30شهر برتر نوآور دنیا

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، تهران (پانا) - شیوع کووید19 سبب شد تا دنیا، فناوری را در کانون توجه قرار دهد و از مزایای آن بیشترین بهره را بگیرد تا هرچه سریع تر از بحران های این همه گیری خارج گردد.

30شهر برتر نوآور دنیا

به گزارش ایران، همین موضوع زمینه ساز توسعه بیشتر تکنولوژی در دنیا شد و به همین دلیل بعضی شهرها در زمینه نوآوری و... از دیگر نقاط دنیا پیشی گرفتند. در حالی که ایالات متحده و چین از دیرباز ابرقدرت های دنیای برای استارتاپ ها و فناوری محسوب می شدند، پاندمی کرونا سبب شد تا استارتاپ های لندن به سرعت موقعیت خود را در صحنه دنیای و اروپا تثبیت نمایند و آخرین تحقیقات نشان می دهد لندن به عنوان دومین شهر نوآور دنیا شناخته شده و پس از سیلیکون ولی امریکا قرار گرفته است.

30شهر برتر نوآور دنیا

حتی برگزیت و شیوع کووید19 هم حریف پیروزیت لندن نشدند و مرکز انگلیس در زمینه نوآوری و کارآفرینی در دنیا خوش درخشید و حالا دیگر لندن به عنوان مقصد اصلی توسعه کسب و کار فناوری، خارج از سیلیکون ولی محسوب می گردد. این موضوعی است که طی رتبه بندی جامع هاب های بین المللی استارتاپی و در قالب گزارش سالانه مؤسسهStartup Genome تأیید شده است. در گزارش Global Startup Ecosystem 2021 آمده است که لندن پس از سیلیکون ولی، برای دومین سال متوالی در رتبه دوم جای گرفته و در این زمینه، شانه به شانه نیویورک ایستاده است.

پس از سیلیکون ولی و لندن و نیویورک که به طور مشترک در صندلی دوم قرار گرفته اند، نام شهرهای پکن و بوستون دیده می گردد. پس از این شهرها نیز شاهد حضور لس آنجلس، شانگهای، توکیو و سیاتل در این رده بندی هستیم. از دیگر شهرهای حاضر در این رتبه بندی می توان به واشنگتن دی سی، پاریس و آمستردام اشاره نمود. تورنتو، شیکاگو، سئول، استکهلم و سنگاپور هم جزو 30شهر برتر نوآوری دنیا هستند و این گزارش نشان می دهد که شنزن، برلین، بنگلور، سیدنی و ونکوور در رده های بعدی جای گرفته اند. این گزارش نشان می دهد که سال جاری اروپا 17درصد از 30زیست بوم برتر دنیا را به خود اختصاص داده است و لندن تنها شهر اروپایی است که در بین10شهر برتر قرار گرفته است.

زیست بوم استارتاپی 142میلیارد دلاری لندن

یافته های گزارش سالانه مؤسسه

Startup Genome که همزمان با هفته فناوری لندن منتشر شد، نشان می دهد که زیست بوم استارتاپی مرکز بریتانیا با ارزش کل 142.7میلیارد دلار معادل 105میلیارد پوند، بزرگ ترین زیست بوم استارتاپی اروپا را به خود اختصاص داده است. بعلاوه تحلیل های نو مؤسسات پژوهشی نشان می دهد که بیش از یکی از هر پنج شغل در لندن به بخش فناوری اختصاص دارد و حدود 900هزار نفر در بیش از 19هزار استارتاپ مرکز انگلستان فعالیت دارند. تازه ترین آمار حاکی است در سراسر بریتانیا حدود 3میلیون نفر در صنعت فناوری به کار گرفته شده اند که حدود 30درصد آنها در لندن برای کمپانی های فناوری کار می نمایند. این درحالی است که بسیاری از استارتاپ ها درحال کوشش برای توسعه نرم افزارها و استعدادهای بیشتر فناوری هستند اما درعین حال هنوز هم در زمینه هایی مانند امنیت سایبری، کمبود مهارت وجود دارد.

سرمایه گذاری بالا در استارتاپ های لندن

لندن که سال 2012 درمیان 140 زیست بوم برتر دنیا در زمینه فاکتورهایی همانند عملکرد پیروز، استعداد و پیوستگی در رتبه هشتم فهرست

Global Startup Ecosystem جا خوش نموده بود در سال 2020 با وجود شیوع کرونا و دردسرهای بزرگ آن برای دنیا، خود را به رتبه دوم رساند و سال جاری هم در همین پله باقی ماند. این فهرست برای نخستین بار در سال 2012اعلام شد و از آن موقع تا به امروز هرسال این گزارش ارائه می گردد. سال جاری جدا از لندن، نام تعدادی دیگر از مراکز انگلستان نیز در فهرست100 زیست بوم در حال ظهور برتر دیده می گردد که از آنها می توان به بریستول، منچستر، لیورپول، بیرمنگام، ادینبورگ، گلاسکو، بلفاست و دورهام اشاره نمود.

اما چه چیزی لندن را در رتبه دوم قرار داده است؟ این گزارش نشان داد لندن با توجه به تعداد سرمایه گذاران محلی، تجربه سرمایه گذاران و سطح فعالیت آنها، یکی از برترین شهرهای دنیا برای دسترسی به منابع اقتصادی به منظور فعالیت در زیست بوم های استارتاپی است. لندن رکورددار سرمایه گذاری های VCیا خطرپذیر در زمینه فناوری در سال 2021 محسوب می گردد و استارتاپ های فناوری مرکز انگلستان در 7ماه سال جاری (ژانویه تا ژوئیه)، پیروز به جذب 13.3میلیارد دلار سرمایه شدند که بیش از رقم 10.9میلیارد دلاری کل سال 2020 بوده است.

حضور طوفانی و چشمگیر لندن در سال 2021 با تأمین اقتصادی 800 میلیون دلاری استارتاپ بزرگ Revolut، تأمین اقتصادی 450میلیون دلاری Checkout.com و بعلاوه تأمین اقتصادی 400میلیون دلاری Hopin تقویت شده است. این تحقیق نشان داد که استارتاپ های لندن در مقایسه با دیگر مراکز فناوری بین المللی، به مخازن عمیق تری از سرمایه دسترسی دارند و میانگین این رقم به 653هزار دلار رسیده، در حالی که میانه دنیای جذب سرمایه برای استارتاپ ها حدود 494 هزار دلار است.

لندن در حال حاضر میزبان بیش از هزارو 370 شرکت سرمایه گذاری VC است که این رقم بیش از هر شهر اروپایی دیگری است و دسترسی به شبکه گسترده ای از سرمایه گذاران را فراهم می نماید. تعدادی از شرکت های سرمایه گذاری دنیای نیز به تازگی حضور خود را در لندن افزایش داده اند، به طوری که کمپانی Index Ventures در ماه جولای مبلغ 3.1 میلیارد دلار به استارتاپ های اروپایی اختصاص داد.

فعالیت 484هزار توسعه دهنده نرم افزار

لندن ازنظر مقدار استعدادهای برتر هم به عنوان یکی از برترین ها شناخته شده است، زیرا از نظر کیفیت و دسترسی به استعدادهای علوم و فناوری در سطح بالایی واقع شده است. وجود 4دانشگاه از 10دانشگاه برتر دنیا که در لندن یا نزدیک آن واقع شده اند، این شهر را به خانه 484هزار توسعه دهنده نرم افزار و بعلاوه تعداد زیادی دانشگاه و برنامه های تحصیلی با موضوع علوم زندگی تبدیل نموده است.تعداد شرکت های فناوری در حال رشد در لندن که به بورس اوراق بهادار لندن راه پیدا نموده اند هم در سال 2021 رو به افزایش بوده است. صادق خان، شهردار لندن بخش فناوری را برای اقتصاد انگلستان حیاتی می داند و می گوید: لندن مکانی فوق العاده برای توسعه و توسعه تجارت دنیای فناوری است. لندن در مواجهه با برگزیت و پاندمی کووید19، انعطاف پذیری خوبی نشان داد و بار دیگر خود را به عنوان یکی از برترین مکان ها در سطح دنیا برای نوآوری های فناوری و شرکت های نوپا ثابت کرد.

JF Gauthier، بنیانگذار و مدیرعامل Startup Genome نیز اعتقاد دارد یافته های این گزارش شواهد بیشتری ارائه می دهد که لندن نه تنها بزرگترین قطب فناوری اروپاست، بلکه یکی از بازیگران اصلی صحنه دنیای برای استارتاپ هایی که در پی جایگزین برای سیلیکون ولی هستند، محسوب می گردد چراکه به سطوح بالای بودجه، استعداد و مشتری در یک شهر دسترسی دارد و می توان آن را یکی از قطب های اصلی نوآوری در دنیا دانست که فرصتی بزرگ برای همکاری با دیگر استارتاپ های بین المللی را در اختیار دارد.

پیروزیت لندن در هوش مصنوعی و فین تک ها

لندن در زمینه استارتاپ های فعال در حوزه هوش مصنوعی، فین تک (fintech) و استارتاپ های آموزشی فناورانه (edtech) هم بسیار پیروز عمل نموده است. لندن از دیرباز به عنوان یک قطب اقتصادی پررونق و دنیای تأسیس شده است و در حال حاضر محل زندگی بیش از 2هزار فین تک است و تازه ترین گزارش ها نشان می دهد که در نیمه نخست 2021 مقدار سرمایه گذاری VC در بخش فین تک های لندن رکورددار بوده است. فین تک های مستقر در لندن تنها در شش ماه، حدود 5.3 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند که بیش از هر سال دیگری بوده است. ویروس کرونا بعلاوه پذیرش دنیای آموزش فناورانه(edtech) را تسریع کرد و لندن در این زمینه با ارزش تقریبی 3.4میلیارد دلار و بعلاوه بیش از 170استارتاپ فعال یکی از بزرگ ترین زیست بوم های اروپا محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "30شهر برتر نوآور دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30شهر برتر نوآور دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید