گرافیک در خدمت جامعه است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، خبرنگاران/اصفهان نشست تخصصی گرافیک با حضور مسعود نجابتی در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار گردید.

گرافیک در خدمت جامعه است

نجابتی با اشاره به اینکه هنر گرافیک بیشترین همراهی را با انقلاب و مردم داشته است، گفت: گرافیک به دلیل ماهیت و کاربردی بودن همیشه در خدمت جامعه و اهداف مردم بوده، گاه در خدمت فساد و فحشا همانطور که در غرب بسیاری از وقایع غیر انسانی با استفاده از هنر گرافیک و رسانه به صورتی وارونه ارائه می گردد و گاه در خدمت اهداف و ارزش های انسانی مثل انقلاب اسلامی. اما می توان گفت، گرافیک در هیچ تمدنی به این صورت پای کار نیامده و به موضوعی نپرداخته است.

او با اشاره به این که اعلامیه های اولی، پدیده هایی هستند که گرافیک در آن نمود می یابد، گفت: اعلامیه نویسی از سال 1340 شروع شد و پس از آن آرام آرام گرافیک بیشتر رخ نمود و در شاخه ها و ابعاد دیگر رشد کرد.

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، وی افزود: هنر گرافیک محدود به یک قالب نیست، بلکه به دلیل ماهیت و ذات خود در همه شئون زندگی به شکل های مختلف حضور دارد و در هر حال که راه خود را سد ببیند، جهت و شکل دیگری برای فعالیت پیدا می نماید.

نجابتی با بیان اینکه بعد از اعلامیه، دیوارنگاره ها و دیوارنویسی شکل گرفتند، گفت: به مرور شکاف و مدل های مختلفی از کارهای گرافیکی ایجاد شد و رشد کرد، پس از دیوار نگاره ها، پلاکاردها شکل گرفتند و بعد از آن پوسترها ایجاد شدند که نمایشگاه ها به صورت چندساعته و سیار با آنها در نقاط مختلف شهر و با موضوع انقلاب ایجاد شد.

او ادامه داد: اولین نمایشگاه که به شکل رسمی به وسیله اساتید و دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ایجاد شد در 30 دی 57 شکل گرفت که در آن همه گروه های مختلف دانشجویی و طیف های گوناگون فکری پای کار انقلاب آمدند.

نجابتی اضافه نمود: از مشخصات این پوسترها می توان به رنگ گزینی محدود، صراحت در اجرای فریم، بهره گیری عمده از رنگ قرمز و سیاه، سادگی در تکنیک، اهمیت در سرعت طراحی و فراوری پوسترها و استفاده از نرم افزارهای چون ماژیک، قیچی، مقوا و اسپری اشاره نمود که باعث سادگی و صمیمیت در عین صراحت این پوسترها شده است.

او توضیح داد: دومین نمایشگاه آثار طراحان گرافیک ایران 21 بهمن 57 به وسیله تعدادی از جوانان مذهبی که اغلب دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودند در زیرزمین حسینیه ارشاد برگزار گردید که هسته اصلی این نمایشگاه گروه سلمان بودند و تفاوت آنها با نمایشگاه قبل، نگاه اسلامی آنها به هنر و امپریالیسم بود و با رشد این گروه کانون فرهنگ نهضت اسلامی به مدیریت مرحوم طاهر صفاریان ایجاد شد که تعدادی از هنرمندان از همه رشته های هنری در آن فعالیت می کردند که پس از سال ها به حوزه هنر و اندیشه اسلامی تغییر نام داد.

این طراح گرافیک گفت: یکی از فعالیت های حوزه هنری تکثیر آثار هنری و انتقال آنها به جامعه و این از برکات انقلاب بود. هنر را از نفس محبس گالری ها و انحصار عده خاص وارد جامعه کرد که این نگاه باید همچنان ادامه دار باشد.

او افزود: گرافیک اگرچه ظاهرا به صورت آکادمیک مولود تمدن غرب است، اما ذاتا ریشه در تمدن ما دارد، ما هیچگاه هنر برای هنر نداشته ایم. هنر وسیله ای برای رسیدن به اهداف و ارزش های والای انسانی و همین طور گرافیک در خدمت مردم و مسائل آنها بوده و همچنان ادامه دارد.

در ادامه این مراسم از محمد موحدیان عطار، هنرمند گرافیست اصفهانی تقدیر و نمایشگاه آثار او در عمارت سعدی افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گرافیک در خدمت جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرافیک در خدمت جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید