اجرای هم زمان 5 طرح مرمتی در مسجد جامع عتیق اصفهان در نیمه اول سال

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از اجرای عملیات هم زمان پنج طرح مرمتی در مسجد جامع عتیق اصفهان اطلاع داد و اضافه کرد: مرمتگران با آنالیز محراب اولیه و بسیار نفیس این مسجد که در حدود 1300 سال قدمت دارد، احتمال خطر نشت رطوبت به این محراب تاریخی را دفع نموده اند.

اجرای هم زمان 5 طرح مرمتی در مسجد جامع عتیق اصفهان در نیمه اول سال

به گزارش وبلاگ عینک سفارشی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله کمک مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز چهارشنبه 17 مرداد با اعلام این مطلب اضافه نمود: در ادامه شش طرح مرمتی در مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان که در سال 1396 انجام شد، با برنامه ریزی های به عمل آمده، در نیمه اول امسال نیز پنج طرح مرمتی نیز بصورت همزمان در این مسجد تاریخی در حال اجرا است.

او در رابطه با این طرحها بیان کرد: در اولین مرحله مرمتگران طرح ساماندهی و مرمت ورودی های 11 گانه مسجد جامع عتیق اصفهان را در دست اجرا دارند.

الله کمک همچنین به سایر طرحهای مرمتی مسجد اشاره نمود و اضافه نمود: اجرای مرحله دیگر از طرح تکمیل مرمت مدرسه 700 ساله مظفری در ضلع شمال شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان و همچنین مرمت موضعی کاشی های بدنه غربی و پاکسازی تزئینات ایوان غربی (استاد) مسجد از دیگر طرحهای مرمتی است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین به همین دلیل توضیح داد: مرمت موضعی کاشی کاری صحن اصلی نیز از دیگر برنامه های مرمتی در این مسجد عظیم تاریخی است.

دفع رطوبت از محراب 1300 ساله مسجد جامع عتیق اصفهان

الله کمک در بخش دیگری از این گزارش به اجرای طرح دفع رطوبت از محراب 1300 ساله مسجد جامع عتیق اصفهان در محل گنبدخانه اصلی این مسجد اشاره نمود و گفت: این محراب تاریخی در دهه 50 خورشیدی بر اثر حفاریهای باستان شناسان در گنبد خانه اصلی مسجد (خواجه نظام الملک) کشف شده و پس از مرمت روی آن بدلیل اینکه چندین متر پائین از کف شبستان گنبد خانه بود پوشیده شده بود.

او درباره عملیات اخیر مرمتگران در این بخش از مسجد تاکید نمود: با عنایت به وجود رطوبت ناشی از تاسیسات شهری در محلات پیرامون مسجد جامع به دلیل قدمت کهن این محلات، در وهله اول در سالهای گذشته کوشش شد تا تمام تاسیسات شهری اعم از سیستم لوله کشی آب و تاسیسات فاضلاب به روز رسانی گردد.

او اضافه نمود: با این وصف در سال گذشته نیز مرمتگران پایگاه جهانی مسجد جامع در راستای جلوگیری از نفوذ رطوبت از پشت بام گنبد خانه به سطح شبستان اصلی، با اجرای دو طرح مرمتی تمامی پشت بامهای شبستان اصلی را با اصلاح شیب بندی و ساماندهی مجدد ناودانها مرمت نموده اند، لذا در حال حاضر نگران نفوذ رطوبت از این بخش از مسجد به محراب تاریخی مسجد نیستیم.

او گفت: برای به حداقل رساندن رطوبت زمین نیز از سال گذشته کانال جریان هوا در ضلع جنوبی(ناکش) نیز اصلاح و بهسازی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به بافت سنتی و متراکم پیرامون مسجد جامع نیز اشاره نمود و گفت: با توجه به کهن بودن بافت پیرامون مسجد و همچنین متراکم بودن این منطقه شهری، تاسیسات بسیار زیادی اعم از آب و برق و فاضلاب از پیرامون مسجد از دهه های گذشته تا کنون عبور نموده است.

الله ایر توضیح داد: با این حال در سال 1396 و نیمه سال 1397 بسکمک از این تاسیسات با همکاری اداره کل و نهادهای مرتبط نیز ساماندهی شده اند و در حال حاضر با همکاری اداره آب منطقه ائی اصفهان در حال برنامه ریزی جهت زه کشی، اصلاح، تعمیر و انتقال تاسیسات آبرسانی و فاضلاب شهری از پیرامون مسجد هستیم.

الله کمک در ادامه به مرمت مجدد محراب تاریخی مسجد جامع عتیق اصفهان اشاره نمود و گفت: پنجمین طرح مرمتی این مسجد در امسال اختصاص به بازبینی و مرمت محراب تاریخی مسجد جامع عتیق اصفهان داشت.

او با اشاره به قدمت حدود 1300 ساله این محراب تاکید نمود: این محراب نفیس از جمله بخشهای مربوط به اوایل دوران اسلامی می باشد و مرمتگران پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق با گگرددن مجدد سرپوش این محراب آن را مورد معاینه قرار داده و سپس در حال مرمت موضعی گچبریهای نفیس آن هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: با توجه به اینکه این محراب در کف شبستان اصلی مسجد و پائین تر از سطح کنونی شبستان قرار گرفته است، (بنای شبستان گنبد خانه در ادوار مختلف چندین بار تجدید بنا شده است)، پس از تکمیل مرمت مجددا پوشانده می گردد. با اینحال کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه جهانی مسجد جامع در حال برنامه ریزی برای نمایش عمومی این اثر منحصر به فرد تاریخی ویژه عبادت کنندگان و گردشگران هستند.

او توضیح داد: در حال حاضر این اداره کل در راستای حفاظت از دیواره های مسجد و همچنین این محراب از گزند رطوبت پیروز عمل نموده و هم اکنون عوارض حاصل از رطوبت در مسجد جامع عتیق اصفهان و محراب کهن آن کاملا کنترل و مهار شده است.

منبع: میراث آریا

به "اجرای هم زمان 5 طرح مرمتی در مسجد جامع عتیق اصفهان در نیمه اول سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای هم زمان 5 طرح مرمتی در مسجد جامع عتیق اصفهان در نیمه اول سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید