مشخصات احتمالی ایکس باکس نسل بعد: 12 ترافلاپس قدرت

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، به نظر می رسد که مایکروسافت میخواهد نسل آینده را با یاری دو کنسول متفاوت - یک کنسول مالی به نام لاکهارت (Lockhart)، و یک کنسول پرقدرت تحت عنوان آناکوندا (Anaconda) - با حمله ای گازانبری شروع کند. گرچه ما هنوز هیچ تصوری از ظاهر یا نام رسمی این کنسولها نداریم، به نظر می رسد که اطلاعات موثقی از مشخصات آنها داشته باشیم.

مشخصات احتمالی ایکس باکس نسل بعد: 12 ترافلاپس قدرت

گرچه اطلاعات درز نموده در باب مشخصات این کنسولها، از سوی منابع متعدد و معتبری بوده است، بدیهی است که تا زمانیکه رسما از سوی مایکروسافت تایید نشده، باید به دیده تردید نگریسته شود. هر چه که به زمان عرضه این محصولات نزدیکتر می شویم، برنامه های مایکروسافت - مثل هر شرکت دیگری - ممکن است دستخوش تغییر شود. طبق برنامه ریزیها، ماحصل پروژه اسکارلت قرار است در فصل تعطیلات سال 2020 وارد بازار شود.

در سال 2019، کریم چادری (Kareem Choudhry) - که در آن موقع ریاست پروژه اکس کلاد (xCloud) را برعهده داشت - گفته بود که پروژه اسکارلت می تواند هیولاها را به عنوان صبحانه میل نماید. و به راستی هم به نظر می رسد که آناکوندا توانایی این کار را داشته باشد. طبق اظهارات منابع آشنا با برنامه های مایکروسافت، آناکوندا 12 ترافلاپس قدرت پردازشی خواهد داشت؛ مقایسه کنید با توان 6 ترافلاپسی ایکس باکس وان ایکس، و 1.4 ترافلاپسی ایکس باکس وان اس. بنابر آنچه تا امروز از بخش بازاریابی مایکروسافت به بیرون درز نموده، لاکهارت - که به عنوان کنسول ارزان قیمت نسل بعدی مایکروسافت در نظر گرفته شده است - در حدود 4 ترافلاپس قدرت خواهد داشت.

نباید فراموش کنید که ترافلاپس تصویر کاملی از توانایی این کنسولها بدست نمی دهد. به عنوان مثال، مایکروسافت پیش از این مانور زیادی روی تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) در سیستمهای نسل بعد داده بود. با این حساب گرچه لاکهارت قدرت خام کمتری نسبت به ایکس باکس وان ایکس دارد، به واسطه عوامل مختلفی - مثل رهگیری پرتو - از آن جلوتر قرار خواهد گرفت.

طبق گزارشات هم لاکهارت، و هم آناکوندا از پردازنده های هشت هسته ای با سرعت کلاک 3.5 گیگاهرتزی بهره می برند - گرچه آناکوندا اندکی سریعتر خواهد بود. این افزایش سرعت شاید نسبت به سیستمهای نسل قبل چندان به چشم نیاید، ولی بهبودهای قابل توجهی که در فرآیند Caching، معماری جدید پردازنده، و سایر سفارشی سازی ها و بهینه سازیهای اختصاصی حاصل شده است، آناکوندا را به کنسولی چهار تا پنج برابر قویتر از ایکس باکس وان ایکس بدل می سازد. طبق گزارشات موثق، آناکوندا در کمترین حالت، 13 گیگابایت رم را به بازی ها، و 3 گیگابایت دیگر را به سیستم عامل تخصیص خواهد داد، که ما را به رقم کلی 16 گیگابایت رم می رساند. برای مقایسه، کنسول ایکس باکس وان ایکس، حداکثر 9 گیگابایت از رم دستگاه را در اختیار بازی ها قرار می داد، که آنهم به فراخور احتیاج سیستم عامل ممکن بود دستخوش تغییر شود. علاوه بر آن، مایکروسافت پیش از این مطرح ساخته بود که سیستم عامل در صورت احتیاج می تواند از حافظه حالت جامد (SSD) به عنوان رم مجازی استفاده کند.

یکی از حوزه های اصلی تمرکز آناکوندا و لاکهارت، تکنولوژی اختصاصی NVMe برای حافظه حالت جامد است، که سرعت لود را به میزان قابل توجهی بالا می برد. طبق آزمایشات، زمان لود یک دقیقه ای، به چند ثانیه تقلیل خواهد یافت. علاوه بر این موارد، با اضافه شدن سرویس اکس کلاود (xCloud) به همه سیستمهای ایکس باکس، مایکروسافت به شما اجازه می دهد زمانیکه را که در انتظار دانلود شدن بازی هستید، به وسیله این سرویس به استریم بازی بپردازید. به نظر می رسد که نسل بعدی کنسولها پیش از هر چیز، متعهد به کم کردن زمان انتظار شماست. در کنسولهای آینده، زمان دسترسی به داده ها به مرزهای گیگابایت در ثانیه افزایش می یابد، در عین حالیکه این کنسولها گرافیک بیمانندی را هم فراهم می آورند که بازی ها به درجات بالاتری خواهد رساند.

چنانکه از نشانه ها برمی آید، گرچه بسیاری از بازی ها روی کنسولهای نسل بعدی هم اجرا خواهند شد، ویژگیهایی چون رهگیری پرتو احتمالا به کنسولهای لاکهارت و آناکوندا منحصر باشد، چراکه این ویژگیها به APIهای جدیدی احتیاج دارند که علاوه بر اینکه در هسته مرکزی ویندوز تعبیه شده است، در هسته بازی ها هم قرار خواهد داشت. با توجه به این مسئله، کنسولهای آینده می توانند همه بازی های نسل قبلی را که امروز در دسترس دارندگان ایکس باکس وان است - از جمله بازی های Backward Compatible - اجرا نمایند.

درست مانند ایکس باکس وان ایکس، بازی هایی که نرخ فریم آزاد و روزلوشن پویا داشته باشند، روی پروژه اسکارلت عملکرد بهتری خواهند داشت، چراکه می توانند از سخت افزار بهبود یافته بهره برند. به عنوان مثال، بازی Monster Hunter World - که برای اجرا شدن در نرخ فریم 60 فریم در ثانیه، حتی روی کنسول قدرتمند ایکس باکس وان ایکس، با مشکل روبرو است - بدون احتیاج به هیچ به روز رسانی، می تواند با این نرخ فریم روی اسکارلت اجرا شود. علاوه بر آن، بازی ها می توانند بدون احتیاج به هیچگونه به روز رسانی، از منابع SSD اسکارلت، بهره برند.

گرچه همیشه این احتمال وجود دارد که برنامه های مایکروسافت تا زمان عرضه کنسولهای نسل بعد تغییر یابد، تقریبا می توان مطمئن بود که پروژه اسکارلت حاوی دو کنسول متفاوت باشد: لاکهارت به عنوان یک کنسول مالی، و آناکوندا، به عنوان کنسول پرچمدار مایکروسافت.

در نهایت، و با نگاه به پروژه اسکارلت، سرمایه گذاری های مایکروسافت روی ساخت بازی های بیشتر، و پروژه اکس کلاود، سال 2020 بسیار هیجان انگیز می کند.

منبع: Windows Central

منبع: دیجیکالا مگ

به "مشخصات احتمالی ایکس باکس نسل بعد: 12 ترافلاپس قدرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات احتمالی ایکس باکس نسل بعد: 12 ترافلاپس قدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید