موزه و بنای یادبود فاتحان فضا در مسکو

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، بنای یادبود فتح فضا مسکو | Monument to the Conquerors of Space

به نظر می رسد که در کشور روسیه برای هر کدام از افتخاراتی که در طول سالیان مختلف به دست آورده اند، بنای یادبود و یا تندیسی را به رسم افتخار و یادآوری ساخته اند تا هم همواره آن اتفاق خاص و مهم را یادآوری نمایند و هم جاذبه ای دیدنی را به وجود بیاورند. بنای یادبود فتح فضا مسکو یکی از همین بناهای با ارزش است که به مناسبت اولین حضور روس ها در فضا و فراتر از آسمان ها در پایتخت این کشور ساخته شد و امروزه به یکی از جاذبه های دیدنی این شهر تبدیل شده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، بنای یادبود فتح فضا مسکو را مورد آنالیز قرار دهیم.

موزه و بنای یادبود فاتحان فضا در مسکو

برای این که از دیگر جاذبه های شهر مسکو اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می توانید مطلب جاذبه های دیدنی مسکو را مطالعه بفرمایید.

همه چیز درباره بنای یادبود فتح فضا مسکو

روس ها از ابتدا تا به الان سعی در پرورش علوم مختلف و پیشرفت در تمامی زمینه ها بوده اند. در زمان حکومت شوروی در این کشور و شکل و ایده حکومتی آن ها، دست یابی به علوم مخصوصا در حوزه فیزیک، شیمی و هوا و فضا تبدیل به اولویت روس ها شد. بنای یادبود فتح فضا مسکو نیز دقیقا به خاطر دست یابی دانشمندان روسی به افتخارات مختلف و همچنین اولین حضور آنان در فضا ساخته شد. در زمان شوروی ها آن قدر دسترسی به فضا مهم بود که بودجه های بی شمار و نا محدودی را برای دست یابی به آن تخصیص داده بودند و از این رو با توجه به این همه اشتیاق و اصرار آن ها به کشف فضا اصلا عجیب نیست که در سال 1964 میلادی، این بنای با شکوه را با همین موضوع بسازند.

اگر به مسکو سفر کنید و به خیابان Prospekt Mira بروید، خواهید دید که این بنای یادبود بسیار زیبا به شکل یک موشک در حال پرتاب ساخته شده است و بیشتر حجم آن را شبیه سازی زبانه های آتشی که در هنگام پرتاب موشک از انتهای آن به بیرون زبانه می کشند، تشکیل می دهد. از آن جایی که علوم هوا و فضا برای روس ها اهمیت بسیاری داشته و دارد، در اطراف بنای یادبود فتح فضا مسکو نیز موزه، خیابان ها و یادبودهای مختلفی وجود دارد که اسمشان به آسمان و فضا ربط پیدا می نماید و حتی بعضی از آن ها مستقیما با این یادبود ارتباط دارند.

به طور مثال در قسمت زیرین و ساختمانی فاتح آسمان، موزه کیهان شناسی مسکو نهاده شده است. البته این زیاد هم عجیب نیست. اگر بخواهیم مبدا زمانی خاصی را مد نظر قرار دهیم می توانیم بگوییم که از حدود سال 1960 میلادی به بعد که حکومت شوروی به درجه ای قابل قبول از علم هوا و فضا پیدا کرد، دیگر بیشتر سازه هایشان را به نوعی با توجه به این علم ساخته و نام گذاری کردند. به هر حال از بین تمامی این تندیس ها و ساختمان ها با موضوع هوا و فضا، بنای یادبود فتح فضا مسکو صندلی ویژه ای پیدا نموده است.

امروزه این بنا و موزه اش یکی از جاذبه های بسیار دیدنی مسکو به حساب می آید. از مشخصات این بنا این است که از تیتانیوم خالص ساخته شده و دارای شیبی 77 درجه ای است. ارتفاع آن نیز برابر است با 107 متر. برای ساختن این ساختمان دولت روسیه یک فراخوان بسیار بزرگ ترتیب داد تا بهترین طرح را برای اجرا انتخاب کنند. به همین خاطر در سال 1958 میلادی و تنها چند ماه پس از راه اندازی ماهواره فضایی اسپوتنیک شماره 1، برای این فراخوان بزرگ دولت شوروی طی یک جشن بزرگ ترین و بهترین طراحان و معماران دنیا را به دور هم جمع کرد و شرایط حضور در این رقابت را به آن ها اعلام کرد. از بین طراحان بسیاری که شرکت نموده بودند، 350 طرح به داوران این جشنواره تحویل داده شد که در نهایت از بین آن ها، طرح 3 معمار که با هم کار می کردند مورد پذیرش نهاده شد.

مسکو WEATHER

پس از انجام امور اولیه، بالاخره پروژه ساخت بنای یادبود فتح فضا مسکو کلید خورد و در تاریخ 4 اکتبر سال 1964 میلادی و در هفتمین سالگرد پرتاب موفقیت آمیز این موشک از این بنا رونمایی شد. در قسمت زیرین و ساختمانی این بنا نیز همانطور که بالاتر اشاره کردیم، موزه کیهان شناسی نهاده شده است. در این موزه دیدنی نیز یک غرفه بسیار بزرگ با موضوع کیهان و کهکشان راه شیری نهاده شده است. در قسمت دیگر این موزه هم بسیاری از قطعات و آزمایشات فیزیکی باقی مانده از زمان شوروی ها به جای مانده است که هم اکنون در این موزه به نمایش در آمده است. البته تمامی جاذبه های دیدنی این بنا محدود به طرح خاص و موزه اش نمی گردد بلکه در قسمت جنوبی و بیرونی فاتحان فضا، مجسمه نیم تنه دانشمندان و مهندسانی که در این زمینه پیشگام بوده اند نصب شده است که البته در قسمت خیابان کازموناتز قرار می گیرد.

یکی از نکات جالبی که درباره بنای یادبود فتح فضا مسکو وجود دارد این است که در شعاع چند کیلومتری این بنا هر جاذبه ای که وجود دارد اصولا نامش درباره فضا است. منزل شخصی سرگئی کورولیوف که یکی از بزرگ ترین دانشمندان فضایی روسیه در زمان شوروی بوده است و در حال حاضر تبدیل به موزه شده است نیز تنها چند خیابان از این موزه بالاتر است. بیشتر خیابان های اطراف بنا نیز به نام دانشمندان و یا فضاپیماهای روسی نام کذاری شده است که در نوع خود حرکت جالبی به شما می آید. گویی در محوطه بنای یادبود فاتحان در تالار مشاهیر هوا و فضای روسیه راه می روید! بنای یادبود فتح فضا مسکو با این که در سال 1964 ساخته شد اما ساخت و تکمیل فضای داخلی آن تا تاریخ 10 آوریل 1981 میلادی یعنی دقیقا 2 روز قبل از بیستمین سالگرد اولین پرواز انسان به فضا توسط یوری گاکارین، کارهای ساخت آن به اتمام رسید و درهای آن برای عموم مردم باز شد. البته موزه کیهان و بنای یادبود فاتحان را در سال 2009 میلادی برای اولین بار از زمان ساخت و افتتاح آن مورد آنالیز و به سازی قرار دادند و تنها بعضی از قسمت های آن را مقاوم سازی کردند.

دانستنی هایی درباره بنای یادبود فتح فضا مسکو

  • این موزه همانطور که بارها در این متن به آن اشاره شد، نماد یکی از افتخارات ملی در کشور روسیه است.
  • نام این موزه به زبان روسی، Монумент Покорителям космоса نوشته می گردد.
  • ساخت این بنا در زمان خود در رسانه های بسیار زیادی بازتاب پیدا کرد. در داخل کشور روسیه و کشورهای تابع شوروی نیز 10 سری مختلف تمبر برجسته با موضوع این بنا نیز چاپ شد. همچنین به مناسبت پنجاهمین سالگرد انقلاب اکتبر در ورسیه، بر روی سکه های یادبود برنزی تصویری از ین برج یادبود حکاکی شد.
  • یکی از نمادهای تیم ملی فوتبال روسیه برای جام دنیای سال 2014، بنای یادبود فتح فضا مسکو بوده است.
  • با تاثیر از این بنای مشهور و ماندگار روسی در دیگر نقاط روسیه همچون شهر برورسک در سال 2007 میلادی یک نسخه کوچک تر و البته ضعیف تر از این بنا ساخته شد و در مرکز یکی از خیابان های مهم این شهر نهاده شد. چندی بعد نیز یک مجسمه که توسط معماری روسی آلکساندر نررودا در زمان شوروی ها ساخته شده بود و در ژنو نگهداری می شد، برای قرار دریافت در پایین این برج به مقامات این شهر هدیه داده شد.
منبع: الی گشت

به "موزه و بنای یادبود فاتحان فضا در مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه و بنای یادبود فاتحان فضا در مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید