کمتر از 20 درصد قراردادها به مرحله پرداخت قطعی رسیده است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، در حدود یک دهه فعالیت صندوق توسعه ملی، 116.1 میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی جهت تامین مالی طرح ها با بانک ها منعقد شده و از این میزان در حد 22 میلیارد دلار آن به مرحله پرداخت قطعی تسهیلات رسیده که کمتر از 20 درصد قراردادها است.

کمتر از 20 درصد قراردادها به مرحله پرداخت قطعی رسیده است

از زمان تشکیل صندوق توسعه ملی در سال 1390 تا به امروز سالانه بخشی از منابع ناشی از فروش نفت و گاز و فرآورده های آن در این صندوق ذخیره تا در کنار حفظ سهم نسل های آینده از این منابع، جهت تامین اقتصادی طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش های غیردولتی و سرمایه گذاری در بازار های پولی و اقتصادی به کار گرفته شود.

بررسی آخرین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدای زمان فعالیت تا پایان سال 1399 در بخش تسهیلات ارزی نشان می دهد که کل قراردادهای عاملیت ارزی منعقد شده با بانک های عامل بیش از 116.1 میلیارد دلار بوده که در سال گذشته و براساس مصوبه هیات عامل صندوق، 5.8 میلیارد دلار سهمیه برای بانک های عامل تصویب و قرار داد 13 بانک به مبلغ 4.9 میلیارد دلار منعقد و ابلاغ شده است.

تامین اقتصادی 318 طرح ارزی

از محل منابع قراردادهای عاملیت ارزی 318 طرح با 34 میلیارد دلار تامین اقتصادی شده است. از این اندازه 315 طرح با مسدودی بالغ بر 33.9 میلیارد دلار فعال بوده و سه طرح هم به مبلغ 139 میلیون دلار تسهیلات دریافتی خود را تسویه کرده اند.

براساس این گزارش از 315 طرح فعال تامین اقتصادی شده 314 طرح تا پایان سال گذشته پیروز به گشایش اعتبار اسنادی به مبلغی بیش از 29.5 میلیارد دلار شده و به 308 طرح حدود 22.3 میلیارد دلار با همکاری بانک های عامل و بانک مرکزی پرداخت قطعی اجرا شده است.

با توجه به منابع تخصیصی به 315 طرح ارزی فعال تامین اقتصادی شده اندازه پیشرفت اقتصادی این طرح ها فقط از محل صندوق تا پایان سال گذشته حدود 66 درصد است و در این دوره از مجموع 33.9 میلیارد دلار منابع ارزی مسدود شده حدود 62 درصد به طرح های حوزه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی و 31 درصد هم به طرح های فعال در بخش صنعت و معدن و حدود هفت درصد به سایر بخش های اقتصادی اختصاص داشته است.

همچنین 53 درصد از منابع ارزی مسدود شده صندوق مربوط به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی و حدود 47 درصد مربوط به طرح های بخش خصوصی و تعاونی است.

63 درصد از منابع ارزی مسدودی صندوق در اختیار طرح های متقاضی در منطقه ها کمتر پیشرفته قرار گرفته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "کمتر از 20 درصد قراردادها به مرحله پرداخت قطعی رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از 20 درصد قراردادها به مرحله پرداخت قطعی رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید