واکنش تند مجلس عراق و ائتلاف الفتح به حمله مجدد آنکارا به شمال این کشور

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، در ادامه موضع گیری طرف های عراقی علیه حمله اخیر آنکارا به بهانه مقابله با پ.ک.ک به شمال عراق، ائتلاف الفتح و مجلس عراق طی بیانیه هایی این اقدام تنش آفرین ترکیه را محکوم کردند.

واکنش تند مجلس عراق و ائتلاف الفتح به حمله مجدد آنکارا به شمال این کشور

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینک سفارشی، در پی حمله بامداد روز دوشنبه (دیروز - 15 ژوئن) جنگنده های ترکیه به شمال عراق و هدف قرار دادن یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و سنجار، فرماندهی عملیات مشترک عراق، نخستین طرف رسمی عراقی بود که به این حمله واکنش نشان داد و آن را محکوم و اقدامی تنش آفرین و نقض حاکمیت عراق توصیف کرد و خواهان جلوگیری از تکرار چنین حملاتی شد.

بر اساس بیانیه ارتش عراق، 18 فروند جنگنده ترکیه با نقض حریم هوایی عراق به سوی (سنجار - مخمور - الکویرـ اربیل) حرکت کردند تا به شهرستان الشرقاط در عمق 193 کیلومتری از مرز های ترکیه در داخل حریم هوایی عراق رسیدند و یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و سنجار را هدف قرار دادند.

پس از آن شماری از کنندگان عراقی، طی بیانیه هایی جداگانه این اقدام را محکوم کردند و خواهان اقدام عملی دولت برای جلوگیری از چنین اقداماتی از سوی آنکارا شدند.

حتی کریم علیوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از نخست وزیر و وزیر خارجه کشورش خواست که سفیر ترکیه در بغداد را احضار نموده و مراتب اعتراض را به وی ابلاغ کنند و حتی شکوائیه ای به سازمان ملل ارائه کنند.

بیانیه شدید اللحن ائتلاف الفتح علیه حمله ترکیه به شمال عراق

ائتلاف الفتح در مجلس عراق نیز، طی بیانیه ای مستقل حمله ترکیه به شهرستان سنجار در شمال عراق را محکوم و عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق را یک پیغام سیاسی ناشایست توصیف کرد.

در بیانیه ائتلاف الفتح که نسخه ای از آن در پایگاه خبری ناس منتشر شد، آمده است: ما به شدت، بمباران نیرو های ترکیه علیه شهرستان سنجار را محکوم می کنیم و آن را تجاوز به حاکمیت ملی و نادیده دریافت قوانین و عرف های بین المللی و ضربه زدن به قوانین حسن هم جواری می دانیم.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات تنش آفرین، بیش از یک بار از سوی نیرو های ترکیه اجرا شده است و اقدامی غیرقانونی است. علاوه بر این، مسأله وجود یک پایگاه نظامی برای این نیرو ها در داخل اراضی عراق بدون هیچ توجیه قانونی نیز مطرح است که ما بار دیگر تاکید می کنیم که نیرو های ترکیه فورا باید از خاک ما عقب نشینی کنند.

بر اساس این بیانیه، بمباران سنجار از سوی ترکیه یک پیغام سیاسی ناشایست و نامناسب محسوب می گردد به ویژه که آنکارا به توسعه همکاری و هماهنگی مالی و تجاری و امنیتی و نفتی با بغداد ابراز تمایل می نماید. این بمباران به طور تعیین، سفر قریب الوقوع و مورد انتظار رئیس جمهور ترکیه به عراق را هدف قرار می دهد.

ائتلاف الفتح در ادامه از دولت و وزارت خارجه عراق خواست تا دادخواست و شکایتی رسمی به شورای امنیت و سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی درباره این تجاوز های مکرر ترکیه ارائه کند.

این ائتلاف در انتها از مردم عراق خواست تا با وحدت و همبستگی بیشتر با این چالش ها و تهدید ها روبرو شوند.

سفیر ترکیه: پ. ک. ک دشمن مشترک عراق و ترکیه است

فاتح ییلدیز سفیر ترکیه در بغداد، دیروز در توجیه حمله کشورش به شمال عراق، طی پستی در توئیتر، حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) را دشمن مشترک ترکیه و عراق دانست که باید سرش را له کرد.

وی با اشاره به اینکه عملیات پنجه عقاب ترکیه علیه مقر های حزب کارگران کردستان در شمال عراق اجرا شده، نوشت: پیغامی به برادران عراقی مان: پ. ک. ک قاتل بچه ها است، پ. ک. ک قاتل معلمان است، پ. ک. ک عامل ریخته شدن خون پاک شهیدان است، پ. ک. ک سَم است، پ. ک. ک یک گروه تروریستی است، سر پ. ک. ک را باید له کرد، یک دشمن مشترک است.

مجلس عراق: حمله ترکیه به شمال عراق تهدید آشکار و مکرر امنیت شهروندان عراقی و دارایی های آنهاست

مجلس عراق نیز در واکنش به این حمله ترکیه طی بیانیه ای که نسخه ای از آن در پایگاه خبری المعلومه منتشر شد، این حمله را نقض آشکار حاکمیت عراق توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: همچنان نیرو های ترکیه به تجاوز ها و بمباران های مستمر خود علیه اراضی عراقی که نقض حاکمیت ملی این کشور به شمار می رود، ادامه می دهند. این امر، تهدید آشکار و مکرر علیه امنیت شهروندان عراقی و دارایی های آن ها است.

مجلس عراق تاکید نمود: ما چنین عملیات های نظامی را در پیشتر نیز محکوم نموده ایم و از دولت عراق خواستیم که به وظیفه خود در قبال حمایت از شهروندان عمل کند و یک راه حل نهایی برای حل این مشکل بیابد و جلوگیری از تکرار نقض حریم هوایی عراق از سوی هواپیما های ترکیه را تضمین کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "واکنش تند مجلس عراق و ائتلاف الفتح به حمله مجدد آنکارا به شمال این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تند مجلس عراق و ائتلاف الفتح به حمله مجدد آنکارا به شمال این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید