هجوم کاغذخواران به موزه هنرهای معاصر

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، به تازگی وجود بید کاغذ در بعضی از آثار موزه هنرهای معاصر بر سرزبان ها افتاده و همین مساله باعث نگرانی هنرمندان، هنر دوستان و مسئولان این مرکز فرهنگی شده است.

هجوم کاغذخواران به موزه هنرهای معاصر

وبلاگ عینک سفارشی- ندا زندی: در نمایشگاه مینی مالیسم (کمینه گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی) در میانه هنر قرن بیستم که از اول تیر در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافته، عکس هایی از 2عکاس و هنرمند مفهومی آلمانی به نام های بِرِند و هیلا بکر به نمایش گذاشته شده که سبک خاصی در کارشان دارند.

چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد که نام برند و هیلا بکر را نه به علت سبک خاص عکاسی شان بلکه به علت حضور 2حشره کاغذخوار سیلورفیش در قاب تابلوی به نمایش درآمده از این دو هنرمند در نمایشگاه مینی مالیسم و کانسپچوال آرت بر سر زبان ها انداخت. سیلورفیش ها که به نام بید کاغذ هم شناخته می شوند، حشراتی بی بال و دارای 2 شاخک بلند روی سرشان و 3 زائده بلند و باریک در پایانی بدن شان هستند.

این حشرات را باید به نوعی خوره کتاب محسوب کرد چراکه لذیذترین خوراک برای آنها کاغذ و چسب است و به این ترتیب موزه هنرهای معاصر با گنجینه ای از آثار نقاشی برای آنها یک رستوران مجلل محسوب می گردد. به گفته کارشناسان، این حشرات معمولا در جاهای تاریک و مرطوب پیدا می شوند و دیده شدن شان در وسط روز در موزه نشانه این است که احتمالا جمعیت این حشرات در موزه خیلی بیشتر از چیزی است که تصور می گردد. اما موزه برای حل این مشکل چه نموده است؟

  • آثار میلیون دلاری از آفت موزه هنرهای معاصر جان به در برده اند؟ | حشره ماهی نقره ای اصل اثر را نخورده است
  • این عکس ها پایان ندارند!

تجربه حوض روغن و واکنش منطقی موزه

موزه هنرهای معاصر تهران سال گذشته در افتتاحیه نمایشگاه پنج گنج تجربه شیرجه زدن یک پرفورمر در اثر هنری حوض روغن و بیرون ریختن مقداری روغن از داخل حوض را داشت. این اتفاق مثل همین قضیه سیلورفیش ها بازخورد فراوانی در شبکه های مجازی پیدا کرد.

با افزایش واکنش ها، موزه بیانیه ای به عنوان عذرخواهی منتشر کرد که بیشتر شبیه سلب مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن پرفورمر بود. در آن مقطع مدیر موزه احسان آقایی بود و در نهایت مدتی بعد از این اتفاقات کنار گذاشته شد. اما این بار که قضیه سیلورفیش ها در فضای مجازی منتشر شد، عبادرضا اسلامی کولایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران، سعی در انکار موضوع نکرد و اتفاقا نگرانی خود را از اینکه چه بسا تعداد حشرات بیشتر باشد، با رسانه ها در میان گذاشت.

اسلامی کولایی 23مرداد به ایسنا گفت: زمانی که شما پس از مدت ها نمایشگاه برگزار می کنید، چنین اتفاقی احتمال دارد. من و همکارانم کوشش کردیم تا با این نمایشگاه خوانش جدیدی در این نمایشگاه ارائه کنیم. زمانی که کارها از بسته بندی شان خارج شده و به گالری ها آورده می شوند ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد. در حوزه آثار مفهومی باید نگهداری بیشتری صورت گیرد. خود ما خیلی نگران هستیم و درصدد بودیم تا از مشورت های بیرونی و متخصص ها بهره مند شویم چون وقتی شما یک حشره می بینید، باید پیش بینی کنید که باز هم شاید وجود داشته باشد.

موزه هنرهای معاصر

وی درباره اینکه آیا دیده شدن این حشرات به قیمت و ارزش این آثار گرانبها لطمه زده هم گفت: اینکه قیمت این کارها با چنین اتفاقی تحت تأثیر نهاده شده باشد اصلا صحت ندارد. کارها هیچ آسیبی ندیده اند. بعلاوه از نظر اینکه این اثر آسیب دیده باشد، اصلا چنین نیست. تجربه حوض روغن نشان داد که بی اهمیت جلوه دادن موضوعی که افکار بخشی از جامعه را مشغول نموده می تواند اثرات مخرب بیشتری داشته باشد و به بی اعتنایی مسئولان در برابر نگرانی های بجای مردم تعبیر گردد.

سیلورفیش های چشم و دل سیر

مسئولان موزه خوب می دانند که حضور سیلورفیش ها در موزه می تواند چه عواقبی داشته باشد و قضیه را جدی گرفتند. عصر دوشنبه، 24مرداد ماه، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کرد و گفت: آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته آن از مهم ترین دغدغه های ما و خانواده هنر ایران است. در بازدیدی که امروز پس از آنالیز های کارشناسان مرتبط، از این اثر و سایر آثار موجود در نمایشگاه داشتم، خوشبختانه این اثر هیچ گونه آسیبی ندیده و حشره مزبور ضمن پاکسازی اصولی به وسیله متخصصان، در هیچ یک از آثار نمایشگاه دیده نشده است.

چهارشنبه 26مرداد، موزه بیانیه ای درباره این اتفاق منتشر کرد که در بخشی از آن آمده: آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته از آنها مهم ترین دغدغه همه ماست و توجه و حساسیت خانواده هنر ایران سرمایه گرانبهاست. به محض آگاهی از ورود حشرات به عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله (همان شب) در موزه حاضر شدند و ضمن پاکسازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز آنالیز کردند.

خوشبختانه این اثر هیچ گونه آسیبی ندیده و هیچ حشره ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است. سپس آنالیز نوع حشره و مقدار نفوذ آن در گنجینه با دعوت از چند کارشناس خبره این مهم در دستور کار نهاده شد. در این بیانیه، در خلاصه نظرات کارشناسان که در 2بند آمده 2نکته مهم وجود داشت: اول اینکه ردی از تغذیه سیلورفیش ها از مقوای اصلی و پاسپارتوی اثر برند و هیلا بکر دیده نشده و دوم اینکه احتمالا این حشرات از فضاهای جانبی موزه به تابلوها وارد شده اند.

اگر ادعای اول صحت داشته باشد، باید خشنود باشیم که این دو سیلورفیش کاغذخوار گرسنه نبوده اند و از غذای لذیذی مثل تابلوی عکس 2هنرمند آلمانی چشم پوشیده اند. در خصوص ادعای دوم هم این سؤال پیش می آید که این دو حشره چطور از فضاهای جانبی موزه یکراست وارد قاب این تابلو شده اند!

یادگار بازسازی موزه

موزه از ساعت 17روز پنجشنبه هفته قبل برای سمپاشی تعطیل بود و این تعطیلی در روز آدینه هم ادامه داشت تا خیال همه از بابت امحای آفت در موزه راحت گردد. بعضی ها معتقدند این حشرات چه بسا یادگار دوره دو ساله بازسازی موزه باشند که در آن دوران استانداردهای قرنطینه آثار به درستی رعایت نشده است.

بعلاوه حدس و گمان هایی درباره شرایط نه چندان مناسب نگهداری آثار در گنجینه موزه وجود دارد که چون شواهد متقنی در این باره منتشر نشده نمی گردد به این حدسیات اتکا کرد. نمایشگاه مینی مالیسم (کمینه گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی) در میانه هنر قرن بیستم در رسانه های خارجی هم مورد توجه نهاده شد و حالا وجود حشرات در موزه هنرهای معاصر تهران تا حدودی به اعتباری که از قِبَلِ برگزاری این نمایشگاه برای موزه به وجود آمده، خدشه وارد نموده است.

موزه هنرهای معاصر تهران که تعدادی از ارزشمندترین آثار هنری دنیا را در اختیار دارد باید توجه بیشتری را صرف رسیدگی به مسائل فنی و تخصصی کند تا اعتبار و وجهه اش لطمه نبیند.

منبع: همشهری آنلاین

به "هجوم کاغذخواران به موزه هنرهای معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم کاغذخواران به موزه هنرهای معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید