سالمندان مواظب این عضو بدن خود باشند

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، کارشناس سلامت دهان و دندان گفت: بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با سلامت عمومی بدن در سالمندان است که تاثیر مستقیمی بر روی جسم و روان آنان می گذارد.

سالمندان مواظب این عضو بدن خود باشند

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، بهناز ولی زاده، کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت هفته سالمندان، گفت: افزایش سن و بیماری های زمینه ای می تواند سلامت و عملکرد دهان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی سالم بودن دهان و دندان در بسیاری از جنبه های مهم زندگی سالمندان نظیر روابط اجتماعی، نحوه صحبت کردن، ظاهر و توانایی غذا خوردن آنها نقش دارد.

ولی زاده تاکید نمود: تغییرات بیولوژیکی ناشی از افزایش سن به عنوان بیماری تلقی نمی شوند، اما باعث ایجاد محدودیت هایی در عملکرد اندام ها و بافت های بدن می گردد.

وی کاهش تعداد دندان ها و یا خراب شدن آنها را یکی از این تغییرات برشمرد و گفت: این تغییر با قدرت جویدن، نوع غذای انتخابی به وسیله سالمندان و درنتیجه کمبودهای غذایی و سوءتغذیه ارتباط دارد .

ولی زاده خاطرنشن کرد: رفع شدن مسائل دندانی علاوه بر یاری به بهبود شرایط جسمانی به برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان نیز یاری می نماید.

کارشناس سلامت دهان و دندان به سالمندان توصیه کرد: حتی اگر مسائل دهان و دندان ندارند نیز باید سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نمایند.

به گفته این کارشناس سلامت دهان و دندان، سالمندان باید روزی یک بار با استفاده از نخ دندان سطوح بین دندانی را تمیز نموده و سپس مسواک بزنند.

وی اضافه نمود: در صورتی که سالمندان دندانی در دهان خود ندارد نیز باید برای جلوگیری از عفونت لثه بهداشت دهان را رعایت کند و هرچه سریع تر برای گذاشتن دندان مصنوعی اقدام نمایند.

ولی زاده اظهار داشت: اگر دندان مصنوعی تمیز نگردد ممکن است باعث ایجاد عفونت های مختلف در محیط دهان گردد. دندان های مصنوعی نیز مانند دندان های طبیعی نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند.

این کارشناس یادآور شد: اغلب سالمندان به علت مصرف بعضی از داروهای خاص و یا بیماری های زمینه ای، دچار خشکی دهان می شوند. خشکی دهان سبب توسعه باکتری ها در دهان و در نتیجه ابتلا به بیماری های مختلف در دهان می گردد.

به گفته وی، اگر سالمندی به خشکی دهان دچار شده، این مساله را باید با دندانپزشک در میان بگذارد. در این مواقع دندانپزشکان با توصیه های کاربردی یا تجویز داروی مناسب مشکل را رفع می نمایند.

ولی زاده با اشاره به اینکه بیماری های دهان و دندان قابل پیشگیری هستند، تاکید نمود: هر زخمی در ناحیه دهان باید جدی گرفته شده و فرد برای پیگیری موضوع حتما باید به دندانپزشک مراجعه کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "سالمندان مواظب این عضو بدن خود باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالمندان مواظب این عضو بدن خود باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید