صباح زنگنه: تغییر جدی در روابط آمریکا با عربستان ایجاد نخواهد شد

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، کارشناس برجسته حوزه عربستان بر این باوراست آمریکا از انتشار گزارش قتل روزنامه نگار معارض سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه به عنوان اهرمی برای امتیازگیری از ریاض استفاده می نماید و این گزارش تغییر جدی در روابط دو طرف ایجاد نخواهد کرد.

صباح زنگنه: تغییر جدی در روابط آمریکا با عربستان ایجاد نخواهد شد

صباح زنگنه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل وبلاگ عینک سفارشی با اشاره به انتشار گزارش قتل جمال قاشقجی روزنامه نگار معارض سعودی توسط آمریکا که طی آن ولیعهد عربستان رسما مسئول این قتل شناخته شده است، درباره تاثیرات و پیامدهای این گزارش در روابط واشنگتن - ریاض گفت: به نظر نمی رسد، انتشار این گزارش به تغییرات جدی در روابط عربستان با آمریکا منجر گردد بلکه آمریکا از این گزارش به عنوان ابزاری برای باج خواهی استفاده خواهد نمود. این باج خواهی می تواند درخصوص امضای قراردادهای سودآور باشد همچنین واشنگتن می تواند از همین گزارش به عنوان اهرمی برای کاهش اختیارات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان استفاده کند. به هرحال، آمریکایی ها پس از مدتی از این موضوع (نقش بن سلمان در قتل خاشقجی) عبور خواهند کرد.

این کارشناس تحولات عربستان در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا بیشتر به دنبال امتیازگیری از ریاض است یا کاهش اختیارات ولیعهد عربستان ؟ گفت: آمریکا با انتشار گزارش قتل خاشقجی می خواهد از عربستان امتیاز بگیرد و هم می خواهند اختیارات محمد بن سلمان را کاهش دهند. با وجود این ، روابط با عربستان را از دست نخواهند داد و این روابط همچنان ادامه پیدا می نماید.

وی با اشاره به ادعای آمریکا در دفاع از حقوق بشر درباره حفظ بن سلمان در ساختار قدرت عربستان و تضاد آن با ادعایش گفت: شعاری که آمریکا درخصوص دفاع از حقوق بشر سرمی دهد، بیشتر برای امتیازگیری است. بیشتر کشورهای غربی که از این شعار استفاده می نمایند، به دنبال منافع سیاسی مالی خود هستند. حزب دموکرات که راس قدرت آمریکا واقع شده است، بیشتر شعار دفاع از حقوق بشر، آزادی سیاسی و امثال اینها مطرح می نماید اما در نهایت منافع عظیم تری که آمریکا دارد، هیچ گاه قربانی این شعارها نمی نماید. در حقیقت آمریکا از شعار دفاع از حقوق بشر همچون اهرم فشار علیه کشورهایی استفاده می نماید که در برابر سیاست های کاخ سفید می ایستند. عربستان در مقابل آمریکا ایستادگی نمی نماید و تسلیم واشنگتن است.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با بیان اینکه در گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا آمده است ولیعهد عربستان عامل قتل و مثله شدن خاشقجی است، گفت: آمریکا باید در مقابل ولیعهد عربستان موضع بگیرد و هم اقدام عملی کند. اقدام عملی واشنگتن می بایست این باشد که محمد بن سلمان را به دادگاه های آمریکا احضار کند چراکه خاشقجی اقامت رسمی در این کشور داشت و یک شهروند آمریکایی محسوب می شد لذا به طور رسمی دولت واشنگتن باید حامی حقوق او باشد. ولی هیچ سخنی تا به امروز از سوی عربستان اظهار نشده که بن سلمان به دادگاه های آمریکا یا دادگاه های بین الملللی احضار شده است .

وی ادامه داد: شاید آمریکا افرادی که در این قتل نقشی داشته اند، ورودشان را به این کشور ممنوع و یا اقامت شان را در آنجا لغو کند البته این احتمال وجود دارد، کاخ سفید ملک سلمان را تحت فشار قرار دهد و از او بخواهد اگر توانست محمد بن سلمان را از سمت ولیعهدی برکنار کند و اگر نتوانست از او بخواهد یک مدتی او به مرخصی برود یا بگویند بن سلمان بیمار است و احتیاج به استراحت دارد.

این کارشناس تحولات عربستان درباره احتمال برکناری بن سلمان و گزینه های جایگزین وی گفت: هرنامی که برای ولیعهدی عربستان مطرح گردد، بلافاصله محمد بن سلمان به سراغ او می رود و نامزد احتمالی جانشینی خود را محدود خواهد نمود و یا مشکلاتی برایش به وجود خواهد آورد. در اینجا باید بگویم اسامی نامزدهای سمت ولیعهدی عربستان تا حدودی تعیین است. از یکی از برادران خود محمد بن سلمان اسم برده می گردد. احمد بن عبدالعزیز دیگر افردی است که نامش برای احراز پست ولیعهدی عربستان مطرح است. همچنین از فرزندان ملک فهد و ملک عبدالله برای انتصاب به این سمت نام برده می گردد و حتی ممکن است نام فرزندان سلطان هم برای سمت ولیعهدی برده گردد. تمام این اسامی علاوه بر محمد بن نایف که قبلا ولیعهد بوده هم اکنون مطرح است. حال، باید دید که جریان های داخل خاندان آل سعود به چه جمع بندی می رسند.

صباح زنگنه درباره احتمال ایجاد تغییرات در هیئت حاکمه عربستان گفت: بنده احتمال انجام این تغییرات را بیش از 50 درصد می دانم ناگفته نماند که برای انجام تغییرات در هیئت حاکمه عربستان بایستی شرایط محیطی را در نظر گرفت. مثلا آمریکا تا چه حد می تواند به یک کشور دیگری در منطقه مثل ایران نزدیک گردد. آیا می تواند اطمینان حاصل کند که ایران فشار بیشتری به عربستان وارد نکند. به هرحال، ایجاد تغییرات در هیئت حاکمه عربستان بایستی در چارچوب مسائل منطقه ایی و درون خاندانی آل سعود سنجیده گردد و به یک جمع بندی برسند.

زنگنه در پاسخ این سوال که آیا انتشار گزارش قتل خاشقجی به کاهش یاری های نظامی آمریکا به عربستان منجر خواهد شد؟ گفت: واشنگتن قبلا موضوع ممنوعیت یا کاهش فروش سلاح به عربستان در جنگ یمن را اعلام نموده بود البته بنده معتقدم ممکن است فروش جنگنده و سلاح های تهاجمی به ریاض ممنوع یا کاهش یابد اما آمریکا نوع دیگری از تسلیحات را جایگزین خواهد نمود تا حجم فروش تسلیحات به عربستان کاسته نگردد. ممکن است فروش سامانه های دفاع هوایی، ضد موشکی و شبکه های راداری جایگزین گردد به هرحال، از حجم فروش سلاح به عربستان کاسته نخواهد شد.

این کارشناس تحولات عربستان در سرانجام درباره چشم انداز تحولات در روابط ریاض - واشنگتن گفت: تحول مهم و جدی در این زمینه ایجاد نخواهد شد بلکه شاهد یک اقدامات نمایشی خواهیم بود البته همین اقدامات نمایشی برای مقامات عربستان بسیار سنگین است. چنانچه واشنگتن به صورت نمایشی با ریاض قهر کند، این قهر برای ریاض خیلی سنگین محسوب می گردد و مقامات سعودی را بسیار نگران می نماید اینجا باید بگویم، دولت واشنگتن می خواهد خاندان حاکم در عربستان خودش به یک نتیجه ای (تغییر در ساختارحاکمیت) برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "صباح زنگنه: تغییر جدی در روابط آمریکا با عربستان ایجاد نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صباح زنگنه: تغییر جدی در روابط آمریکا با عربستان ایجاد نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید