نقش ورزش در اتحاد دو کره ، میزبانی مشترک جام جهانی و المپیک

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، سئول امیدوار است با طرح پیشنهاد میزبانی بازی های المپیک تابستانی 2032 مشترک با کره شمالی سرنوشت شبه جزیره کره را برای همواره دستخوش دگرگونی اساسی کند.

نقش ورزش در اتحاد دو کره ، میزبانی مشترک جام جهانی و المپیک

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی به نقل از گاردین، انتظار می رود نمایندگان دو کشور کره شمالی و کره جنوبی پیشنهاد میزبانی مشترک بازی های المپیک 2032 را در نشست کمیته بین المللی المپیک در روز آدینه در لوزان سوئیس مطرح نمایند. کمیته ملی المپیک کره جنوبی شهر از میان دو گزینه سئول و بندر جنوبی بوسان، پایتخت را برای میزبانی از المپیک برگزیده است؛ شهری که پیش تر در 1988 میزبان بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان بوده است. بوسان هم در 2002 میزبان بازی های آسیایی بود.

اقدام سئول برای مشارکت دادن پیونگ یانگ در میزبانی المپیک 2032 نشانه ای دیگر از بهبود روابط سیاسی میان دو کره است. سال گذشته در جریان بازی های المپیک زمستانی 2018 در شهر پیونگ چانگ در بخش جنوبی شبه جزیره کره، کمیته ملی المپیک کره شمالی ورزشکاران، تماشاگران و نمایندگان رسمی خود را راهی این شهر کوهستانی کرد تا حسن نیت خود را به همسایه جنوبی نشان بدهد.

مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی از حامیان پروژه همکاری با همسایه شمالی در رویدادهای ورزشی است و پیش از این پیشنهاد برگزاری مشترک جام جهانی 2030 را هم مطرح نموده است. از سوی دیگر، دو کشور پذیرفته اند در بازی های المپیک 2020 توکیو با تیم های مشترک شرکت نمایند.

از سوی دیگر، کره شمالی هنوز گزینه پیشنهادی خود را برای میزبانی مشترک از بازی های المپیک تابستانی 2032 کنار سئول معرفی ننموده است. هر چند کارشناسان معتقدند با توجه به وجود زیرساخت های مناسب در پیونگ یانگ، پایتخت جدی ترین گزینه مدیران رسمی کره شمالی برای همراهی با سئول است.

به نظر می رسد ماجرای میزبانی مشترک دو کره در مهم ترین رویدادهای جهانی ورزش یعنی جام جهانی فوتبال و المپیک تابستانی کاملا به سرنوشت مذاکره میان رهبران کره شمالی و آمریکا وابسته باشد. تازه ترین دور گفتگوها میان کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ اواخر ماه جاری میلادی در هانوی پایتخت ویتنام برگزار می گردد.

کره شمالی در سال های 1986 و 1988 به ترتیب بازی های آسیایی و بازی های المپیک تابستانی سئول را تحریم کرد. در آن موقع تنش در روابط دو کره در اوج قرار داشت و ارتش کره شمالی در نوامبر 1987، کمتر از شش ماه پیش از برگزاری المپیک سئول یک هواپیمای کره جنوبی را با 115 مسافر و خدمه سرنگون کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نقش ورزش در اتحاد دو کره ، میزبانی مشترک جام جهانی و المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ورزش در اتحاد دو کره ، میزبانی مشترک جام جهانی و المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید