شرایط به سود صنایع دستی است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: خوشبختانه شرایط مالی به نفع حوزه صنایع دستی تمام شده است و اگر بتوانیم ارتباط را با خارج از کشور و حوزه صادرات قوی کنیم سود بیشتری حاصل خواهد شد

شرایط به سود صنایع دستی است

علیرضا ایزدی در گفت وگو با وبلاگ عینک سفارشی، با اشاره به مسائل محصولات صنایع دستی و سنتی در امر صادرات، یکی از چالش های مهم این حوزه را نبود بسته بندی مناسب دانست و گفت: خرید صنایع دستی با نمای بصری کالا ارتباط مستقیم دارد و هرچه بسته بندی مناسب تر باشد، جلب نظر خریدار نیز بیشتر است.

وی با اشاره به مشارکت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور جهت آموزش هنرمندان در بعد بسته بندی فراوریات و آثار، اضافه نمود: در زمینه فراوری گیوه و صنعت چوب و منبت، بسته بندی های معمولی را شاهد هستیم که معرف اصالت و ارزش فراوریات استان نیست، به همین دلیل بحث آموزش و بازاریابی را برای صادرات به صورت تخصصی دنبال می کنی م.

خلاء برندسازی / سفال سلطان آباد باید برند گردد

ایزدی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی به دنبال برندسازی فراوریات استان هستیم، خلاء برندسازی را یکی از مسائل ضربه زننده به صادرات دانست و گفت: بخشی از فراوریات استان از نظر کیفی وضعیت خوبی دارد، اما به لحاظ عدم برندسازی گم و ناآشنا باقی مانده و حتی به نام نقاط دیگر صادر می شوند. متأسفانه نتوانسته ایم حلقه واسط بین عوامل صادرات باشیم و از طرفی در استان مرکزی به لحاظ جغرافیا دسترسی مناسبی به مرز نداریم و اکثر فراوریات و آثار در قالب صادرات چمدانی از استان صادر می گردد و به دلیل اینکه اینکار از مبادی گمرکی انجام نمی گردد، آماری مشخصی از میزان صادرات در دست نیست، هرچند بالاخره فراوریات به فروش می رسد، اما غالباً در بازار داخلی شناخته شده است.

وی در مورد اقدامات انجام شده در جهت برندسازی صنایع دستی استان مرکزی بیان نمود: برای اولین بار سفال سلطان آباد برندسازی می گردد. سفال سلطان آباد پیشینه ارزشمند تاریخی دارد و مربوط به قرون میانی اسلامی است و به همت یک زوج هنرمند از همین استان، این سفال و لوگوی آن به ثبت رسیده است. این اثر شاخصه های بی نظیری از نظر استحکام، نوع، نقوش و لعاب (فاقد آلودگی سربی) دارد و با برندسازی می تواند وارد مقوله تجاری سازی و فراوری انبوه گردد.

شرایط به سود صنایع دستی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تعداد هنرمندان صنایع دستی استان را هشت هزار و 225 نفر بیان کرد که از این تعداد 2 هزار و 200 نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و گفت: با توجه به مسائل دولت برای تأمین اعتبارات بیمه فعالان عرصه صنایع دستی کشور، تعدادی از هنرمندان تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند که با احتساب مشمولان بیمه تأمین اجتماعی، در حال حاضر حدود 3 هزار هنرمند صنایع دستی استان دارای بیمه هستند و پیگیریم سالانه سهمی از بیمه تأمین اجتماعی به استان مرکزی اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش زیربنای توسعه است، توضیح داد: تمامی هشت هزار هنرمند صنایع دستی استان دارای پروانه، شناسنامه و هویت هستند و غالباً دوره های آموزشی را گذرانده اند، و از نظر کیفیت آثار وضعیت خوبی در استان حاکم است، اما از نظر کمیت شاید به دلیل اینکه فعالیت بعضی هنرمندان به صورت تفننی است، میزان فراوری و فروش انبوه تحت تأثیر قرار گیرد.

ایزدی در مورد میزان فروش فراوریات در شرایط فعلی کشور اظهار کرد: خوشبختانه شرایط مالی به نفع حوزه صنایع دستی تمام شده است و اگر بتوانیم ارتباط را با خارج از کشور و حوزه صادرات قوی کنیم سود بیشتری حاصل خواهد شد که در این راستا از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده می گردد، البته در تهیه مواد اولیه سختی هایی وجود دارد، اما در بحث فروش و ارزآوری شرایط مطلوب شده به طوری که وضعیت فروش بهتر از سال های گذشته است.

فروش 2 میلیاردی صنایع دستی در بهار 98/ قیمت بالا نرفته

وی میزان فروش صنایع دستی در سه ماهه نخست امسال را 2 میلیارد تومان بیان کرد و با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها و حضور استان در آنها می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، گفت: استان در اکثر نمایشگاه های کشور حضور داشته و محصولات عرضه شده است، از طرفی بعضی هنرمندان در امسال نه تنها قیمت را بالا نبرده اند بلکه حتی در صنعت چوب با توجه به فراوری انبوه و تجاری سازی کاهش قیمت نیز رقم خورده است به طوری که در فراوری غزال کاهش 5 تا 10 هزار تومانی را شاهد هستیم.

ایزدی با اشاره به فعالیت صندوق حمایت از هنرمندان به عنوان یک صندوق ملی که برش استانی ندارد، اضافه نمود: بخشی از مجموعه فعالیت ها در صنعت هنرهای دستی و سنتی معطوف به بحث تسهیلات و بیمه است که در قالب فعالیت های حمایتی جای می گیرد. مباحث آموزشی نیز از سوی صندوق مورد حمایت قرار گرفته است و حتی امسال و اواخر سال گذشته در حوزه حمایتی آموزش هایی برای زندانیان ارائه شد. همچنین 6 نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان افتتاح شد، امسال 3 نمایشگاه دیگر به بهره برداری می رسد و موافقت افتتاح 2 نمایشگاه دیگر نیز اخذ شده که در حوزه حمایت جای می گیرد. تسهیلات و بسته های حمایت در حوزه روستایی بهتر است چراکه با سود کمتری پرداخت می گردد.

خوشه بسازیم / از خام فروشی فاصله گرفته ایم

وی ضعف موجود در زمینه صنایع دستی استان را عدم وجود خوشه دانست و گفت: در این صنعت فعالیت های انفرادی خوبی انجام می گردد، اما در راستای شکل گیری خوشه باید کوشش بیشتری صورت گیرد تا فعالیت ها رویکرد جمعی به خود بگیرند چراکه قطعاً در کنار فعالیت های منسجم با کیفیت بهتر، امکان پرداخت تسهیلات بهتر نیز وجود دارد و خوشه فعالیت حوزه بازاریابی را نیز تسهیل می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تسهیلات پرداخت شده در حوزه روستایی در سال گذشته را بالغ بر 300 مورد برشمرد و گفت: سقف تسهیلات انفرادی تا 50 میلیون تومان است، اما در خوشه های صنایع دستی این سقف وجود ندارد. مسلماً با وضعیت کنونی تأمین یک فضای کارگاهی با 50 میلیون تومان کار سختی است، اما در خوشه بحث حمایتی قوی تر است و قدرت مانور نیز افزایش می یابد.

وی با تاکید بر ضرورت ارزیابی و سنجش احتیاج و تمایل بازار، توضیح داد: انتظار به حقی است که جامعه تغییر را از ما بخواهد، امسال با نمایشگاه ملی صنایع دستی که دو روز پیش در اراک به کار خود سرانجام داد، استان مرکزی در 23 نمایشگاه شرکت داشته، البته این حضور باید برای مجموعه میراث فرهنگی توجیه داشته باشد. بواسطه همین اتفاق و حضور، استان از خام فروشی فاصله گرفته است.

در پی ثبت روستای سمقاور هستیم

ایزدی افزود: صنعت چوب، مبلمان و منبت در روستای سمقاور و شهسواران به هنری ارزشمند تبدیل شده است، اما بخشی از کوشش ها نادیده گرفته می گردد. تمام زحمت را این هنرمندان متقبل می شوند، اما سود را کسی که مبل را تکمیل می نماید می برد به همین در کوشش هستیم که برای صیانت از این تلا ش ها برای اولین بار روستای ملی سمقاور را به ثبت برسانیم و امیدواریم با دفاع مناسب در جلسه 31 تیرماه این امر محقق گردد.

وی حضور در نمایشگاه ها را عامل تبادل تجربیات و آشنایی با سلایق و علایق جامعه دانست و اضافه نمود: به عنوان مثال براساس این تجربیات به این نتیجه رسیده ایم که در نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد تقاضا برای دست بافته های استان بیشتر است، یا در نمایشگاه همدان قطعاً نباید صنعت چوب و مبل و منبت خود را عرضه کنیم بلکه باید صنعت میناکاری خود را به نمایش بگذاریم و صنعت چوب خود را به تبریز که بازار خوبی برای مبلمان استان مرکزی قلمداد می گردد ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در مورد حضور استان مرکزی در بازارها و نمایشگاه های خارجی بیان نمود: مسلماً به دست آوردن بازارهای خارجی دستخوش کنش های سیاسی است، اما امیدواریم با برندسازی و معرفی همه داشته هایمان راه را باز کنیم. استان مرکزی در فراوری سازه های موسیقی ظرفیت بالایی دارد، اما این ظرفیت در بازار داخلی هم شناخته نشده است. سال گذشته تجربه پیروز حضور در نمایشگاه هلند برای استان رقم خورد، اما در این بین حلقه های گمشده ای وجود دارد.

دعوت ژاپن از استان مرکزی برای حضور در نمایشگاه

وی با بیان اینکه استان مرکزی در اکثر نمایشگاه هایی که حاضر شده، پیروز بوده است، گفت: اخیراً از استان برای حضور در نمایشگاه ژاپن دعوت شده است که البته این حضور مشروط به حمایت مسئولان امر است، اگر این امر میسر گردد قطعاً نقطه عطفی برای هنرهای سنتی استان خواهد بود.

ایزدی با تاکید بر اینکه حضور در نمایشگاه ژاپن هزینه بر است و هیچ هنرمندی به تنهایی توان حضور در آنرا ندارد و بر فرض فروش 100 درصدی تمام محصولات و فراوریات، باز هم این حضور توجیه ندارد، گفت: مگر یک هنرمند چه میزان بار می تواند با خود ببرد؟ در حال حاضر رفت و برگشت به ژاپن 50 میلیون تومان هزینه دارد که اگر فروش کامل محصولات هم انجام گیرد بازهم برای هنرمند صرفه مالی ندارد، به همین دلیل باید مسئولان امر حمایت نمایند.

ارز مسافرتی چه معنایی دارد؟ چرا صنایع دستی نباید در فضای مجازی فعالیت کند؟

وی توضیح داد: خواسته ما در بعد کلان از مسئولان این است که مشکل ارز را حل نمایند، برطرف این مشکل خارج از توان استان است و اینکه هنرمند ارز 13 هزار تومانی بگیرد و در نمایشگاه خارجی حاضر گردد قطعاً ممکن نیست. به شخصه یکی از معترضین به ارز مسافرتی هستم، ارز مسافرتی معنایی ندارد. از طرفی اگر پرداخت این ارز ضروری است حداقل به بخش هنرهای دستی ارز مسافرتی داده گردد تا انگیزه هنرمند و بازاریابی را رقم بزند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در فروش محصولات و بازاریابی اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان برای بازاریابی داخلی از فضای مجازی استفاده می نمایند، مسئله اینجاست که اجازه فعالیت مجازی به این حوزه داده نمی گردد و بلافاصله مباحث مربوط به معضلات فعالیت شرکت های هرمی مطرح می گردد.

وی تاکید نمود: بدترین حالت مواجهه با یک مشکل، حذف و منع است، باید راه حل ارائه کرد. امروز مردم لباس خود را هم به وسیله فضای مجازی تهیه می نمایند، چرا صنایع دستی این امکان را ندارد؟ در حالی که ضریب نفوذ این فضا در جامعه بسیار بالاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرایط به سود صنایع دستی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط به سود صنایع دستی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید