اینسایت همچنان با سطح مریخ درگیر است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، کاوشگر اینسایت ناسا که اکنون در سیاره سرخ به سر می برد، در حال کوشش برای نفوذ به خاک مریخ است؛ اما به سطح سفتی از مریخ برخورد نموده که مانع از پیشروی کار شده است.

اینسایت همچنان با سطح مریخ درگیر است

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی و به نقل از انگجت، این چند هفته در مریخ برای کاوشگر اینسایت (InSight) متعلق به ناسا هفته های سختی بوده است. بعد از غلبه بر یک مانع بزرگ در زیر خاک مریخ و آغاز حفاری در چند هفته پیش، اکنون اینسایت به مشکل جدیدی برخورد نموده است و حسگر گرمای آن از زیر خاک بیرون آمده است.

در ماه مارس سال جاری بخشی از مته این کاوشگر به نام موش کور در یک خاک سفت گیر کرد و حرکت آن را غیرممکن کرد. برای آزادسازی آن، بسته حفاری تا آنجا که ممکن بود از فرودگر دور شد تا با استفاده از بازوی رباتیک آن، مته را در خاک فرو برد.

به نظر می رسید که این کار موفقیت آمیز بود و مته در اوایل ماه جاری دوباره آغاز به حرکت کرد. با این حال، انگار مریخ حاضر به تسلیم شدن نیست و نمی خواهد اسرار خود را فاش کند، چرا که ناسا اعلام نموده است که موش کور (مته) از سطح مریخ بیرون آورده شده است.

ناسا شرح داد که موش کور آخر هفته گذشته تقریباً از نیمی از سوراخی که حفر نموده بود، احتمالاً به دلیل شرایط خاک بیرون آمده است. این بدان معناست که تیم تحقیقاتی اکنون باید محاسبه کند که آیا آنها می توانند بازوی رباتیک را از موش کور دور نمایند تا بتوانند جزئیات بیشتری را در خصوص خاک ببینند.

این تنها خبر بد برای اینسایت نیست، چرا که ابزار لرزه نگار ساختار داخلی(SEIS) در حال جمع آوری داده هایی در خصوص زلزله های مریخ بود که فضای داخلی این سیاره را تکان می دهد و می توانست به دانشمندان در درک ساختار داخلی مریخ یاری کند و حتی صداهایی از آن ضبط شده بود.

تیم اینسایت به آزمایش روش ها برای خلاص کردن مته گیر نموده ادامه خواهد داد. آنها طی چند روز آینده برنامه جدید خود را برای رهاسازی مته و ادامه عملیات حفاری اعلام می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اینسایت همچنان با سطح مریخ درگیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینسایت همچنان با سطح مریخ درگیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید