ظریف: تفکر تعامل با کشورهای غربی در ایران بی اعتبار شده است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت بدعهدی کشورهای غربی در جریان برجام باعث شده است که اعتبار تفکر تعامل با کشورهای غربی در ایران از بین برود.

ظریف: تفکر تعامل با کشورهای غربی در ایران بی اعتبار شده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینک سفارشی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی رتبه شورای مالی - اجتماعی ملل متحد، به نیویورک سفر نموده است، در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا (NPR) خاطرنشان کرد با توجه به بدعهدی آمریکا در برجام و کوتاهی اروپایی ها از اجرای تعهداتشان ذیل این توافق چندجانبه، تفکر تعامل با غرب اعتبار خود را در ایران از دست داده است.

ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه آیا شخص وی به عنوان کسی که نقش محوری در توافق هسته ای داشته، پس از خروج آمریکا از برجام و تعیین شدن ناکامی این توافق بخشی از اعتبار خود در ایران را از دست داده است، گفت: تفکر تعامل [با کشورهای غربی] اعتبار خود را در ایران از دست داده است. نگاه مردم ما دیگر به سمت تعامل با جامعه بین الملل نیست؛ با آمریکا به این دلیل که به قولش پایبند نبود و با کشورهای اروپایی به این دلیل که نتوانستند روی حرف خود [در برابر آمریکا] پافشاری نمایند. بنابراین، هم تعامل اعتبار خود را از دست داده و هم من به تبع آن اعتبارم را از دست داده ام.

توافق هسته ای موسوم به برجام در ماه جولای سال 2015 (تیرماه 1394) پس از چندین سال مذاکره در سطوح مختلف سیاسی و فنی بین ایران و کشورهای 1+5 (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت+آلمان) منعقد شد و بر اساس آن ایران پذیرفت بعضی فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و در مقابل، سایر طرف های برجام نیز متعهد شدند که تمامی تحریم ها علیه ایران را برداشته و روابط تجاری با ایران را به حالت عادی بازگردانند.

اجرای رسمی برجام از اوایل سال 2016 (اواخر دی ماه 1394) شروع شد و ایران مطابق تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود، فعالیت های هسته ای خود را تعدیل کرد و مازاد آب سنگین و اورانیوم غنی شده 3.67 خود را به خارج از کشور انتقال داد. در ادامه اگرچه صادرات نفت ایران به تدریج به وضعیت عادی بازگشت اما کوتاهی کشورهای غربی در اجرای تعهدات دیگر، به ویژه در زمینه بانکی و روابط تجاری، باعث شد که ایران نتواند آن طور که مقامات دولت به مردم وعده داده بودند، از برجام منتفع گردد.

در ادامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 برجام را یک توافق وحشتناک خوانده و وعده خروج از آن را داده بود، در اردیبهشت 97 فرمان خروج کشورش از برجام را صادر و تحریم های مالی مختلفی را علیه ایران وضع کرد. تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران از یک سو و کوتاهی طرف های دیگر برجام در تأمین از حقوق مشروع ایران طبق برجام باعث شده است که توافق هسته ای سال 2015 در وضعیت بغرنجی قرار گیرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ظریف: تفکر تعامل با کشورهای غربی در ایران بی اعتبار شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: تفکر تعامل با کشورهای غربی در ایران بی اعتبار شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید