسئول از پیش بینی برنامه هایی برای تفکیک زباله خشک اطلاع داد و شرح داد: این برنامه ما برای همه اقشار مختلف و براساس شرایط مالی آنها طراحی شده است. به طوری که غرفه هایی برای خرید پسماند های خشک شهروندان ایجاد کردیم که در ازای ارائه پسماندشان پول دریافت می نمایند.

او میزان پسماند تهران را که قابلیت تبدیل شدن به انرژی هایی مانند برق دارد را 200 تا 300 تن مطرح نمود و گفت: از سال 96 این طرح برای جذب سرمایه گذار معرفی شده اما هنوز سرمایه گذاری برای آن اعلام آمادگی ننموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "انتخاب 4 منطقه پایلوت برای دفع زباله تهرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب 4 منطقه پایلوت برای دفع زباله تهرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید