بازگشایی سردابه بنیتو موسولینی پس از چهار سال جنجالی شد

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازگشایی سردابه بنیتو موسولینی پس از چهار سال جنجالی شد.

بازگشایی سردابه بنیتو موسولینی پس از چهار سال جنجالی شد

بنیتو موسولینی از سیاستمداران ایتالیا بود که از سال 1925 تا 1945 میلادی به دیکتاتور فاشیست این کشور تبدیل شد. وی که در ابتدا یک سوسیالیست انقلابی بود، در سال 1919 مکتب فاشیسم را بنیانگذاری کرد، در سال 1925 پس از بین بردن نهادهای دموکراتیک قدرت را در ایتالیا به دست گرفت و به یکی از بدنام ترین دیکتاتورهای قرن بیستم تبدیل شد. موسولینی با تمرکز بر دستیابی بر اهداف سیاسی، ضمن سانسور اخبار و مطبوعات، به یاری گروهی مسلح موسوم به پیراهن سیاهان مخالفانش را شناسایی و سرکوب می کرد. موسولینی که بین مردم ایتالیا به دوچه یا رهبر و پیشوا معروف بود، در جریان جنگ جهانی دوم با آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان متحد شد و قدرت خود را به او گره زد. وی در سال 1945 به فاصله مدت کوتاهی پس از تسلیم نیروهای آلمانی در ایتالیا تیرباران شد.

یکی از ویژگی های شاخص این دیکتاتور عظیم وجود داشت، میل بی نهایت او به خشونت بود. موسولینی جوان در 10 سالگی بدلیل چاقو زدن به یکی از همکلاسی هایش از اولین مدرسه شبانه روزی خود اخراج شد. او در چهارده سالگی روی یک دانش آموز دیگر چاقو کشید اما این بار فقط از مدرسه تعلیق شد. بیشتر دوران کودکی موسیولینی به سفر در سوئیس، آشنایی با حزب سوسیالیست این کشور و برخورد با پلیس گذشت. وی در سال 1909 به امپراطوری اتریش-مجارستان مهاجرت کرد تا دبیر یک روزنامه سوسیالیستی گردد، اما به اتهام نقض قوانین آزادی مطبوعات، به ایتالیا بازگردانده شد.

موسولینی در سال 1910 دبیر یک روزنامه سوسیالیستی دیگر شد اما دیری نگذشت که 6 ماه بدلیل تحریک به خشونت را در زندان گذراند. وی در سال 1914 از حزب سوسیالیست جدا شد، روزنامه خودش را باز کرد و وقتی ایتالیا ناآرام شده بود، پیروانش را به خشونت دعوت می کرد. خشونت طلبی و عقاید فاشیستی موسولینی با گذشت تمام این سالها همچنان هوادار و مخالفان سرسخت خودش را دارد؛ این دو گروه به تازگی بار دیگر بر سر مسئله بازگشایی سردابه موسولینی روبه روی یکدیگر قرار گرفتند.

سردابه خانوادگی موسولینی در وارنانو دی کوستا ماه گذشته پس از چهار سال ترمیم و بازسازی، بازگشایی شد. جنگ لفظی که بین نوادگان این دیکتاتور سابق در این باره به راه افتاده، اختلاف و دودستگی آنها درباره سرنوشت این سردابه را افشا کرد و بار دیگر بحث و اختلاف نظرهای قدیمی درباره این که آیا اصلا بازدید از این سردابه باید مجاز باشد یا نه را در محافل عمومی ایتالیا به راه انداخت.

این سردابه که در زادگاه موسولینی در شهر پرداپیو در شمال ایتالیا قرار گرفته است، از سال 1957 میلادی میزبان بقایای جسد این دیکتاتور شد بعلاوه آرامگاه 13 نفر از اعضای خاندان او هم هست. براساس گزارش رسانه های محلی، جمع کثیری از بازدیدنمایندگان در مراسم بازگشایی سردابه مذکور که در روز 23 می با نظارت اورسلا و ویتوریا موسولینی، نوادگان دیکتاتور ایتالیا برگزار گردید، شرکت کردند. از چهار سال پیش که پروژه 100 هزار یورویی بازسازی این سردابه آغاز شد تا به امروز هرازگاهی امکان بازدید از آن وجود داشت، اما از حالا هر روزه اجازه بازدید به علاقمندان داده می گردد.

سردابه موسولینی این روزها به مکانی مقدس و مهم برای نئوفاشیست ها تبدیل شده است که معمولا با لباس سیاه و کلاه منگوله دار محبوب موسولینی برای بازدید از آن گرد هم می آیند. قبل از این که این سردابه در سال 2017 تعطیل گردد، تعداد بازدیدنمایندگان سالانه آن به 100 هزار نفر می رسید.

نوادگان موسولینی درباره بازگشایی این سردابه اتفاق نظر نداشتند. ماجرا از آنجا آغاز شد که اورسلا و ویتوریا گفتند درهای این سردابه در تاریخ 20 می به روی بازدیدنمایندگان باز می گردد، اما راشل موسولینی دیگر نواده آقای دیکتاتور که از اعضای حزب دست برادران ایتالیاست چند روز بعد در حساب کاربری خود در فیسبوک این گزارش ها را بی اساس خواند و در این پست که با امضای خانواده موسولینی تمام می شد گفت این محوطه تعطیل می ماند. با وجود این، اورسلا و ویتوریا تصمیم گرفتند طبق برنامه اعلام شده عمل نمایند، اما وقتی به محل سردابه مراجعه کردند متوجه شدند کسی قفل در را عوض نموده است. این دو خواهر در تاریخ 22 می به همراه یک قفل ساز و ماموران پلیس ایتالیا در محل حاضر شدند و در را به زور باز کردند.

سردابه مذکور از مدتها قبل محل مناقشات و اختلافات سیاسی است. در یک سر طیف فعالان چپگرا هستند که در سال 1971 میلادی با مواد منفجره پلاستیکی ورودی این سردابه را منفجر کردند و طی پنج سال پس از این حادثه، اشیایی چون کلاه های نظامی و کوزه درداری که حاوی تکه هایی از مغز موسولینی بود از این سردابه به سرقت رفت. در سوی دیگر سازمان اتحاد ملی ایتالیا است که بودجه بازسازی های اخیر این سردابه را تامین کرد، این سازمان در تارنمای خود ماموریتش را حفاظت از میراث سیاسی تاریخ حزب راست ایتالیا اسم نموده است.

روبرتو کانالی شهردار دست راستی پرداپیو استدلال می نماید این سردابه باعث جذب جهانگرد به شهر می گردد، اما ژان فرانکو میرو گوری رئیس انجمن ضدفاشیست/ ANPI نسبت به تبدیل این محوطه تاریخی به مکانی مقدس برای هواداران فاشیسم هشدار داده است.

وی در گفت وگو با روزنامه لا ریپابلیکای ایتالیا گفت: صحبت از یک دیکتاتور نژادپرست است که پای ایتالیا را به یک جنگ باز کرد و ده ها هزار ایتالیایی را به کشتن داد.

منبع: همگردی

به "بازگشایی سردابه بنیتو موسولینی پس از چهار سال جنجالی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی سردابه بنیتو موسولینی پس از چهار سال جنجالی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید